Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Falcon F40 miniskotare

38 inlägg 22677 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Falcon F40 miniskotare

Seb macahan  
#293202 Jag har fått svar. 90k euro som sagts innan. Säljs direkt från Falcon i nuläget. Broschyr vet ej om de skickar. Håller med om att den är bred och kort kran. Men den är nog specad för 4ton. Men det betyder inte att det inte går att lasta mer. Vad jag förstått så går det o speca upp kranen. malwa har en M40 kran på sin i budgetvariant tror jag. Någon som vet vad Malwan kostar?

Användarvisningsbild

Re: Falcon F40 miniskotare

Krister_81  
#293206 De såg ut att ha lite udda vinkel på ergo spakarna,själv skulle jag nog vilja köra grip / utskjut med tummen.

Användarvisningsbild

Re: Falcon F40 miniskotare

stegmaster  
#293207
Anders_S skrev:Fyra ton last... jo tjena!!
http://www.independent.ie/business/farm ... 52740.html

Ser ut som det dubbla tycker jag.

Nja, såg en anna bild(närbild) av dom granpinnerna, och dom verkar törra ,nästan ruttne, så tror inte just det lasset väger så mycket.

Annars stör inte bredden mig, men större(lengre) kran ska det va, och inte ska det vara stödben på en maskin til ca 1 mille. (inkl band.m.m).
Problemet kvarstår tycker jag, dessa maskiner blir alt för dyre.
Något vettig til ca halften skulle det varit.
Varför har den inte drift på alla hjulen(endast 6 av 8 hjul) och vilken axel er det som inte driver?

Användarvisningsbild

Re: Falcon F40 miniskotare

Fredrik Reuter  
#293220 Hej,
Jag tror det stod att den var 2,3 med band. Som på bilderna är den nog mellan 2,15 och 2,20.
Det står också att lastvolymen är 6,25m3. Det är ju ett mått vi inte är vana att få i Norden där vi har lastarea och räknar längd själv. Men eftersom de anger detta och att lastutrymmets längd är 2922mm så kan lastarean vara drygt 2 kvadrat.
Med fyrameters medellängd borde det gå på 4 fub. Men frågan är om den inte blir baktung?

Sedan verkar midjan sitta väldigt långt fram, det borde göra att den genar betänkligt, det kan bli problem i trånga och slingriga vägar.

Av bilderna att döma verkar den ha en riktigt grym sikt bakåt dock, har nog aldrig sett nåt värre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Falcon F40 miniskotare

Seb macahan  
#293234 Håller med om att priset är högt. Men.... Lyssnar man på vad konstruktörerna säger så har ju fokus legat på o hålla ner priset. Dyrt kan ju jämföras med vad man tycker sig kunna ha eller ta råd med men ställer man det i relation till vad det faktiskt kostar så är nog inte 900 så farligt. Betänk att en driven vagn med vettig kran och el-servo ligger på 3-400tsk. Till denna maskin ska det läggas till motor, hytt, AC, stol, 4 hjul till mm.
Joystickar från Rotec engineering då bör det vara ventiler från dom också (och då är det förmodligen el on/off på grip och rotator/utskjut), bara där har dom sparat in ca 120tusen jämfört mot Parker, Voac, Danfors. Farma kranen är ju inte heller riktigt jämförbar med en Cranab etc. Utan o veta men kan tänka mig att en Vimek går loss på 6-700k ny? Och då vill jag påstå att detta (Falcon) börjar likna något mer riktig skotare. Alstor, Vimek, Bison, Woodtiger har för liten lastvolym enl. mig och en begagnad skotare är för stor och för dyr i drift. Håller ni inte med om att ska man önska sig komponenter från riktiga maskiner så kostar det som riktiga maskiner också. Är det nån som har koll på vad Malwan kostar?

Avatar Fallback

Re: Falcon F40 miniskotare

skogshasse  
#293235 priset verkar vara lågt tycker jag om man jämför med en vimek 610

Användarvisningsbild

Re: Falcon F40 miniskotare

sundelius  
#293236 Jag frågade bara pris på malwas kombimaskin och den började på 1,7 miljoner

Användarvisningsbild

Re: Falcon F40 miniskotare

stegmaster  
#293240
skogshasse skrev:priset verkar vara lågt tycker jag om man jämför med en vimek 610



Hur tänker du då???
En vimek ligger vel på ca drygt 700tkr, altså ¨ca 200tkr mindre en Falcon`n..
Er det för at den er 8 hjulig ni anser den mer som en riktig skotare??
Klarer inte riktig se den stora fördelen med denna Falcon kontra t.eks vimek.
Vimek driver åtminstone alla 6 hjulen even om det er via robsondrive(men band går ju fint endå).
Sen anser jag mowie kranen bättre til dessa småmaskiner med lågt oljeflödet enn en farma.
Sen klarer vimek`n sig utan stöden.
Hur resonerar ni???

