Traktorer och processorer

valmet

11 inlägg 5013 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29418
Bild

detta är väl en4wd traktor men det varkar ju som dom har tagit bort driften fram... mycket mysko tycker jag iallafall :shock:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29420 tro att dom både finns o köpa som 4wd o 2wd

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29424 ok, förklarar ju en hel del i så fall

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29450 Detta var den första 2wd i 6000 serien jag sett!!

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29476 Ja de är ju inte vanliga precis (som tur är).
Men går man utanför Sverige finns ju många nya traktorer med 2wd även t.ex stora JD modeller.
Förvånansvärt många nya traktorer finns även utan hytt :shock:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29495
björken skrev:Ja de är ju inte vanliga precis (som tur är).
Men går man utanför Sverige finns ju många nya traktorer med 2wd även t.ex stora JD modeller.
Förvånansvärt många nya traktorer finns även utan hytt :shock:


Stämmer.
I usa så finns ju JD på över 200hk med 2wd.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29509 va löjligt ,,står där med över 200 hästar och kommer inte framåt för att det slirar på bakjulen..
kan ju inte alls vara kul å köra en så stor maskin med 2 drivhjul,

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29616
getost91 skrev:va löjligt ,,står där med över 200 hästar och kommer inte framåt för att det slirar på bakjulen..
kan ju inte alls vara kul å köra en så stor maskin med 2 drivhjul,

Nja, beror ju lite på hur markförhållandena ser ut och om man behöver effekten till kraftuttaget eller framdriften. Behöver ju inte vara värdelöst i alla applikationer, men det är ju ingen slump att 4wd dominerar helt i vår del av världen och på de flesta andra platser.
Men i vissa lägen är ju 2wd smidigt med t.ex liten vändradie.

Användarvisningsbild
totte  
#29620 Om du t ex skall köra en jättestor slåtterkross eller liknande som drar massor med effekt och göra det på prärien, helt plant, torr och hård mark, så är det inte traktorns dragkraft som är nåt bekymmer. Så jag kan tänka mig att det finns en marknad för stora 2WD där det finns såna förhållanden.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29751 Jänkarna kallar inte våra 4wd för traktorer, stor effekt och 4wd ska vara midjestyrt enl dom 8)

Användarvisningsbild
Christer j  
#29790 Ja har två fyrhjulsdrivna traktorer o sitter ofta o funderar på det att 50%
av tiden använder jag inte fyrhjulsdriften så det är klart att många har användning av bakhjulsdrivet,tex grönsaksodlare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).