Motorsåg och handhållet

Motorsågskortet

227 inlägg 79497 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#292992
Mange skrev:
mghg skrev:När man högg med yxa och sågade för hand var det naturligt att börja med undre riktskär och därefter hugga motsvarigheten till dagens övre riktskär. När BE-BO och andra sågar med flottörförgasare kom så fortsatte man med att börja med undre riktskär, men sänkte vinkeln på övre riktskär till under 45 grader så att inte motorn skulle stanna.

Nu är du inne på ett område jag är inte helt ovetande om.
Jag har hittills inte träffat på en huggare som med BeBo gjort fällhugg. De gjordes med yxan då de rensat runt stammen även om det var möjligt att göra med sågen så var det lite bökigt om det inte var stora träd över 20"-30"

Du vet säkert mer än jag om användandet av BE-BO. (Instruktionsboken för BE-BO nämner dock både "snedhugg med yxa" och "snedskär med sågen".)

Det jag ville säga med mitt exempel är att vad som är bästa arbetsmetodik förändras med ny kunskap och ny teknik. Kunskap är inte statiskt och jag anser att det är fel att tro att man är eller kan bli fullärd.

Jag ville också med mitt exempel säga att de som gick skogsbruksskolor m.m. förr i tiden givetvis lärde sig vad som då på goda grunder ansågs vara bästa arbetsmetodiken. Att man lär ut annan metodik idag innebär inte nödvändigtvis att det man lärde ut tidigare var fel, utan att teknikutvecklingen har skapat nya förutsättningar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292993 Så det borde vara rätt att de som gick utbildning 1948 kanske ska gå kurs nu? Tror inte deras intresse är så högt att gå i skog yrkesmässigt.

Har en kund som var förbannad för hans utbildning på skogskola 2008 inte räknades.

Att Säker skog bildades och kort togs fram var inte för de som yrkesmässigt livnär sig på det utan det var i första hand avsett för farmare och deltids huggare samt privatare som kör mer än ett par dar om året. Detta funkade inget vidare och allt öndrades

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

jannee  
#292994 Det är ändå förunderligt att en ann som till och från jobbat med motorsåg/röjsåg sedan mitten av 60 talet överlevt, eller i alla fall inte sågat av sig några ädlare delar.
Motorsågskort i alla ära, men till syvende och sist är det nog till att använda några av de grå.
Det allvarligaste jag själv råkat ut för är att jag ovässade kedjan riktigt ordentligt när jag försökte såga igenom tåskyddet på mina stövlar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

isteskog  
#292999 Tur du inte hade gummistövlar då som de gamla gubbarna hemma i byn. De om några skulle nog ha behövt en motorsågkurs! :surp:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293002
isteskog skrev:Tur du inte hade gummistövlar då som de gamla gubbarna hemma i byn. De om några skulle nog ha behövt en motorsågkurs! :surp:

Det går att såga genom huggar stövlar det går att såga igenom ett par huggarbyxor jag har gjort det i rent demonstrations syfte så inget är omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293004
Mange skrev:Så det borde vara rätt att de som gick utbildning 1948 kanske ska gå kurs nu? Tror inte deras intresse är så högt att gå i skog yrkesmässigt.

Har en kund som var förbannad för hans utbildning på skogskola 2008 inte räknades.

Att Säker skog bildades och kort togs fram var inte för de som yrkesmässigt livnär sig på det utan det var i första hand avsett för farmare och deltids huggare samt privatare som kör mer än ett par dar om året. Detta funkade inget vidare och allt öndrades

Här har vi en stor poäng när en utbildad person vid en skogsbruksskola jämställs med en som har ett par dagar som kurs på säkerskogs kurs. Vilket jävla hyckleri

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

tallen100  
#293009
mghg skrev:[
Vad som är lämpligt arbetssätt förändras också med teknikutvecklingen.

När man högg med yxa och sågade för hand var det naturligt att börja med undre riktskär och därefter hugga motsvarigheten till dagens övre riktskär. När BE-BO och andra sågar med flottörförgasare kom så fortsatte man med att börja med undre riktskär, men sänkte vinkeln på övre riktskär till under 45 grader så att inte motorn skulle stanna.

