Motorsåg och handhållet

Motorsågskortet

227 inlägg 79478 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293055
jannee skrev:Du anersimyra räknade upp vilka motorsågskort som eventuellt skulle gälla i Sverige, nämnde inget om polska, därav min undring.
Ja ok, någon Polsk variant tror jag knappast finns.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

jannee  
#293056 Har en äldre bekant som nämnde något till mig om att efter årsskiftet var det troligtvis slut med hans polske skogshuggare, han skulle nämligen inte längre få hjälpa till (gör allt) mer.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293061
Mange skrev:Det blir väldigt lätt fel när det är så pass enkelriktat eller monopoliserat rättare sagt.
När en organisation företräder mydighet i stället för myndigheten som sådan.
Det är Säker skog som utfärdar dessa kunskapsbevis, inte AMV.

Om jag går en kurs för bosse rörböj och han intygar att jag kan köra vil i ett fint litet bevis tycker nog inte den myndighet som ansvarar för trafik det är rätt o riktigt.

Jag antar att du leder kurserna på ideell basis och Säker Skog inte ger några kort till dina kursdeltagare då.
I så fall betyder det att de inte kan hugga för en hel del olika företag, för de kräver inte kunskap och erfarenhet utan ett bevis på genomförd utbildning av säker skog.
Fick erfara detta nu i veckan av en kille som nekades huggning trots genomförd såg utbildning motsvarande A+B i säker skog.

Det är inte yrkeshuggarna som livnär sig i skogsarbete som behöver detta mest. De som behöver det mest behöver inga kunskaps bevis.
Något monopol finns ju inte Mange, det står vilken privat utbildningsorganisation som helst fritt att utbilda till motorsågskörkort, b.l.a Stavdal utbildar AB. Ingen utbildare " företräder " i det här fallet en myndighet. Myndigheten har meddelat krav på motorsågskörkort, utbildningen ska uppfylla klart ställda krav. Det står sen var och en fritt att utbilda enligt dessa krav. Att staten skulle bekosta utbildning på den privata marknaden vore rent absurt, trafikskolor är t.e.x inga skolor bedrivna av någon myndighet, de är privata aktörer vilka utbildar enligt av myndigheten uppställda krav. Utbildning till motorsågskörkort fungerar alltså på precis samma sätt som utbildning till bilkörkort, eller till i stort sett all annan utbildning i arbetslivet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#293066
Mange skrev:Jag antar att du leder kurserna på ideell basis och Säker Skog inte ger några kort till dina kursdeltagare då.

De kurser som jag leder avslutas med prov under ledning av en certifierad instruktör. Efter godkänt prov skickar instruktören resultatet till Säker Skog som sedan skickar ut motorsågskörkort till de godkända kursdeltagarna. Det är samma innehåll, omfattning och provprocedur i de kurser jag leder som vid alla andra kurser med syfte att leda till motorsågskörkort.

Mitt engagemang skulle kunna kallas "halv-idiellt". Jag får ekonomisk ersättning men det är inte några stora summor. Det krävs ett personligt engagemang och intresse för folkbildning om man skall syssla med studiecirklar. Å andra sidan är priset för deltagarna ungefär hälften mot vad man betalar för en intensivkurs på vardagar och förhoppningsvis främjar det deltagandet från självverksamma skogsbrukare.

Som jag skrev tidigare vill jag inte debattera mer, men här uppfattade jag en fråga till mig om hur mina kurser går till och då besvarar jag gärna.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293095
anersimyra skrev:Förutom Svenskt utbildningsbevis ( motorsågskörkort ) läste jag att brittisk, tysk och fransk motsvarighet till motorsågskörkort eventuellt ska godkännas för arbeten i Sverige.

Det är är arbetsgivaren som avgör vilket ubildnings bevis som skall användas ,
Jag väntar på den första inspektören så skall vi se vad som gäller då jag tänker visa upp ett skolbetyg i från en skogsbruksskola.Och det klassas som ett ubildningsintyg.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293098
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Förutom Svenskt utbildningsbevis ( motorsågskörkort ) läste jag att brittisk, tysk och fransk motsvarighet till motorsågskörkort eventuellt ska godkännas för arbeten i Sverige.

