Motorsåg och handhållet

Sågsamlarnas Förening.

66 inlägg 28088 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågsamlarnas Förening.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293649
Mange skrev:Bland annat var detta dagens snackis:

Var den högra sågen igång, måste haft hyfsat justerad tändning i så fall?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågsamlarnas Förening.

johan eriksson  
#293659 Ja, båda sågarna går.
Den ena dock med något modifierad tändning, startapparat och koppling.

Användarvisningsbild

Re: Sågsamlarnas Förening.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293667
johan eriksson skrev:Ja, båda sågarna går.
Den ena dock med något modifierad tändning, startapparat och koppling.

och smörjning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågsamlarnas Förening.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293755 Jo, kopplingen borde väl bli högergängad. Eller som man gör på sågverken, sätter in en högergängad spärrskruv i vevaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Sågsamlarnas Förening.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293797 Den gängades nog om. Kollade aldrig på slut resultatet. Jag tyckte en kil hade varit lika effektiv och enklare, men tror Ola gängade om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågsamlarnas Förening.

totte  
#293965 Styrelsemöte i Sågsamlarnas förening den 8:e November.

Lördagen den 8:e November kl 10 - 14 är det öppet hus på Naturbruksgymnasiet. Ett antal sågentusiaster kommer också att samlas där och köra gamla motorsågar.

Under dagen kommer Sågsamlarnas förening att hålla styrelsemöte, exakt tid och lokal är inte fasttällt än.

Avatar Fallback

Re: Sågsamlarnas Förening.

dåren  
#293969 det stämmer inte att sågsammlare äro gamla :|
jag är 20år och har på börjat en liten nett samling på 5 sågar den älsta är ifrån 60talet å den ska renoveras när chek häftet vill :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sågsamlarnas Förening.

totte  
#293971 Det är bra det :grin: :-bd !

Förresten så sa jag inte att samlarna är gamla, men sågarna är det till största delen.

Nu vet jag inte var du håller hus nånstans, men om det inte är för långt, välkommen! Om du är lite på västsidan kan du kanske åka ihop med Jocke91, han finns i Värmland och samlar sågar.

Så måste du ju förstås berätta vad du har för sågar och visa bilder på dom!

Avatar Fallback

Re: Sågsamlarnas Förening.

dåren  
#293972 aha fasen missuppfattade det hela :oops: trodde att du menade att folket som samlar dessa underbara maskiner börjar komma till åldern
likt dom som samlar på traktorer

Avatar Fallback

Re: Sågsamlarnas Förening.

Jocke91  
#293997 Nog finns det några sågar här alltid. Tror sågar är lite som kaniner, dom blir fler och fler och det lite okontrollerat.

Avatar Fallback

Re: Sågsamlarnas Förening.

dåren  
#294021 :ymdaydream: tur att vi bor i rätt län jocke , man snubblar över sågar lite här å var
fast det är kanske bättre norr ut?

Avatar Fallback

Re: Sågsamlarnas Förening.

Jocke91  
#294126 Visst bor vi i ett bra län när det gäller sågar. Men det blir lite mer sällsynt med större sågar då vi inte har några jätteträd precis.
Tror inte det spelar någon roll var man befinner sig, bara det finns eller har funnits ett behov av sågar så finns det gott om dom lite här och var.

Nu vet jag inte var i värmland du befinner dig, men du kan ju göra ett studiebesök till Hagfors någon gång så kan jag nog garantera att du inte åker hem tomhänt.

Användarvisningsbild

Re: Sågsamlarnas Förening.

JensSkoog  
#316179 Berättade för en kompis att det finns dom som sammlar gammla sågar. "Men jag har en från sjuttiotalet efter min svärfar" sade han, "vil någon ha den?"
Hämtade den i dag, och den komm med handbok och gararantisetel. Hans svärfar hade koll på sina prylar! Det är en Jobu L81 från 1974, 7,5 kg och 56 cc.
JOBU 1974 (S).JPG
JOBU 1974 (S2).JPG
JOBU 1974 (S3).JPG

Send mig en PM om du vill ha den, så skickar jag den till dig nästa gong jag är i Sverige :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Sågsamlarnas Förening.

johan eriksson  
#316188
JensSkoog skrev:Berättade för en kompis att det finns dom som sammlar gammla sågar. "Men jag har en från sjuttiotalet efter min svärfar" sade han, "vil någon ha den?"
Hämtade den i dag, och den komm med handbok och gararantisetel. Hans svärfar hade koll på sina prylar! Det är en Jobu L81 från 1974, 7,5 kg och 56 cc.
JOBU 1974 (S).JPG
JOBU 1974 (S2).JPG
JOBU 1974 (S3).JPG

Send mig en PM om du vill ha den, så skickar jag den till dig nästa gong jag är i Sverige :grin: .


Tar gärna emot den Jens.
Betalar gärna frakt för den.

Avatar Fallback

Re: Sågsamlarnas Förening.

Suzuki Hasse  
#316190 Tar den med om ingen annan är intresserad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).