Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Holder

145 inlägg 102422 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Holder

Hema  
#294049 Vad fin!

Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#294057 Utsökt liten arbetsmaskin!

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294102 Härliga bilder Tobbeborg :smile:
Ser en hel drös med intressanta grejer som jag skulle vilja syna närmare på din!
Bl.a plåtarna runt växellådan, jag har några men saknar en del. Jag kanske kunde komma o titta på din nån gång?
Om det hade gått att vada med traktorn kunde jag ju åkt rakt över sjön vid Varsundet :grin:

Jag småpysslar lite med det sista på min innan jag ska köra upp den till Torpet o skogen.
Har bl.a gjort grenavvisare o en bukplåt under motorn.
Lite småpyssel kvar nu sen ska den få bekänna färg om nån månad :smile:

Hur långt är det från Gullspång upp till dig?

Magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

TobbeBorg  
#294114 Tjena. Ca 1,5 mil

Användarvisningsbild

Re: Holder

Jeep  
#297902 Den här väckte ett enormt habegär hos mig...
http://www.blocket.se/gallivare/Holder_ ... m?ca=7&w=3

Tänker först och främst på Holder'n och inte på vagnen... :wink:

Avatar Fallback

Re: Holder

Hema  
#297951 Vad snällt att du sprider habegäret.. :)

Avatar Fallback

Re: Holder

Gaffe  
#310696 Tobbeborg ungefär hur mycket lyfter den i frontlastaren?

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311024 Äntligen är den färdig för skogen, eller så färdig som den behöver va för att användas. Finns en hel del grejer som kan o ska förbättras men nu står den o väntar på transport upp till skogen. Har ingen lust att köra 4,5mil i 20km/h. Transporten är ordnad o ska bli på lördag hoppas jag. Har en del virke hugget som ska ut samt att det blev ett 10tal vindfällen i lördags natt.

DSC_1307.jpg


DSC_1312.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Jeep  
#311025 Kanonfin!!!
Den kommer nog att göra jobbet bra.
Jag är lite sugen just på en sådan Holder, tycker att det verkar vara den "perfekta" minitraktorn...
Ta och fota/filma den i skogen och lägg upp här på skogsforum :-)

Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#311147 Den blev ju bara för fin! Massor av jobb och välgjort ser allt ut. Hoppas nu den gör fin tjänst i skogen. Ser fram mot rapporter från det. :-BD ^:)^

Avatar Fallback

Re: Holder

Blivande snickare  
#311186 Najs! :grin:

Men nu i traktorns glans ser vagnen lite skabbig ut.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311200 Jo jag håller med dig :sad: . Men :smile: Jag har en plan!! :grin:

Denna vagnen är 175cm bred, Traktorn är 155cm. Jag har ju en vagn till som är lite nyare samt lite klenare byggd o 180cm bred.
Den är dock gott o väl dimensionerad för dom lassen jag kommer köra efter Holdern.

Så planen är att nästa vinter sätta kapen i den andra vagnen o sänka bankarna i mitten, göra den 155cm bred samt göra om draget som idag är sådär lågbyggt för wirekran.
Tanken är att det skall dit en ramstyrning där. Sen behövs det bara en fästplatta för kranen.
Allt detta kan jag då mickla med i lugn o ro medans jag använder den gula vagnen tillsvidare.

Just nu samlar jag pluspoäng hos grannen som är licenssvetsare, han har lovat hjälpa till med svetsningen.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311936 Körde 4 lass idag :smile: . Testade utan kedjor o det gick riktigt bra. Petade sönder ett blinkersglas o krökte ett stödben men det får man väl räkna med.
Traktorn gick precis så bra i skogen som jag hoppats, t.o.m. bättre. Jag trodde jag skulle få problem i ett par svängar men den är smidigare än man tror. Använde ena diffen ett par gånger när jag skulle över lite sten annars drev det på bra. Skönt o slippa det där med att ta fart över hinder som man ofta fick göra med Fordson, det brukar ofta sluta med att man blir stånde med ett framhjul på fel sida om ett träd :???:

En stor fördel jag märkte är att den är lätt att backa med, backade o bytte spår vid flera tillfällen för att undvika körskador på träd.

Tyvärr ingen film idag men ett par bilder blev det.
DSC_1317.jpg

DSC_1322.jpg


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311971 Bra jobbat!
Den kommer du nog att ha glädje av verkar fungera bra i skog och mark.
:wink:

Avatar Fallback

Re: Holder

Blivande snickare  
#311979 Najs! :-BD :-BD :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).