Gallring

Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

27 inlägg 19966 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedg

JensSkoog  
#294065
Tandenberg skrev:Två till bilder har jag bland mina foton om någon vill se.

Självklart vil vi se :lol: En bild berättar mycket som inte kan skrivas!

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#294502 Jag var och inspekterade lärkskogen i torsdags. Fantastiskt fin dag att gå och njuta av vad man har gjort. Tyvärr så fick jag se till min förödelse att minst tio lärkar hade vält. Några av de finaste träden låg nere. Ett bevis på att man inte kan gallra hårdare än vad jag gjorde. Nu vet jag inte hur jag ska ta tillvara virket på bästa sätt.
Flera av de som trillade skulle ju stått kvar. Nu har det blivit några luckor och det är inte alls bra.
Kanske kan man såga upp det själv.
Jag ska fundera över hur jag ska göra med det. Det handlar bara om ca tio träd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

JensSkoog  
#294503 Tråkigt! Har det varit stark vind eller storm efter gallringen?

Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#294504 Det var ju Sven och Simone som drog över tidigare i år. Men dessa måste ha trillat ganska nyligen.
I det stora hela så är det ju inte så många som har ramlat men det är retfullt ändå. De skulle ju ha stått kvar många år till. Kanske går det att ta tillvara virket på bästa sätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Värmlänning  
#504528
Tandenberg skrev:Det var ju Sven och Simone som drog över tidigare i år. Men dessa måste ha trillat ganska nyligen.
I det stora hela så är det ju inte så många som har ramlat men det är retfullt ändå. De skulle ju ha stått kvar många år till. Kanske går det att ta tillvara virket på bästa sätt.

Hur går det med ditt lärk bestånd?

Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#504865 Jo det är bra! Har blivit fint! Ska gallra igen när jag kan. Viktigt att det görs i tid.Det är mycket bra växt i det. Trevligt att du frågar!
/ Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Värmlänning  
#504870
Tandenberg skrev:Jo det är bra! Har blivit fint! Ska gallra igen när jag kan. Viktigt att det görs i tid.Det är mycket bra växt i det. Trevligt att du frågar!
/ Jörgen

Trevligt. Har du några nya bilder på beståndet?

Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#504952 Jag har inte tagit några nya bilder än. Men det kan jag göra när lämpligt tillfälle ges. Ska ha det i tanken.
/ Jörgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#538253 Lite nya bilder på lärket. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#538264 Granet som syns är i ålder med lärket.
Planterat i början på 90-talet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Torbjörn Johnsen  
#538315 Det ser verkligen ut att vara ett fint lärkbestånd @Tandenberg, med fin kvalité på stammarna. Rackarns vad lärken växer! Knappt 30 år men redan rejäl skog. Ganska intressant också att se hur marken ser ut efter årets barrfall. Det blir lite speciell färg och ljus i en lärkskog så här års.

Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#538333 Det är roligast att satsa på fina stammar tycker jag. Roligt att få uppleva att det blir stor skog på kortare tid. Hoppas att det får fortsätta växa och grovna. Och att de står emot eventuella stormar.
Mvh Jörgen 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).