Det är är arbetsgivaren som avgör vilket ubildnings bevis som skall användas ,
Jag väntar på den första inspektören så skall vi se vad som gäller då jag tänker visa upp ett skolbetyg i från en skogsbruksskola.Och det klassas som ett ubildningsintyg.
Ja du Knaggen. Vi är båda av den envisa sorten.. :grin: Jag hävdade samma sak som du, att jag skall allt ha betyget från skogsbruksskolan att " trycka i fejset " på inspektörn. Jag och kamraterna har kollat flera gånger med AMV, det kommer inte godtas några betyg från vare sig Svensk eller utländsk skoglig utbildning, det är det fysiska " plastkortet "som gäller. Vi fick exemplet med " brandingenjören " förklarat för oss, kräver ett arbete heta arbeten, då krävs det fysiska " plastkortet."
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

jannee  
#293103 Nu är motorsågskörkortet av en annan division, du får bevisligen lära (oftast) dig något, annars vill jag jämföra det med YKB (en "utbildning" som endast ger pengar till administratören) eller dessa ISO påfund. Åkaren var mer eller mindre tvingad att ISO certifiera sig för att få körningar, efter några år var det INGEN som efterfrågade om du var ISOcertifierad eller inte, samma med 14001 och 14002.
Alla dessa påfund (utbildningar kontra plastkort) är ett sätt att idiotförklara oss vanliga medborgare - Storebror vet allt bäst.
Lite off - jag har 5 olika truckkort, ordinarie intyg på truckförarutbildning gäller nämligen INTE på alla företag man lossar eller lastar på.
Har däremot INGET intyg på lastmaskin, dock får jag låna lastmaskin på ALLA sågverk jag lastar hos och dessa är certifierade - konstigt?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293105
anersimyra skrev:Något monopol finns ju inte Mange, det står vilken privat utbildningsorganisation som helst fritt att utbilda till motorsågskörkort, b.l.a Stavdal utbildar AB.

Så är det inte alls här ute i verkligheten. Vissa bolag och statliga företag kräver att man ska ha gått SäkerSkogs kurser. Det räcker inte att man går teoretiskt och praktiskt prov godkänt av AMV.

anersimyra skrev:Ingen utbildare " företräder " i det här fallet en myndighet.
Myndigheten har meddelat krav på motorsågskörkort, utbildningen ska uppfylla klart ställda krav. Det står sen var och en fritt att utbilda enligt dessa krav. Att staten skulle bekosta utbildning på den privata marknaden vore rent absurt, trafikskolor är t.e.x inga skolor bedrivna av någon myndighet, de är privata aktörer vilka utbildar enligt av myndigheten uppställda krav. Utbildning till motorsågskörkort fungerar alltså på precis samma sätt som utbildning till bilkörkort, eller till i stort sett all annan utbildning i arbetslivet.


Det borde vara precis som när man tar körkort. Ett kompetensbevis ska inte utfärdas av ett företag. "Jag har körkort godkänt av Bilisternas Intresseförening som visar jag lärt vad jag behöver för att framföra alla fordon i trafik".
Myndighet som ställer krav ska utfärda kompetensbevisen, precis som Trafikverket gör.
Inte fan ger Bosse Bildoktor ut bilmeckar cert bara för han tycker nån ska ha!
Det är bara ibland skogsarbetare sånt här kunde funka och funkar...
Säkerskog är ingen myndighet och de som är inblandade tar betalt, de har ingen ideell verksamhet så de kan likställas med vilket företag som helt eftersom sde inte är myndighet.

Jag tycker detta är helt fel upplagt och vinklat. Det ger lite skugga över en bra tanke och idé. Det har sagt från start.
Detta är ett halvgjort försök som inte funkar där det behövs mest.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293107
mghg skrev:
Mange skrev:Jag antar att du leder kurserna på ideell basis och Säker Skog inte ger några kort till dina kursdeltagare då.

De kurser som jag leder avslutas med prov under ledning av en certifierad instruktör. Efter godkänt prov skickar instruktören resultatet till Säker Skog som sedan skickar ut motorsågskörkort till de godkända kursdeltagarna. Det är samma innehåll, omfattning och provprocedur i de kurser jag leder som vid alla andra kurser med syfte att leda till motorsågskörkort.

Mitt engagemang skulle kunna kallas "halv-idiellt". Jag får ekonomisk ersättning men det är inte några stora summor. Det krävs ett personligt engagemang och intresse för folkbildning om man skall syssla med studiecirklar. Å andra sidan är priset för deltagarna ungefär hälften mot vad man betalar för en intensivkurs på vardagar och förhoppningsvis främjar det deltagandet från självverksamma skogsbrukare.

Som jag skrev tidigare vill jag inte debattera mer, men här uppfattade jag en fråga till mig om hur mina kurser går till och då besvarar jag gärna.

