Motorsåg och handhållet

Jonsered 2152 cs går dåligt

12 inlägg 11428 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2152 cs går dåligt

Skogsmänniska  
#294009 Jo, min Jonsered har gått som klockan från 2007 (tror jag) tills den skar häromveckan.

Bytte till ny kolv. Men putsade cylindern för dåligt (fastbrända lättmetallrester kvar i cylindern) så den gick halva tanken tills den skar på nytt :oops:

Köpte ny cylinder/kolv kitt från Kina (40$) :grin: Monterade ihop den och startade!

Sågen startade bra, men gick inte! Den startade med det samma men dog genast.

Putsade upp den gamla cylindern på nytt, med fint sandpapper tills alla rester var
borta och sedan honade jag upp den efter konstens alla regler. Skruvade fast den gamla
cylindern och konstaterade att kompression var ok. Sågen startade och gick hur bra som helst.

Följande dag sågade jag ungefär 3 tankar utan problem. Dagen efter gick den inte att såga med.

Den startar bra och går en stund, men när den blir varm dör den när jag ger gas.

Drar jag ut chockreglaget en aning går den lite längre, eller om jag pumpar in extra bränsle via primern går den väldigt bra.

Har bytt till ny bränsleslang och filter mellan tank och förgasare, men ingen förändring.

Öppnade även lite av förgasaren (vågade inte skruva sönder den helt dock) och kollade om något "hål" var tilltäppt av skräp. Fann inget märkvärdigt.

Undrar om det är skit i förgasaren, eller stjäl den luft någonstans? T.ex. Mellan förgasare och cylinder? När jag skruvade fast förgasaren, så drog jag lite för hårt på ena sidan så
att gängan släppte. Kan den ta tjuvluft där, fast det verkar tätt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294027 Att den skar var resultatet av ett problem.
Den kan ta tjuvluft för gängan släppt.
Den kan ha läcka nån annanstans som gjort att den gått magert och för varmt vilket lett till skärning.
Förutsatt att allt var ok när den skar skulle jag gissa på att den gick varm av någon anledning. Kanske kass membran så den inte ger rätt bränslemängd.

Skurna kolvar expanderar inte rätt och blir ofta känsligare för värme..

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

totte  
#294056 Japp, har gängan släppt så är det mycket sannolikt att den drar tjuvluft. Och tjuvluft är döden för en tvåtaktare. Kör nu inte med sågen, om du får igång den, innan problemet är funnet och åtgärdat. Så länge den går för magert så händer samma igen.

Kan vara läge att kolla vevaxeltätningarna också.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

Hema  
#294060 Testa tjuvluft genom att spruta lite startgas o se om den ändrar varv? Dock kan det ju va lite jobbigt, då luftburken sitter så nära.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

traktorz  
#294063 Förgasaren skruvas fast i den plastdetalj i komponentgruppen som utgör förgasarstosen, där även nippeln för impulskedningen till bränslepumpen ansluts.

Den gamla stosen hade en snäppfastsättning av plast, medan de nyare har en klämring av metall, för att minska risk för tjuvluft.

Ny cylinderfotspackning rekommenderas samt korrekt åtdragningsmoment.

Byte av gummislangarna för impulsledningen samt bränsletillförsel är en enkel åtgärd i samband med att man ändå haft av cylindern.

Kanske är felet luftläckage, kanske är det i förgasaren felet är att finna?

Vi har själva en CS2152 årsmodell 2004, (Husqvarna 353 ekvivalent), där enda problemet hittills varit tankventilationen. Är därför intresserad av orsaken till dessa motorstörningar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294091 Har sett de som dragit luft i cylinderfot, vevtätningar, mellanstycke, spjällhus, vevhusbotten vad jag minns så här på en gång...

Snäppfösten har jag sett både i plast och metall, men inte något trasigt än. Oftast så har gummit i mellanstycket ändrat form och spänning av ring släppt oberoende av material.
Förgasar problem och spruckna motorkroppar har jag sett. En med lös cylinder fast bultarna var spända rätt. Vanliga fel som bränsleledning, membran och tändningar har jag med sett vilket är mer generellt vanligt på alla modeller oberoende av märke eller modell.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

Skogsmänniska  
#294125
Mange skrev:Att den skar var resultatet av ett problem.
Den kan ta tjuvluft för gängan släppt.
Den kan ha läcka nån annanstans som gjort att den gått magert och för varmt vilket lett till skärning.
Förutsatt att allt var ok när den skar skulle jag gissa på att den gick varm av någon anledning. Kanske kass membran så den inte ger rätt bränslemängd.

Skurna kolvar expanderar inte rätt och blir ofta känsligare för värme..



Det är så att jag håller på att timra en gapskjul/slogbod på en bergsknall i min skog.
Och jag har hört av andra som timrat, att timra och fräsa ut knutar med motorsåg
har förstört många sågar. Därför hade jag öppnat högvarvsmunstycket till max, så
att sågen fick en fet blandning och låga varv.

Sedan sågade jag nån gata för grävmaskinen som skulle dika lite åt mig och ändrade
H skruven till "normal".

Naturligtvis glömde jag ställa om sågen när jag började timra på nytt, och det var i samma veva den skar. Iallafall skyllde jag på det då. Det här var i september och +15 grader.

Har beställt ny cylinderfotspackning, så får se då? Snäppfästet var av metall och verkade ok. Kanske det följer ny klämmare med leveransen? Annars kanske en hederlig slangklämmare av rätt dimension funkar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

traktorz  
#294145 Behöver du verkligen ändra högvarvsnålen på förgasaren så radikalt mellan de olika jobben? Vi har inte rört förgasaren på stor-Stihlen, och Jonseredsågen har i stort sett samma förgasarinställning året om.

Vi brukar klyva stammar av frötallar till brovirke, visst tar det tid att utföra med en motorsåg, men med vass kedja så går det. Företrädesvis använder vi en 60-kubikare med 18" svärd, men det funkar också som här på bilden med vår CS2152 och ett 15" svärd.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

totte  
#294147 Låter lite väl radikalt ja. Om man skall köra riktigt hårt kan det vara bra att öppna en aning på H-nålen så den fyrtaktar ända tills den får helt full belastning. Frågan är om du skruvade in lite för mycket när du ställde tillbaka till "normal".

Nå, hursomhelst så måste allt kollas och gås igenom om du skall vara säker på att sågen är OK att köra.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

Skogsmänniska  
#294444
traktorz skrev:Behöver du verkligen ändra högvarvsnålen på förgasaren så radikalt mellan de olika jobben? Vi har inte rört förgasaren på stor-Stihlen, och Jonseredsågen har i stort sett samma förgasarinställning året om.

Vi brukar klyva stammar av frötallar till brovirke, visst tar det tid att utföra med en motorsåg, men med vass kedja så går det. Företrädesvis använder vi en 60-kubikare med 18" svärd, men det funkar också som här på bilden med vår CS2152 och ett 15" svärd.


I slutet av 80 -talet eller början på 90 -talet förstörde jag min kära Husqvarna 444
genom att klyva ca: 40 stockar i ett annat timmerprojekt.

Sågen blev aldrig sig själv efter den upplevelsen. Tyvärr slängde jag den till återvinningen
efter 10 år i skrothörnan i garaget. Borde ha byggt en egen nostalgihylla åt den sågen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

Skogsmänniska  
#331069
Skogsmänniska skrev:Jo, min Jonsered har gått som klockan från 2007 (tror jag) tills den skar häromveckan.

Bytte till ny kolv. Men putsade cylindern för dåligt (fastbrända lättmetallrester kvar i cylindern) så den gick halva tanken tills den skar på nytt :oops:

Köpte ny cylinder/kolv kitt från Kina (40$) :grin: Monterade ihop den och startade!

Sågen startade bra, men gick inte! Den startade med det samma men dog genast.

Putsade upp den gamla cylindern på nytt, med fint sandpapper tills alla rester var
borta och sedan honade jag upp den efter konstens alla regler. Skruvade fast den gamla
cylindern och konstaterade att kompression var ok. Sågen startade och gick hur bra som helst.

Följande dag sågade jag ungefär 3 tankar utan problem. Dagen efter gick den inte att såga med.

Den startar bra och går en stund, men när den blir varm dör den när jag ger gas.

Drar jag ut chockreglaget en aning går den lite längre, eller om jag pumpar in extra bränsle via primern går den väldigt bra.

Har bytt till ny bränsleslang och filter mellan tank och förgasare, men ingen förändring.

Öppnade även lite av förgasaren (vågade inte skruva sönder den helt dock) och kollade om något "hål" var tilltäppt av skräp. Fann inget märkvärdigt.

Undrar om det är skit i förgasaren, eller stjäl den luft någonstans? T.ex. Mellan förgasare och cylinder? När jag skruvade fast förgasaren, så drog jag lite för hårt på ena sidan så
att gängan släppte. Kan den ta tjuvluft där, fast det verkar tätt?


Det verkade vara kasst membran...

Bytte till ny förgasarmembran i helgen och sågen startade och gick hur bra som helst, efter
lite justering av L skruven, klöv endast ett par vedhalvor dock!
Får hårdtesta vid senare tillfälle!

Då har man plötsligt en fin reservsåg :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2152 cs går dåligt

traktorz  
#331119 Kassa membran?
Hål på dessa?, felmonterade så att packningen hamnat på fel sida om membranet, styvt doseringsmembran? Kan ju var så att nåt skräp fanns där också, kanske även att impulsledningen var inte helt korrekt fastsatt. Svårt med att fastställa exakt problemorsak med remote diagnostik.

Bytte själv membransats och nål på vår CS2152 nyligen. Största skillnaden blev att bränslepumpens membran blev effektivare, så att sågen startar på ett ryck mindre. Pumpar nu lättare upp bränslet, tolkar jag det som. Sen att jag justerade in bränsleblandningen lite magrare än tidigare, ty det var lite onödigt mycket sot i avgasporten.

Det är en fin och stark såg den här gamlingen från förra generationen av sågar, utan allt vad friskluftsmotorer heter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).