Traktorer och processorer

Bygga om en JD för skogsbruk

8 inlägg 3632 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga om en JD för skogsbruk

Griffin  
#29295 Som rubriken säger är jag på gång att till viss del bygga om en John Deere 2040 för skogsbruk. Det jag vill åstadkomma är att kunna montera en vändbarstol samt någonstans att göra av fötterna. Traktorn har Secura-hytt (dvs den fyrkantiga och inte den med välvd framruta).
Jag är inte så noga med bekvämligheten men jag inser att det inte kommer att fungera något vidare att sitta på tvären på den befintliga stolen.
Att peta på en vändplatta på stolen tror jag blir ett föga problem, men plats för fötterna kan nog bli lite värre. De idéer jag har är att på något vänster bygga någon låda att ha förtterna i och placera den där den nedre bakrutan sitter. Men jag vet inte riktigt hur det skulle ta sig ut.
Någon som gjort något liknande så emotas tips och idéer tacksamt.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29308 Om du inte ska använda den till annat än skogen i framtiden så skulle du plocka bort locket över bakaxlen och slopa hydraulen sen på med ett slätt lock. Efter det sen bygga om hytten baktill.
Då får du ett nästan helt slätt golv i hela hytten.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29319 Gjorde något liknande med en David Brown 1212. Lite plattjärn i botten som stomme för golvet som behövde både sänkas och byggas ut bakåt. Sedan var det bara att knacka plåt och häfta ihop med migsvets. Fick bygga holkar som hydralarmarna går upp i, och de är det enda som tar emot något i fötterna då jag svänger runt stolen.

Avatar Fallback
Griffin  
#29326 Henrik K Hade det inte varit för att jag även skall använda traktorn där jag behöver hydraulen så skulle jag nog gått på din lösning.

Ett annat problem som dyker upp om jag försöker släta ut golvet blir ju påfyllningen av transmission/hydrauloljan.

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29350
Griffin skrev:Henrik K Hade det inte varit för att jag även skall använda traktorn där jag behöver hydraulen så skulle jag nog gått på din lösning.

Ett annat problem som dyker upp om jag försöker släta ut golvet blir ju påfyllningen av transmission/hydrauloljan.


Utan att veta hur det ser ut alls på jd så måste det väl gå att ha ett löst golv så du kan fylla vätskorna innifrån hytten lr?

Avatar Fallback
Griffin  
#29385 Mjo, det hade säkert gått att ha ett löst golv men eftersom att jag behöver ha tillgång till hydraulen lite då och då finns det inte riktigt utrymme till att göra golvet slätt.
Nåja, jag får fundera en stund så kommer jag nog på en lösning.

   TS
Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29391 Byt till en Valmet, istället.

Avatar Fallback
Griffin  
#29419 Om det ändå vore så enkelt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).