Nu för tiden lär man ut att man skall börja med övre riktskär eftersom det då blir lättare att få till ett skarpt möte mellan övre och undre riktskär, samt att rekommenderad vinkel mellan övre och undre riktskär är 75 grader för att trädet skall falla kontrollerat hela vägen till marken (vinkeln beror på omständigheterna, 75 grader gäller för de flesta träd som står på plan mark).


Skulle tro att att en huggare som hållit på 20-30 år har provat vilka metoder som passar bäst för honom, det är inget man ändrar på med en påtvingad kurs som dessutom inte är billig. Dumheter...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293010 En genomförd kurs som ger ett motorsågskörkort är självklart inget som går att jämföra med en skoglig utbildning på gymnasium, eller kunskaper förvärvade under ett långt yrkesliv. Ni som tror detta har fått allt om " bakfoten." Genom att visa upp kortet vid kontroll kan kontrollanten se att sågföraren har nödiga kunskaper för att få använda motorsåg, det visar ingalunda på sågförarens utbildningsgrad eller erfarenhet. Detta är ju heller inte syftet med ett motorsågskörkort. Man kan t.e.x vara utbildad brandingenjör, arbetat på räddningstjänsten i " hundra år," kräver ett arbete kortet heta arbeten ska det kortet visas upp oavsett utbildning och erfarenhet. AMV kan ju inte vid sina kontroller ta ställning till olika betyg eller utbildningsbevis, genom alla dessa kort, allt från motorsågskörkort, heta arbeten, truckkort, liftkort, listan kan göras oändlig, kan ju AMV på ett enkelt sätt avgöra om personen har nödiga kunskaper för att utföra sitt arbete. Övriga krav på arbetstagarens kunskaper ligger rimligtvis på arbetsgivaren.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293011 Förutom Svenskt utbildningsbevis ( motorsågskörkort ) läste jag att brittisk, tysk och fransk motsvarighet till motorsågskörkort eventuellt ska godkännas för arbeten i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

jannee  
#293014 Aleksandra.Polens arbetare, vilket yrkesbevis gäller för dessa polacker`Är det som brukligt ett egentillverkat eller inköpt för några hundra Zloty.
Kanske helt andra regler som gäller för utländska bemanningsföretag? = m.a.o. inga alls.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293020
jannee skrev:Aleksandra.Polens arbetare, vilket yrkesbevis gäller för dessa polacker`Är det som brukligt ett egentillverkat eller inköpt för några hundra Zloty.
Kanske helt andra regler som gäller för utländska bemanningsföretag? = m.a.o. inga alls.
Nu hamnade du i fel tråd jannee.. :smile: Men det vore intressant att se vad hon svarar, " huggarn " på deras nya FB sida verkar varken ha sågsskyddsbyxor eller verktyg, och definitivt ingen EN 471 klädsel. :smile:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

jannee  
#293029 Du anersimyra räknade upp vilka motorsågskort som eventuellt skulle gälla i Sverige, nämnde inget om polska, därav min undring.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#293030 Jag leder motorsågskurser i studiecirkelform som arrangeras av Studieförbundet Vuxenskolan. (Jag är inte anställd av Säker Skog.) De flesta som har gått mina kurser är självverksamma skogsbrukare och för dem brukar det passa bäst att gå kurs på kvällar och helger. Att träffas ungefär en gång per vecka ger deltagarna god möjlighet till egen övning och bokläsning. Dessutom är priset för en studiecirkel lägre än för en intensivkurs på vardagar.

Det ger mig stor glädje att på min fritid hjälpa skogsbrukare i min hembygd att få en säkrare och effektivare arbetsteknik, och samtidigt ha skoj tillsammans. Kursdeltagarnas erfarenheter varierar från nybörjare till de som arbetat i decennier i skogen och med motorsåg. Men ingen är någonsin fullärd och i mina trakter är det ytterst få som innan kursen använder kil och som vet hur man siktar med sågens riktmärken. Jag har hittills inte träffat på någon som innan kursen har hört talas om säkert hörn/Burträskmetoden.

Efter kursen har nybörjarna en god grund när de skaffar sig erfarenhet och de som redan är erfarna har blivit säkrare och effektivare. Det är extra givande för mig att se en äldre person med lååång erfarenhet gå från att inledningsvis bara vara ute efter "plastkortet" och tro att man inte kan lära sig något nytt, till att vid slutet av kursen bemästra och gilla ett nytt arbetssätt.

