Länkar

Material till skogsväg, www.massabyte.se

22 inlägg 24403 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293288 He he, ja de kanske kommer för å låsa in mig. ;)

Någon som vet nån, alltså på riktigt, som åkt fast, fått böter eller liknande för att ha tippat tegel,betong,sprängsten eller asfaltskakor till en skogsväg? Hade varit kul att veta då det pratas om det men jag har inte träffat någon som verkligen har blivit slagen på fingrarna av en kommun tex.

   TS
Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

elis  
#293292 Här pågår dikesrensning och allt som behövdes för att få ta emot massorna var ett tillstånd från kommunens miljöenhet. Tillståndet kostade 600 sek?? men nu börjar det bli en användbar plan där.

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293293 Låter kanon. Är kommunen bara underättad så bör det alltså inte vara några problem.

Det innebär att massorna då kommer till en bra användning istället för att köras på tipp. Förhoppningsvis så blev det även kortare transporter än vad som hade behövts annars. Precis det är våran sajt tänkt att användas till. Win-win, det skall vara bra för båda parter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293296 Är det massor från dikningsrensning längs vägar ni pratar om?

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293303 Japp, iaf jag....:)

   TS
Avatar Fallback

Material till skogsväg, www.massabyte.se

alias  
#293511
Seb macahan skrev:Go Fidde77. Extremt bra tjänst. Vi (våra kunder) får ofta betala för o bli av med massor på måndagen och sedan betala igen i veckolslutet för att få massor.
Ska man enl. alias ha ett myndighetsbeslut om jag köper 30ton 0-30 för o grusa upp mina vägar? Massor som massor eller hur skiljer man på detta?
Den regeln du relaterar till gäller inte den bara naturgrus?


Det berör väl i praktiken i främsta hand naturgrus, men jag tror det gäller alla typer av massor (jord m.m.). Tror detta i grunden hör samman med att man inte vill att husbehovstäkter skall växa till avsalutäkter utan att erforderliga tillstånd för detta ansökts om och beviljats.

Om du köper material från en bergtäkt eller grustäkt, med godkända tillstånd för verksamheten, så är det säkert inga problem. Jag tror det är större risk att hamna i klammeri med rättvisan som säljare än mottagare/köpare (kan inte alla regelverk, men har via jobbet kommit i kontakt med krav på täkttillstånd, marklov och ärenden med förorenade massor). Fy satan vad förorenade massor kan skapa merkostnader (tack och lov inte min plånbok som berördes)!!!

Min tanke bakom inlägget var att det vore bra om man i generella termer upplyser dem som nyttjar sajten om att det finns olika regelverk som begränsar vad man får/kan göra.
På det viset tydliggör man för dem som använder sig av sajten att det kan vara läge att söka info om tillämpliga bestämmelser - sen är det ju till sist alltid individens eget ansvar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293608 He he. Då får vi hoppas på en sådan, eftersom att jag hoppas att den blir populär. De flesta jag pratar med är jättepositiva så det är väl bara att hålla tummarna.

Man kan lägga in en bevakning också på annonser, där skriver man bla vilken radie det skall vara på bevakningen och så får man ett mail när det dyker upp en annons på det man söker. Bra va!?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).