Motorsåg och handhållet

Filad motorsågskedja fortfarande slö

75 inlägg 44534 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

ostnordväst  
#293839 den här tråden har tappat tråden .Tio fildragdå borde det vara dags att ta ryttarna.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293844 Halva tanden sen kan man ta lite pyttigt på ryttare om så behövs.
En fil över tänderna så ser man snart om ryttare är lägre eller ej.

Ju slöare det är destu lägre brukar ryttare bli för att kompensera då önskad skärpa uteblir..

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

SawTroll  
#294168
ostnordväst skrev:den här tråden har tappat tråden .Tio fildragdå borde det vara dags att ta ryttarna.


Sannsyligvis tidligere - men det er jo enkelt å finne ut.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

husqvarna_med_sthil  
#294230
JPW skrev:Hand upp ni som aldrig gjort den missen! Ingen....?


Finns snart ingenting jag inte vänt åt fel håll.. nu sist var det på röjsågen så.. roligt är det och lättlöst när man väl kommer på eller får hjälp ! :)

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#294256
husqvarna_med_sthil skrev:
JPW skrev:Hand upp ni som aldrig gjort den missen! Ingen....?


Finns snart ingenting jag inte vänt åt fel håll.. nu sist var det på röjsågen så.. roligt är det och lättlöst när man väl kommer på eller får hjälp ! :)
Vända röjsågen fel torde vara unikt i branschen. Att vända klingan fel har man ju hört talas om...men röjsågen !!!! :shock: :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

husqvarna_med_sthil  
#294397 ..ja alla gör vi våra misstag =))

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

tallen100  
#294418 Så länge man inte har svärdet mellan benen när man startar sågen så... risk för "grenverk" :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Tompa25  
#294557 Apråpå dumma frågor så tycker väl inte jag att det finns sådan.Alla gör vi ju våra misstag här i livet.Men som sagt det är ju så individuellt hur man lär sig av sina misstag.Så som jag har fått bistert erfara så är det trots allt när man har gjort bort sig totalt.

Utifrån en nybörjares erfarenheter att slipa sågkedjor. Gör som sagt inte detta misstag.Mycket kan ju härledas till detta med felvända kedjor.

Första gången som jag skulle slipa en kedja (med fil) är att jag förutom ha vänt kedjan rätt är att jag gjorde lite andra små dumheter såsom att dra filen åt fel håll oavsett om skärlänken vart hö eller vä.
Kedjan ska ju som sagt filas innifrån ut.Det jag inte visste då är att vä skärtand ska slipas spegelvänt mot hö.
Det är inte allt. Visst att kedjan blir hyfsat vass,men inte 100 %.Det blir ju lite som att slipa en kniv med fel eggvinkel.

Som sagt bästa nybörjarmisstaget är att slipa kedjan på båda sidorna om skärlänken.(inte då för att jag slipade på ryttarna)
Vad som händer är att sågen blir mer som en fogsvans(precis samma sorts spån som från en fogsvans).Det spelar som sagt ingen roll hur mycket gas jag än försöker att pressa sågen med.Sågen står bokstavligt talat o filar på samma sett likt en slö kedja.

För övrigt så hade jag inte en aning om att det gick att köra med bakåtvänd kedja.Trodde att profilen är gjord så att den bara passar på ett sett= Vid felmontering så hoppar kedjan av.Det kanske blir samma sak som att köra med backande kedja. Hur lyckat är detta?? Lite ironiskt men om man vill busa/kugga någon så är det väl kanske det bästa sättet?

10 drag med filen? Det låter väldigt mycket. Är det någon som käkar filar?? Det hela får mig att tänka på maskinslipning.
Tanken/ avsikten med filning är ju inte att avverka material,utan att enbart vässa upp kedjan med ny egg.
En bra tumregel är att vässa kedjan med 2-3 drag på varje skärlänk.Endast i undantagsfall om länken är sliten kan jag sträcka mig till 4.
Dem filar som jag köper-visserligen till en lite kraftigare maskin med 3/8 delning (Stihl),är att dem håller ganska länge.På ett snitt säkert till 3-4ggr,sen så är dem såpass runda att dem är bara att kassera.
Glöm inte heller bort att vända filen ofta-hellre än gång för mycket än för lite.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Robertberg  
#294609 Menar du Tompa att dina filar är slut efter tre-fyra filningar med tre drag på varje tand?

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Blivande snickare  
#294636
Tompa25 skrev:En bra tumregel är att vässa kedjan med 2-3 drag på varje skärlänk.Endast i undantagsfall om länken är sliten kan jag sträcka mig till 4.

Sånt här tänk fattar jag mej inte alls på..
Man filar tills det är vasst, hur gör du efter en ordentlig stensågning?
Fortfarande bara fyra filtag? Är du nöjd med resultatet efter dessa fyra drag?

Och om dina filar är slut efter tre, fyra varv så ska du endera trycka mindre eller skaffa kortare svärd ;)

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

axwell  
#294641
Blivande snickare skrev:Och om dina filar är slut efter tre, fyra varv så ska du endera trycka mindre eller skaffa kortare svärd ;)


Plus att vända filen åt rätt håll direkt, inte "fila" under returdraget, aja baja :wink:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

tallen100  
#294677 Måste vara en dålig fil... Eller ett ruskigt långt svärd.. Men är kedjan så lättfilad så det räcker med max fyra drag vid en stensågning, så måste ändå filen vara dålig.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294694 Problemet med att räkna tag i stället för att se hur resultatet blir är att man inte alltid kommer bakom sen oskarpa delen på tanden.

Lite som att spika. Slår tre slag på var tre tummare oavsett sen får det bli hur det vill.

Vill man få vasst får man grannt fila var tand tills den blir vass oavset antal filtag eller filkondition.

Oskärpa är den största och vanligaste anledningen att ryttare sänks. Inte för att få tjockare spån utan för att få den att skära överhuvudtaget.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

jannee  
#294699 Vet att jag gör åt he**te fel, kan inte ens fila så det blir hyfsat bra, av den orsaken kör jag ned ryttarna i smärgeln. Resultatet blir så bra att det duger åt mig. Så har jag gjort de senaste 30 åren. Kedjan kanske blir något mer benägen att hugga (kasta) men i.o.m. att den är så ovass jämnar det ändå ut sig.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294713 Viss du ikkje bryr deg så veldig så fil kjede slik at tanna får form som ein halvmåne, fil rytter på hard eller soft alt etter treslag etc det vil stort sett gi ett resultat som er sån nokenlunde bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).