Länkar

Material till skogsväg, www.massabyte.se

22 inlägg 24411 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293167 Nu vet jag inte om detta är rätt forum men jag tror det iaf. Vi är 3 stycken som har tagit fram en tjänst där man kan GRATIS kan annonsera efter schaktmassor om man behöver det och samma sak om man vill få tag i massor. Tjänsten fungerar över hela Sverige och fungerar lika bra i din smartphone som i datorn på bordet. Vi har tagit fram denna för anläggningsbranschen men sett att det absolut borde finnas en nytta med tjänsten även för mark/skogsägare, därav att jag skriver här. Tjänsten har bara funnits i ett år och eftersom att den är kostnadsfri så är våra möjligheter till marknadsföring små så vi får hoppas att våra användare tycker att den fungerar bra och berättar för andra. Tjänsten heter MASSABYTE.SE och där är det helt gratis att ha ett konto samt att annonsera.

Mellan vilka datum en annons skall gälla väljer man själv vilket gör att om man har tänkt sig att bygga en skogsväg men inte har så bråttom så kan man enkelt lägga ut en annons som sträcker sig 1 år fram i tiden, en annons där man efterfrågar tex sprängsten eller grusmassor. Har man en grop man vill fylla och vill ha betalt för att ta emot massorna så skriver man bara detta i "övrigt" rutan i annonsen. Är det saker som ni tycker saknas i tjänsten eller som är krångligt/överflödigt så kommentera gärna här så vi kan ta till oss vad ni tycker. Tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

jannee  
#293168 Aldrig fel att kunna få info om var man eventuellt kan få tag i schaktmassor om eller när man är i behov av dessa, nackdelen för en ann är att man man bor långt ut från all ära och redlighet.

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293170 He he. Även om det är så att man gör det så kanske han som vill bli av med materialet tycker likadant å inte vet vart han skall göra av det. Tanken med tjänsten är att dessa två då enkelt ska kunna hitta varandra. Det är också därför som man skall kunna sätta ett slutdatum på annonsen själv, så att den liksom finns kvar hela tiden om man vill.

   TS
Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

alias  
#293175 Vet inte vad adm./moderatorer säger om denna tråd - helt klart reklam för en annan sajt, men som det verkar utan vinstsyfte?

Med risk för att betraktas som en dysterkvist:

Upplyser sajten om behov av myndighetstillstånd för att flytta schaktmassor från en fastighet till en annan?

Vill minnas att man inte får flytta grus/jord m.m. från en registerbeteckning till en annan även om du äger bägge och de ligger dikt an varandra.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293177 Hmm. Får se vad admin säger, hoppas att det är ok, det finns inget vinstsyfte som sagt.
Upplysningsvis kan jag säga att vi varit med i ett pojekt som heter sendsmart där även Trafikverket varit med, de uppskattar denna tjänsten mycket.

Frågan har även kommit upp gällande om det är förorenade massor och vi har sagt som så här (även trafikverket) Vi kan jämföra sajten med blocket, den är till för att 2st ska kunna få kontakt med varann som inte hade fått det annars. Att följa lagar och regler är upp till dem, vi har inte lagt oss i det juridiska. Om du köper en stulen vara på Blocket är det ditt ansvar och inte blocket. Det blir samma sak med massabyte.

Det är bra med dysterkvistar, hur ska man annars kunna förbättra saker? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293178 En sak till, den verkar utan vinstsyfte och jag tror att den är till nytta för läsarna i detta forum. Eller har jag fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

mooos73  
#293201 Många markägare har blivit anmälda för miljöbrott när dom tagit emot schaktmassor på sin fastighet.
Skadar inte att slå en signal till miljökontoret innan man gör ngt, kan kosta mer än det smakar annars.
Behöver inte nödvändigt vis vara förorenade massor för att det ska strida mot miljöbalken om jag inte är helt ute och cyklar!

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

jannee  
#293205 Finns snart sagt inget som INTE är miljöfarligt. Fick själv för ett tjugotal år sedan av vägverket massor från vägkantshyvling, idag väldigt miljöfarligt, salt, asfaltsrester + alla andra miljögifter.
Återvunnen asfalt =miljöfarligt, ändå kan det återanvändas?

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293211 Hade detta uppe för diskussion när vi hade möte med flera av de större entreprenörerna och Trafikverket. Några av dem ansåg att tjänsten skull öppna upp för "svarttippar" och att alla vet ju att dikningsmassor är miljöfarliga. Min fråga tillbaka blev då att - här i rummet sitter stora anläggningsföretag som även har driften på trafikverkets vägar, och även trafikverket är här. Om man nu inte får tippa dessa massor utan de skall köras på deponi varför sitter det då handskrivna skyltar utmed vägarna "här kommer dikning att ske datum-datum och vill ni ha massor så ring 070-??????? på stort svenskt företag" Det var ingen som riktigt kunde svara på det. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fredrik Reuter  
#293212 Hej,
Inga problem efter att ha feberskummat.
Men jag tror jag flyttar tråden till "länkar", där passar den bättre in.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293214 Tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Seb macahan  
#293244 Go Fidde77. Extremt bra tjänst. Vi (våra kunder) får ofta betala för o bli av med massor på måndagen och sedan betala igen i veckolslutet för att få massor.
Ska man enl. alias ha ett myndighetsbeslut om jag köper 30ton 0-30 för o grusa upp mina vägar? Massor som massor eller hur skiljer man på detta?
Den regeln du relaterar till gäller inte den bara naturgrus?

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Fidde77  
#293262 Tack! Tipsa gärna kollegor och vänner. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Seb macahan  
#293281 Har redan gjort.

Avatar Fallback

Re: Material till skogsväg, www.massabyte.se

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293285 Jag ser ju mycket tippade tegel/betongpannor ute i skogen, och så många hus tror jag inte den skogsägaren har. Men det är säkert ej tillåtet?

Intressant Fidde, räkna med en gryningsräd från Övermiljökommandot om den blir populär! :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).