Hur förklarar man halv ideell för skatteverket?
Antingen tar man betalt eller inte. Att man tar lite betalt hjälper inte nåt.
Och varför skulle inte myndigheten som ställer kraven kunna utfärda bevisen likt Trafikverket?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293114
tallen100 skrev:Skulle tro att att en huggare som hållit på 20-30 år har provat vilka metoder som passar bäst för honom, det är inget man ändrar på med en påtvingad kurs som dessutom inte är billig. Dumheter...


Det är när man tror att man inget har att lära, som olyckorna kommer.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#293117
Mange skrev:
mghg skrev:
Mange skrev:Jag antar att du leder kurserna på ideell basis och Säker Skog inte ger några kort till dina kursdeltagare då.

De kurser som jag leder avslutas med prov under ledning av en certifierad instruktör. Efter godkänt prov skickar instruktören resultatet till Säker Skog som sedan skickar ut motorsågskörkort till de godkända kursdeltagarna. Det är samma innehåll, omfattning och provprocedur i de kurser jag leder som vid alla andra kurser med syfte att leda till motorsågskörkort.

Mitt engagemang skulle kunna kallas "halv-idiellt". Jag får ekonomisk ersättning men det är inte några stora summor. Det krävs ett personligt engagemang och intresse för folkbildning om man skall syssla med studiecirklar. Å andra sidan är priset för deltagarna ungefär hälften mot vad man betalar för en intensivkurs på vardagar och förhoppningsvis främjar det deltagandet från självverksamma skogsbrukare.

Som jag skrev tidigare vill jag inte debattera mer, men här uppfattade jag en fråga till mig om hur mina kurser går till och då besvarar jag gärna.

Hur förklarar man halv ideell för skatteverket?
Antingen tar man betalt eller inte. Att man tar lite betalt hjälper inte nåt.

Det var du som antog att jag leder kurser på ideell basis och då förklarade jag att jag får ekonomisk ersättning. Deltagarna betalar en kursavgift till Studieförbundet Vuxenskolan som ger mig en ekonomisk ersättning vilken givetvis tas upp i min skattedeklaration.

Dessutom antog du att deltagarna på mina kurser inte får några motorsågskörkort och då förklarade jag att kurserna avslutas med prov och att Säker Skog utfärdar motorsågskörkort till de som fått godkänt resultat på proven.

Jag förstår inte vart du vill komma med de senaste antagandena och frågorna.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

stegmaster  
#293118 Blir ingen tvungen kurs här i Norge, då olycker med motorsåg er veldig få, enligt arbeidstilsynet.
Derimot er man mer bekymrad för vedklyver var antal olycker verkar ha ökat rejält med dessa.

http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... sag-proeve

För egen del undrar man hur det er med vinkelslipar, svetsar, m.fler red??
Bordet finnas stor risk med dessa med.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293131
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Förutom Svenskt utbildningsbevis ( motorsågskörkort ) läste jag att brittisk, tysk och fransk motsvarighet till motorsågskörkort eventuellt ska godkännas för arbeten i Sverige.

Det är är arbetsgivaren som avgör vilket ubildnings bevis som skall användas ,
Jag väntar på den första inspektören så skall vi se vad som gäller då jag tänker visa upp ett skolbetyg i från en skogsbruksskola.Och det klassas som ett ubildningsintyg.
Ja du Knaggen. Vi är båda av den envisa sorten.. :grin: Jag hävdade samma sak som du, att jag skall allt ha betyget från skogsbruksskolan att " trycka i fejset " på inspektörn. Jag och kamraterna har kollat flera gånger med AMV, det kommer inte godtas några betyg från vare sig Svensk eller utländsk skoglig utbildning, det är det fysiska " plastkortet "som gäller. Vi fick exemplet med " brandingenjören " förklarat för oss, kräver ett arbete heta arbeten, då krävs det fysiska " plastkortet."
Mvh Anders.

Man får väl driva det till domstol och se vad dom säger.
För jag tänker trycka upp betyget i feset på den inspektör som kommer.
För det enda som det här skiten som det gynnar så är det arbetsgivaren.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293135 Det jag skrev var ett svar på ditt föregående inlägg, inte nått tagit rätt ut i luften utan mer för att få klarhet.

mghg skrev:Jag leder motorsågskurser i studiecirkelform som arrangeras av Studieförbundet Vuxenskolan. (Jag är inte anställd av Säker Skog.) De flesta som har gått mina kurser är självverksamma skogsbrukare och för dem brukar det passa bäst att gå kurs på kvällar och helger. Att träffas ungefär en gång per vecka ger deltagarna god möjlighet till egen övning och bokläsning. Dessutom är priset för en studiecirkel lägre än för en intensivkurs på vardagar.

