Skotare

kockum 836

14 inlägg 11128 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kockum 836

magnus.holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29014 Några bilder på 836 an, som skall användas vid utkörning av virke till helgen. Fler bilder kommer då och kanske någon film. :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

836

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29072 Kul att se. Jag körde en sådan 1970 i Kalmarområdet. Vad jag komer
ihåg så var det lite problem med diften där bak aners var det en underbar maskin när man som jag kom från en Lillnalle.
Lycka till, vill gärna se en film.
mvh åke

Användarvisningsbild
totte  
#29077 Vi hade en sån när jag gick skogsbruksskolan i mitten på 70-talet i Värnamo. Jag har ett dimmigt minne av att den hade boogie, minns jag fel eller fanns den i nån variant med boogie? Eller minns jag fel på numret, så det var nån annan. Det var i varje fall inte en 850 det vet jag säkert.

Avatar Fallback
magnus.holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29122
totte skrev:Vi hade en sån när jag gick skogsbruksskolan i mitten på 70-talet i Värnamo. Jag har ett dimmigt minne av att den hade boogie, minns jag fel eller fanns den i nån variant med boogie? Eller minns jag fel på numret, så det var nån annan. Det var i varje fall inte en 850 det vet jag säkert.


Ja, den gjordes också med boggie.

Bild

   TS
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29141 är inte den en ganska tung jävel :?:

Användarvisningsbild
totte  
#29145
magnus.holgersson skrev:
Ja, den gjordes också med boggie.



Ah, då minns jag rätt, det var 836-B med boogie på vagnen vi hade. Tack för den fina illustrationen!

Kom just att tänka på, hade den inte mekanisk växellåda och koppling?

Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29164 Jag körde en på skogsbruksskola också. Har för mig att man
kunde köra framåt men med backen i på kärran. Den gick
fort på vägen iallafall.

Avatar Fallback
magnus.holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29167
ATK skrev:Jag körde en på skogsbruksskola också. Har för mig att man
kunde köra framåt men med backen i på kärran. Den gick
fort på vägen iallafall.


Den går väldigt fort ca 45

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29434 Va roligt med bilder!

Jag trodde det var lite kraftigare hydraulmotorer som skötte driften av bakhjulen men det var ju några små saker.

Kan du ta lite fler bilder på bakhjulsnaven och dess konstruktion så man ser lösningen med växellådor etc.. nyfiken!

Användarvisningsbild
totte  
#29463
magnus.holgersson skrev:
ATK skrev:Jag körde en på skogsbruksskola också. Har för mig att man
kunde köra framåt men med backen i på kärran. Den gick
fort på vägen iallafall.


Den går väldigt fort ca 45


Jomen! Eftersom jag var en av de få som hade körkort i klassen så blev jag alltid en av de som fick köra maskiner på väg när de skulle ut till övningsområdet. Höll på att köra av vägen ett par gånger när det gick lite väl vasst. :oops:

Jag minns även att driften på vagnen la av ute i skogen just när jag (med viss möda) fått på ett lass. Så jag tog lite fart på stickvägen eftersom det var en brant liten backknix på slutet. Vår instruktör sa att det var första gången han sett en skotare hoppa ut ur skogen. :D

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30154 :) Jag håller på att renovera en sådan för tillfällent. Fast det är en 836B.

Angående driften bak så har jag för mig det tas ut en 40-50 hkr om allt är bra. Hydrostaten kopplas i och ur med en eller på brunetten två hydraliska kopplingar.

Driften på bakvagnen är lite onödigt "hitec" för att vara en maskin från 60-talet ;]

Godafton alla föresten, är ny på forumet och tycker det verkar finnas mycke skoj läsning här.

Avatar Fallback
Lantisen  
#30158 Ah sådär ska riktiga maskiner se ut!
Det är nånting speciellt med gamla maskiner i bruksskick

Användarvisningsbild
totte  
#30159 Godafton själv Kl-820, och välkommen hit!

Stämmer bra, här finns mycket trevlig läsning och lätt att få bra tips och råd från kunnigt folk om nästan allt som har med skogen och maskiner att göra. Och en del annat också!

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31101 Hur är det med framkomligheten på en sån där fyrhjulsdriven fyrhjulig skotare jämfört med dagens 8 hjuliga varianter?
Att marktrycket blir högre är ju en annan sak likaså är ju förarkonforten bättre på 8-hjuliga men hur är det som sagt med framkomligheten?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).