Vedmaskiner, flishuggar

Hastighet på klyven.

11 inlägg 10429 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hastighet på klyven.

Norrlandsfuran  
#96 Jag har en Kellfri vedmaskin med elsåg som jag är rätt så nöjd med, med tanke på priset för den. Det som begränsar mej är klyvens hastiget. Den har samma ut- inmatningstid, för långsam. Blir det någon skillnad i hastighet om man sätter grövre slangar på hydraulen eller måste man byta pump för att öka hastigeten på klyven, är det någon som vet??



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Fredrik  
#105 Tjena Norrlandsfuran,

Är ingen större fena på hydraulik, men tror du inte att det är pumpen som kanske borde vara större. Gissar att den är elektriskt driven av en elmotor, hur stor är motorn isåfall?
Har för mig att det är så att man inte kan öka varvet på en hydraulpump bara sådär, utan den är konstruerad för ett visst varv och ger ett visst flöde vid detta varv, vill man ha högre flöde får man byta pump och då kanske även elmotor.
Vet att vissa vedmaskiner har upp till 10hk elmotor och upp till tre hydraulpumpar.

Har själv bara kört en Hakki Pilke 37, men även denna maskin tappade i produktivitet p.g.a klyven, den gick för sakta. Denna var kopplad till traktor och det var ingen som helst skillnad om man ökade varvet på traktorn över det angivna värdet (över 480rpm på kraftuttaget).

Som sagt, jag är ingen större fena inom detta område, men vi får hoppas att du får fler svar.

Vad tycker du om Kellfrin annars?
Hur tjocka stammar klarar den av, och vet du priset på denna ungefär?

Trevlig helg!

Fredrik

Avatar Fallback

Kellfri

Norrlandsfuran  
#107 Hej Fredrik.
Jo det stämmer det du säger. Jag ringde Kellfri och dom menade att enda sättet var att sätta på en större pump men motorn skulle tydligen räcka till, den är på 3kW. Med min transportör så är jag redan begränsad så byter jag pump så måste jag nog byta transportör också, katten på råttan osv. Jag har modifierat Kellfrin lite, bara klippt upp öppningen lite så jag kan ta ca. 32cm diameter. Innan jag köpte Kellfrin så tittade jag på andra maskiner. Om jag skulle ha en maskin i samma prisklass så tyckte jag att dom inte tog nog grovt slag, (jag har mycket av grov björk.) Har även satt på enhandsfattning på sågen, funkar helbra. Om man ser till priset på Kellfrin, ca. 30.000 ink moms (och det måste då jag göra) så tycker jag att den är duktig, inget som helst krångel och elsågen som är på 2,2kW direkt på kedjan, är urstark. Summa sumarum, en enkel och prisvärd maskin.

   TS
Avatar Fallback
Hansson  
#286 Kan man kör 50cm ved i kelfrin. Jag funderar på att köpa en.

Avatar Fallback
Fredrik  
#287 Jepp, upp till 70cm ska gå bra har jag för mig.
Såg den i drift på Elmia Wood.
Det är nog ganska mycket maskin för pengarna som Norrlandsfuran skriver, men profuktiviteten är lägre än de dyrare.
Men ska man bara kapa till sig själv är det nog ett bra köp, lycka till!

Avatar Fallback
Hansson  
#289 Ska man satsa på en ved klipp istället?

Bra pris på denna men kvaliten kanske inte den bästa?
http://www.4motoronline.se/show_product ... egory%3D16

Iofs är det väl inte så mycket som kan gå sönder heller..


Mvh/Andreas

Avatar Fallback
Fredrik  
#290 Hej Hansson,

Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag skulle inte satsa på en vedklipp.
En fördel ska vara att veden torkar snabbare eftersom den "kläms" sönder delvis av klippen.
Räkna med att det blir ganska "ful" ved (spelar väl ingen roll om man ska ha den själv kanske).
Dessutom mycket stickor och flis eftersom veden även "kläms".

Ett klyvmoment är minst 6-7s, det går ganska sakta.
Räkna med att veden ibland fastnar på kniven efter ett klipp, man får bända loss den. Klämrisken är ganska stor då långstocken som man håller i förklyvs upp till en meter vid ett klipp. Denna spricka går tillbaka efter klippet, då vill man inte ha fingrarna där!

Fördelarna är minimalt underhåll, inget spån, ingen sågkedjeolja, etc, dessutom ganska enkel att förvara.

Ja, som sagt, detta är mina egna synpunkter.
Värdera dom utifrån dina egna...

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#294 Tack för svaren :)
Har ni någon koll på klyvningen på kelfrin.

Startar den automatiskt eller måste man dra i en spak eller nått.
Har kört lite med en pallax 600 och den automatiken funkade mycket dåligt

Inte mycket info på kelfris hemsida

Avatar Fallback
Fredrik  
#295 Hej,

Har för mig att det är "dra-i-spak" funktion på Kellfrin.
Bäst funktion med automatik jag sett finns på Hakki Pilke, de har en funktion där klyven startar när man dragit ner kap-handtaget max i botten.
Pallax har jag för mig har en liten avkännare en bit ner i klyvlådan, är det lite för klen ved eller ved som inte träffar avkännaren startar inte klyven...rätta mig om jag har fel.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#297 Nej du har rätt. Det är en lite plåtbit som klabben ska ramla ner på. Hamnar klaben lite snett så måste man dit med en pinne och pilla.

Det verkar som det får bli en kelfri

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1919 Tråden har varit död ett år men går kanske ta upp igen? Jag köpte en Kellfri hydraulklyv för 50 cm ved, men den har krånglat i hydrauliken och är nu återlämnad till försäljaren.
Klyvens hastighet är verkligen viktig för att hålla produktionen uppe. Klyven när den krånglade tog cirka 10 sek fram till vändläget och 5 sekunder tillbaka. En evighet! Lånade svärfars hembygge som var ett fantastiskt effektivt verktyg. Kraftfull och mindre än två sekunder för att klyva 50 cm ved. Jag klockade aldrig Kellfrin när den var felfri, men det känns som om hembygget är dubbelt så effektiv. Har gjort upp ca 60 kbm i år så skillnaden märks!
Eftersom jag är missnöjd med min hydraulklyv funderar jag på att byta upp mig till Kellfris vedmaskin (den för 30 tusen inkl moms). har inte sett den i verkligheten. Jag trodde att kapsågen skulle vara för vek (i jämförelse med min gamla hederliga bänk med stor klinga) så era erfarenheter är intressanta. Men hur långsam är egentligen klyven? Hur många sekunder tar det fram och tillbaka? Hur många vedkubbar kan man köra per minut? Värdelöst om man ständigt får stå och vänta på klyven.
Vore överhuvudtaget intressant att höra tiderna för era hydraulklyvar?
/Magnus

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).