Ja det vore interassant med priset på Malwa. Vil minnas det visas tidligare och var rett högt, typ 1,5 mille. dock inte säker på detta.

Avatar Fallback

Re: Falcon F40 miniskotare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293267 Kolla på midjan. Dom har något slags rotationsstopp som begränsar hur mycket framdelen kan rotera i förhållande till vagnen (inte i styrled). Verkar inte kunna rotera många grader.

När jag tittar på midjan med Malwas midja i minne så ser den väl vek ut. ska man inte ha större kran än 5 meter så kanske det funkar.

Sen om du tittar lite längre bak bakom midjan så ser ni att dom skarvat midjan till vagnen på tvären där grinden sitter. Som beräkningsingenjör så kan jag säga att det är att ha huvudet under armen att konstruera på det sättet. Huvudlastvägen ska vara kontinuerlig så långt som möjligt. Grinden sätter man ovanpå som på alla andra skotare.

Något midjelås verkar inte finnas vilket såklart förklarar varför dom kör med stödben.

Sen tycker jag att maskinen verkar väldigt hög. Du kan inte luta maskinen många grader innan hytten sticker utanför hjulen.

Avatar Fallback

Re: Falcon F40 miniskotare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293268 Kolla också styrcylindrarnas placering. Den kan inte vara särskilt stark att styra när dom sitter så där.

Avatar Fallback

Re: Falcon F40 miniskotare

skogshasse  
#293283
stegmaster skrev:
skogshasse skrev:priset verkar vara lågt tycker jag om man jämför med en vimek 610



Hur tänker du då???
En vimek ligger vel på ca drygt 700tkr, altså ¨ca 200tkr mindre en Falcon`n..
Er det för at den er 8 hjulig ni anser den mer som en riktig skotare??
Klarer inte riktig se den stora fördelen med denna Falcon kontra t.eks vimek.
Vimek driver åtminstone alla 6 hjulen even om det er via robsondrive(men band går ju fint endå).
Sen anser jag mowie kranen bättre til dessa småmaskiner med lågt oljeflödet enn en farma.
Sen klarer vimek`n sig utan stöden.
Hur resonerar ni???

Ja det vore interassant med priset på Malwa. Vil minnas det visas tidligare och var rett högt, typ 1,5 mille. dock inte säker på detta.


vilken vimek tänker du på när du skriver 700 tkr

Användarvisningsbild

Re: Falcon F40 miniskotare

stegmaster  
#293297 Nu er jag inte så hemme på vimek`s modeller.
Men menar det er 610 som annonseras för 720tkr här i Norge (eller ca 800tkr SEK), eller kan det vore den tidligare modellen 608.2 :???:
Er 610 en helt ny modell som nettopp er kommit på marknaden???
Er inte lenge sedan jag såg en annons men hittar den inte nu, men ber om ursakt om dette rört sig om 608 och inte 610.


Kan annars tillägga at 90.000euro = 739,000 NOK, så då skulle dom kosta ca samma och inte en skillnad på 200tkr som jag skrev oven.
Ber om ursakt för dessa felaktigheter. :oops:
Var tyvärr lite för snabb på tastaturet i denna saken.
Senast redigerad av stegmaster fre 10 okt 2014, 10:25, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Falcon F40 miniskotare

bgl  
#293299 Fler kritiska tankar:
En del svetsförband verkar tveksamma, t.ex. ifästningen i framramen av den gråa pinnen i vridstoppet.
Stödbenen verkar inte gå att dra upp lika högt som frigångshöjden!

Avatar Fallback

Re: Falcon F40 miniskotare

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293319 Skam man jämföra med Vimek så är 606 närmare i lastvolym och det borde bli det mest jämnförbara. Då bör dom ligga ganska lika i pris.

Avatar Fallback

Re: Falcon F40 miniskotare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293540 Ser att dom sannolikt inte skarvat rambalkarna på vagnen på det sätt jag tyckte det såg ut som.

Några andra observationer..

Dom verkar inte ha någon bukplåt under motorn.
Utblåset på motorn sitter så det är riktat emot där man ska gå när man går i och ur maskinen.

Hytten ser himla fin ut men vad kostar en sån där krökt ruta att byta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).