De går inte en kurs för att bli godkända av AMV, Skogsstyrelse eller nån annan myndighet.
De går för att få ett Säkerskogs intyg som jämställs med att man är duglig att sköta ett jobb bättre än de som inte har den utbildning. Det finns företag som inte accepterar annat än detta oavsett vad myndigheterna godkänt.
mghg skrev:Det ger mig stor glädje att på min fritid hjälpa skogsbrukare i min hembygd att få en säkrare och effektivare arbetsteknik, och samtidigt ha skoj tillsammans. Kursdeltagarnas erfarenheter varierar från nybörjare till de som arbetat i decennier i skogen och med motorsåg. Men ingen är någonsin fullärd och i mina trakter är det ytterst få som innan kursen använder kil och som vet hur man siktar med sågens riktmärken. Jag har hittills inte träffat på någon som innan kursen har hört talas om säkert hörn/Burträskmetoden.
När kvistning med såg introducerades var det skador och problem då utbildade de stora bolagen sina huggare gratis och de som gick skogsutbildning fick lära sig rätt där i utbildningar som var riktiga och rätt. De som gått skogs skola sista tio åren borde då inte ha mycket o lära på en kurs från säker skog eftersom det som lärs ut och idag krävs är det samma.
Jag fick som 16 åring höra om trigger och hur vikligt det var i bokfällning. De gamla gubbarna visste hur de skulle göra för att det inte skulle bli nån stock kasserad pga sprickor vilket det lätt blir annars. De som inte högg rätt kunde inte hugga bok för det bara blev sprickor. Varför det inte talas mycket om detta och instick etc är för att det förkastades av de som utbildade då och en bra bit framöver. Internationellt sett så är trigger heller inget nytt. Går att hitta referenser ner på 50'talet. Kurs i fällning på 50 och 60-talet includerade fällning med kil och i varenda bruksanvisning jag läst har fäll hugg brytmån omnämnts.
mghg skrev:Efter kursen har nybörjarna en god grund när de skaffar sig erfarenhet och de som redan är erfarna har blivit säkrare och effektivare. Det är extra givande för mig att se en äldre person med lååång erfarenhet gå från att inledningsvis bara vara ute efter "plastkortet" och tro att man inte kan lära sig något nytt, till att vid slutet av kursen bemästra och gilla ett nytt arbetssätt.

Säker Skog startade på initiativ av LRF i en tid när det var väldigt mycket olyckor och dödsfall i lantbruket och skogsbruket. Under den senaste tioårsperioden har det "bara" varit 4 arbetsrelaterade dödsolyckor i genomsnitt per år p.g.a. trädfällning (dessa dödsfall gäller anställda och egenföretagare, fritidsaktiviteter är inte medräknade i Arbetsmiljöverkets statistik). Jag tycker det är 4 dödsfall för mycket. Jag tycker att Säker Skog har gjort ett mycket bra arbete med framtagning av prov med tydliga krav som är lika för alla, och vidareutveckling av arbetsmetodik baserat på forskning och praktiska erfarenheter.

Arbetsmiljöverket efterfrågade en lösning på problemet med skador på deltids huggare och de som arbetar i egen skog. Jag följde denna debatt eftersom det var något jag tyckte verkade bra och i min enfald trodde jag att det skulle bli skolorna med dess pedagogiskt utbildade lärare som skulle leda utbildning och myndighet som godkännde denna.
LRF ville starta en kursverksamhet, likaså Skogs styrelsen och några aktörer till.
Säkerskog har fokus på yrkes verksamma och har tryckt på för att få ett kompetens krav för yrkesverksamma, med vilka det inte är problem med skador i samma utsträckning som för självverksamma skogsägare och hobby huggare.
Att skolor inte fyller den kompetens som Säkerskog har är ett större problem än det talats om hittills. De som gått ur skola de sista tio åren borde ha samma kompetens och fylla samma krav från AMV. Så är det inte!
mghg skrev:Men så fort ämnet motorsågskörkort diskuteras här på Skogsforum så dyker det upp allehanda negativa påståenden om att kurserna är meningslösa eftersom de är för korta, att kurserna inte kan ge något till de som har erfarenhet, att vi som leder kurser bara är ute efter att lura folk på pengar etc. Det mest enfaldiga påståendet är att vi som har kurser skulle gå runt och säga att man blir "proffshuggare" bara man tar motorsågskörkort.

