Skotare

skotardator?

7 inlägg 4371 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skotardator?

Seb macahan  
#294310 Hej på er. Jag har en enkel fråga som ni alla säkert kan ge svar på. Vad gör en skotardator och hur funkar den? Vad datorn gör i min skördare fattar jag och jag ska inte köpa nån skotare men jag vill veta, vad mäter den och varför. Vilka är fördelarna? Dum fråga kanske men jag vill veta



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: skotardator?

bodaedet  
#294334 Den jag har knappar du själv in vad du har på varje lass. Rapportering till sdc sker via internet baserat på uppgifterna man knappat in. Driftuppföljningen och gps, kartan är det bästa tycker jag. Man kan föra över stickvägar och vad som ligger där från skördarens gps och produktion. Driftuppföljningen är otroligt bra, så man har koll på hur det går och vad man kan förbättra.

Användarvisningsbild

Re: skotardator?

Seb macahan  
#294342 Matar du in data för varje stock?!!! Eller är det bara övergripande data om lasset? Mäter gripen nån volym?

   TS
Användarvisningsbild

Re: skotardator?

Skogsfrost  
#294352 Datorn brukar väga lasset när man lossar vid avlägg. Antingen med hjälp av vågceller i ramen eller i gripen. Man har ofta även snabbtangenter på paletten för varje sortiment. Vikten räknas sedan om till hur många kubik som har körts fram av de olika sortimenten.

Avatar Fallback

Re: skotardator?

glasshultarn  
#294377 Såvida man inte har våg (långt ifrån alla som har) så uppskattar man varje lass manuellt och registrerar. Uppgifterna är ju bara för att åkarna ska veta vad som ligger var. I övrigt har man datorn som tidräknare, bolagen kräver nästan det vid timpeng, samt kartvisare med gps och körstråk från skördaren.

Avatar Fallback

Re: skotardator?

kelas  
#294619 Och sen så gör man ju alla inställningar för kran och resten av maskinen genom datorn också..

Användarvisningsbild

Re: skotardator?

Seb macahan  
#294725 Jag tackar för svaren. Då vet jag lite mer. Det har liksom legat i bakhuvet varje gång jag slö kikat på annonser på blocket på skotare. Då o då dyker det upp vilken sorts dator och jag har alltid funderat på vad den gör. Tack

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).