Uppvärmning

Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

56 inlägg 60477 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

ÅsaNisse  
#294424 Det är inte konstigt att det går åt ved i ett sådant hus. Spånisolering är oftast ihopsjunken , vilket innebär att i överdelen på väggarna har du ingen isolering alls och i nederdelen funkar det dåligt för att det är kompakt. Att det är ventilation i pannrummet är hel ok för pannan behöver ha syre till förbränningen och den ska tas utomhus, för att inte kyla mer i huset. Tvåglas fönster är ju inte heller optimalt, men har du bara ordentligt med tätningslister så kan det funka helt ok.
För att reda ut dina problem så köp en IR termometer på biltema eller liknande och gå runt i huset ock mät temperaturer. Rör vid panna, tank, in i element, ut från element. väggar uppe och nere, i hörn ,mm. Mät lite överallt där det verkar intressant. Även på väggar ute och uppe på loftet, så ser du hur mycket som läcker ut och var.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

axwell  
#294426
ÅsaNisse skrev:Oavsett hur systemet är kopplat så finns ju energin i det. Har du förbrukat värmenergin i 1000 liter vatten på 5 timmar så är det något väldigt galet.


Kan bara instämma i den kommentaren.

Hur många cirkulationspumpar går kontinuerligt, är pump mot ack-tank från panna kompletterad med en ventil för att undvika självcirkulation?

Energiomsättning tyder på att du dygnet runt cirkulerar vatten från ack-tanken genom pannan och att dragluckan i pannan är öppen hela tiden.

Finns det fler rörkrökare inom rimligt avstånd som kan bistå dig snabbare, så här kan du inte ha det!
I vilken del av länet bor du?

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294441 Mannens föräldrar och ena syster eldar också med ved men säger bara att detta är normalt så av dem kan vi inte få någon hjälp.

Vi bor ca 3 mil utanför Östersund mot Åre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294445 Och ska höra mig runt angående rörmokare men han som ska komma är han som har installerat pannan och tankarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294447 Jag har aldrig stängt dragluckan efter eldning. Ska den alltså stängas så fort jag har eldat färdigt?

Vi har även en laddomat som är på hela tiden, ska den vara det? Även cirkulationspumpen är på hela tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Sture Andersson  
#294460 Har tittat på dina bilder ,det är inget fel på tankarnas isolering eller rör.På vänster sida på pannan har du laddomaten,Det skulle vara intresant med mer bilder på pannan så man ser shunten(ventilen som styr elementvattnet)
Dragluckan måste du stänga när du eldat klart annars kyler du pannan.
Det känns som det är rätt kopplat med den typen av panna.Du tar elementvattnet ur pannan men du har inget att välja på med en sån panna.
Sanningen är nog att det går åt så mycket värme.
Mitt råd är att elda hårdare när du eldar så du får varmare i huset ,du måste få genomvarmt i huset ,det räcker inte med att termometern visar 20 ,väggar och allt ska vara genomvarmt annar blir det snart lika kalt igen ,täta till i källaren så du får varmare där.Du måste inte ha en stort hål i dörren du får in luft än då.
En annan fråga sotar du pannan ,rökrör och hela pannan ?Jag menar inte skorsten.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294462 Vart sitter shunten på pannan? Känner mig lite klokare efter era svar i alla fall!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Sture Andersson  
#294463 Är inte helt säker på den typen av panna men tror den sitt uppe på pannan,annars på baksidan.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

jannee  
#294465 Tror nog att Eliika ska börja med att isolera vinden, minst 40 cm ull.
Gamla hus drar värme och uppåt går ofantligt mycket.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294469 Tack Tack för alla svar! Känner att jag ha kommit en bit på vägen med mina ffunderingar nu. Nu ska jag bara vänta på rörmokaren så att jag får en genomgång av alla spakar, vreden och rör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294471 Nu hittade jag shunten. (Tror jag). Den var inställd på 60 grader. Rimligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294473 En fråga till. Är det bäst att ha högre värme på själva radiatorn (typ 5an på termostaten) eller att cirkulationspumpen skickar ut mer värme?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294474 Har du möjlighet att ta lite mer bilder så vi ser rördragningen?

Har du någon typ av shuntstyrning eftersom du skriver att den står på 60 grader, antar att det är max vad den ska skicka ut i systemet.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294475 Oj ingen aning. vet inte ens om det är en shunt då jag verkligen är helt ny på detta. Kan ta lite mer bilder imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

skogshasse  
#294477
Eliika skrev:Nu hittade jag shunten. (Tror jag). Den var inställd på 60 grader. Rimligt?

jag skickar aldrig ut mer än 45 på elementen och det är när det är riktigt kallt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).