Det är vinklat och du kan säga vad du vill om hur bra det är för om det inte sköts opartiskt blir det tjafs, vilket det alltid blir...
Det finns många som är så "enfaldiga" som du beskriver. De får en övertro på sina kunskaper och ställer till det rejält i vissa fall rent farliga! Att det skiter sig får man räkna med, inga utbildningar tar bort detta faktum, men man ska se till att det inte lämnas utrymme för skador på person eller egendom. Att gå ifrån o säga jag behöver hjälp av mer erfarna eller annat bär emot lite när man ska fråga dem som man tagit jobbet ifrån för de inte har säker skogs utbildning som skogsbolaget kräver. Detta har jag själv upplevt och vet flera andra med.
mghg skrev:Om man ogillar Arbetsmiljöverkets nya kunskapskrav fr.o.m. 2015-01-01 om dokumenterat prov, så skall man rikta sin kritik mot Arbetsmiljöverket. Det är inte Säker Skog eller vi som leder kurser som har hittat på Arbetsmiljöverkets krav. Även frågor om kunskapskrav bör riktas till Arbetsmiljöverket, men man kan börja med att läsa AFS 2012:1 http://av.se/lagochratt/afs/afs2012_01.aspx och Arbetsmiljöverkets förtydliganden http://av.se/fragorochsvar/skogbruk.aspx.

Det är ju här problemet ligger eftersom AMV eller annan myndighet inte utfärdar prov vilket de andra myndigheterna som har kompetenskrav gör.
mghg skrev:
Jag respekterar åsikten att det borde vara staten som skötte all kursverksamhet och utfärdande av dokumentation. Men staten har inte tagit den rollen. Varför vet jag inte och det borde vara en fråga för myndigheten Skogsstyrelsen. Min uppfattning är att Säker Skog fyller ett behov som staten inte tagit hand om.

Så är det och lite till. De har tagit på sig rollen som myndighets utövare/företrädare för myndighet precis som du beskriver och i det ligger problemet med tilltro och missnöje.
mghg skrev:Givetvis är ingen verksamhet är perfekt och det gäller också Säker Skog. En begränsning är t.ex. att de grundläggande kurserna mest handlar om raka granar och tallar på plan mark och inte behandlar stora lövträd, men man måste göra avgränsningar i all kursverksamhet och barrträd är de dominerande trädslagen i Sverige. En bra kursledare anpassar kursen efter deltagarnas behov och ett sådant behov skulle kunna vara fällning av stora lövträd.

Det gör ju problemet större. Kursledarna ska följa en kursplan. Detta gör det de lär ut rent av livsfarligt eftersom många av dem inte vet vad de pratar om, inte provledarna heller.
Att fälla en rak fura med lite måttligt lut i lämplig fällriktning är inte samma som en grov bok Alm eller ek. Fäller man dem utan klack och brytmån går så är det riktigt farligt. Att fälla grovt utan att det sitter fast med brytmån i stubbe när det ligger är för mig en självklarhet av säkerhets synpunkt. Du kan man ta ut stödben och upparbetning går säkert vidare.
Fälla grovt är helt annat än klen huggning, så mycket vet jag. Det är kanske till o med farligare o fälla klenare..
Om man ska leda en kurs i fällning här borde det inkludera grovt, får gångjärn att hålla hela vägen ner och hur man tar ut stödben etc. Jag har talat med många som gått kurs nu och de har ingen aning om vad jag pratar om. Om man har tummen på bågen eller inte hjälper inte när ett 15 ton träd jagar en med rotändan först.
mghg skrev:Vi som leder kurser är förstås inte heller perfekta. Jag försöker vara ödmjuk inför mina egna kunskapsbrister och om kursdeltagarna skrattar år mig utifall jag skulle råka sätta tummen på bågen så är det något jag bjuder på.
Mina tidigare inlägg i den här tråden har mestadels haft syftet att reda ut missförstånd och förklara. Att försvara Arbetsmiljöverket och statens agerande eller brist på agerande är jag inte intresserad av. Med detta avser jag ha gjort mitt sista inlägg i debatten om motorsågskörkort. Ursäkta att det blev långt.

Klart du ska försvara ett statligt verk eller myndighets kunskaps krav du lär ut. Man ska stå för det man tror på och det ser jag inget fel i alls.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

tallen100  
#293144
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Skulle tro att att en huggare som hållit på 20-30 år har provat vilka metoder som passar bäst för honom, det är inget man ändrar på med en påtvingad kurs som dessutom inte är billig. Dumheter...


Det är när man tror att man inget har att lära, som olyckorna kommer.

Du har helt rätt! Därför tycker jag inte att man ska tvinga folk, utan försöka få dom att gå kursen frivilligt. Den som går dit frivilligt har en helt annan inställning än den som är tvingad, samt ha ett lägre pris, säkerhet ska väl gå före pengar...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).