Säker Skog startade på initiativ av LRF i en tid när det var väldigt mycket olyckor och dödsfall i lantbruket och skogsbruket. Under den senaste tioårsperioden har det "bara" varit 4 arbetsrelaterade dödsolyckor i genomsnitt per år p.g.a. trädfällning (dessa dödsfall gäller anställda och egenföretagare, fritidsaktiviteter är inte medräknade i Arbetsmiljöverkets statistik). Jag tycker det är 4 dödsfall för mycket. Jag tycker att Säker Skog har gjort ett mycket bra arbete med framtagning av prov med tydliga krav som är lika för alla, och vidareutveckling av arbetsmetodik baserat på forskning och praktiska erfarenheter.

Men så fort ämnet motorsågskörkort diskuteras här på Skogsforum så dyker det upp allehanda negativa påståenden om att kurserna är meningslösa eftersom de är för korta, att kurserna inte kan ge något till de som har erfarenhet, att vi som leder kurser bara är ute efter att lura folk på pengar etc. Det mest enfaldiga påståendet är att vi som har kurser skulle gå runt och säga att man blir "proffshuggare" bara man tar motorsågskörkort.

Om man ogillar Arbetsmiljöverkets nya kunskapskrav fr.o.m. 2015-01-01 om dokumenterat prov, så skall man rikta sin kritik mot Arbetsmiljöverket. Det är inte Säker Skog eller vi som leder kurser som har hittat på Arbetsmiljöverkets krav. Även frågor om kunskapskrav bör riktas till Arbetsmiljöverket, men man kan börja med att läsa AFS 2012:1 http://av.se/lagochratt/afs/afs2012_01.aspx och Arbetsmiljöverkets förtydliganden http://av.se/fragorochsvar/skogbruk.aspx.

Jag respekterar åsikten att det borde vara staten som skötte all kursverksamhet och utfärdande av dokumentation. Men staten har inte tagit den rollen. Varför vet jag inte och det borde vara en fråga för myndigheten Skogsstyrelsen. Min uppfattning är att Säker Skog fyller ett behov som staten inte tagit hand om.

Givetvis är ingen verksamhet är perfekt och det gäller också Säker Skog. En begränsning är t.ex. att de grundläggande kurserna mest handlar om raka granar och tallar på plan mark och inte behandlar stora lövträd, men man måste göra avgränsningar i all kursverksamhet och barrträd är de dominerande trädslagen i Sverige. En bra kursledare anpassar kursen efter deltagarnas behov och ett sådant behov skulle kunna vara fällning av stora lövträd.

Vi som leder kurser är förstås inte heller perfekta. Jag försöker vara ödmjuk inför mina egna kunskapsbrister och om kursdeltagarna skrattar år mig utifall jag skulle råka sätta tummen på bågen så är det något jag bjuder på.

Mina tidigare inlägg i den här tråden har mestadels haft syftet att reda ut missförstånd och förklara. Att försvara Arbetsmiljöverket och statens agerande eller brist på agerande är jag inte intresserad av. Med detta avser jag ha gjort mitt sista inlägg i debatten om motorsågskörkort. Ursäkta att det blev långt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

isteskog  
#293031 Bra klargjort mghg!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293048 Det blir väldigt lätt fel när det är så pass enkelriktat eller monopoliserat rättare sagt.
När en organisation företräder mydighet i stället för myndigheten som sådan.
Det är Säker skog som utfärdar dessa kunskapsbevis, inte AMV.

Om jag går en kurs för bosse rörböj och han intygar att jag kan köra vil i ett fint litet bevis tycker nog inte den myndighet som ansvarar för trafik det är rätt o riktigt.

Jag antar att du leder kurserna på ideell basis och Säker Skog inte ger några kort till dina kursdeltagare då.
I så fall betyder det att de inte kan hugga för en hel del olika företag, för de kräver inte kunskap och erfarenhet utan ett bevis på genomförd utbildning av säker skog.
Fick erfara detta nu i veckan av en kille som nekades huggning trots genomförd såg utbildning motsvarande A+B i säker skog.

Det är inte yrkeshuggarna som livnär sig i skogsarbete som behöver detta mest. De som behöver det mest behöver inga kunskaps bevis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).