Arbetskläder för skogen

Bra stövlar / kängor för skogsvandring

18 inlägg 23016 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra stövlar / kängor för skogsvandring

stihl91  
#293390 Jag har ett par meindl kängor men blir nästan alltid att jag tar kamelstövlarna (le chameu) istället då det går fortare att ta på sig dem. Klart bästa stövlarna!

Avatar Fallback

Re: Bra stövlar / kängor för skogsvandring

snowmanx  
#293449 Har ett par Lundhags från 1988 då jag är ute i skogen å röjer, var kanske dyra då jag köpte dessa men utslaget år/ timme så blir det himla billigt. (dom är inte snygga men vad kan man begära efter 26 år)
I älgjakten så är det Meindl som gäller men funderar på ett par nya Lundhags Syncro Light.

Användarvisningsbild

Re: Bra stövlar / kängor för skogsvandring

traktorz  
#293480 Har också ett par Lundhags från slutet av 80-tal. Lagad med Liquisole pga stegjärnstramp. Gillar skarpt den här ofodrade kängan, som med en bra filtsula, strumpa och socka ger en bra komfort, sommar som vinter. Har väl inte skött de rätt, eftersom de ska vaxas och inte smörjas in med fett.

Ifjol inhandlade jag ett par nya Lundhags Scout, som liknar den gamla modellen, kanske med en litet smalare läst dock.

Inga kängor är dock helt täta att gå med i myrmarker under älgjakten, så jag har även ett par kraftigare neoprenfodrade gummistövlar för hjortronplock och älgjakt.

Sliter på det jag har, så det blir ingen Gore-Tex känga för min del. Kan nämna att jag nyss införskaffade en Husqvarna läderkänga med stålhätta och sågskydd, företrädesvis att användas vintertid, istället för sågskyddsstövlarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar