Uppvärmning

Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

56 inlägg 60381 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#293019 Hej! Jag köpte ett hus på 80 kvadrat i våras. Uppvärmningen sker med vedpanna. Har 2 ackumulatortankar på 500 l vardera. Gubben vi köpte huset av var dement och kunde inte hjälpa oss att förstå hur allt fungerar. Allt står nere i en kall källare.

Har knappt eldat något förrän nu när det börjar bli kallt men nu känns det som att vi måste elda varje dag fast det är runt +10 grader ute under dagarna. Igår eldade jag till ca 85 grader topp och bott i båda tankarna. Slängde in den sista veden runt 15. I morse vid 10 var det 25 grader i tankarna. Är detta rimligt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

mooos73  
#293021 Dåligt isolerat hus eller lite isolering runt tankarna så är det inte helt orimligt!
Hur kallt är det i källaren?

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Sture Andersson  
#293025 Det låter lite häftigt på ett så litet hus.Man får många fråger i huvudet ,styr du värmen på nått vis .
Har du laddomat ,var tar du värmen i tanken eller pannan.
Går värmen upp i skorsten.
Mitt råd är att ta dit nån som kan detta ,inte nån granne som vet allt,utan en rörmåckare som vet hur det ska vara instalerat.

Hos mig hadde jag en diom panna från början och en stor tank,fick elda i ett ,tog värmen ur pannan, så mycket gick rakt upp i skorsten.Och ingen laddomat.
Efter många år med skiten så kasta jag ut allt och satte in en baxipanna och en ny tank.
Nu är det en fröjd att elda med ved.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

hayabusa 08  
#293032 Håller med sture andersson om detta.
Du behöver ta dit ngn som kan titta på systemet. Är viktigt hur rör och pumpar är kopplade för att det ska bli bra.

Annars låter det nästan som det gamla systemet jag hade i dom två hus jag har bytt panna o tankar i.
Där satt i princip bara en cirkulationspump mellan tankar o panna.
Fullständigt värdelöst. Blev ingen skiktning i tankarna alls.

Så ladomat är nödvändigt och värmen till radiotorerna ska tas ifrån tankarna.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#293045 Det är 11 grader i källaren när det är ca 4 grader utomhus.
Får nog ta hit en rörmokare men nu vet jag i alla fall vad jag ska ställa för frågor för just nu har jag inga svar alls på det ni frågat.

Skickar med en bild på ackumulatortankarna. Vet inte hur isoleringen är i dem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

ÅsaNisse  
#293046 Har du 11 grader i källaren vid tankarna så är nog deras isolering godtagbar. ( om vattnet är varmt i tankarna)
Vad har du för isolering?
Fönster?

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#293050 Jag tror inte att det är isolerat till källaren. Det är själva betonggrunden som är vägg i källaren. Ett fönster finns till pannrummet sen är det även en tunn dörr som leder ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

jannee  
#293051 Är rören mellan pannan och tankarna isolerade?. Pannan läcker alltid värme, oftast blir pannrummet behagligt varmt av denna men där tankarna står ska det inte läcka ut någon värme, varken från tankarna eller rören.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

husqvarna_med_sthil  
#293053 Det finns mycket det kan bero på att värmen förbrukas. Det var samma sak för mig här hemma. När jag började göra en ordentlig undersökning hur vattnet var draget så insåg jag att den rörmockaren inte hade tänkt klart när han installerade detta i huset. Själv är jag processtekniker och har stor erfarenhet av pannor och värmeväxling i olika situationer. Hur som hade man i mitt fall ett system där pannvattnet går över två vvx och ytterligare en slinga över elementen på andra sidan vvx. Varmvattnet till dusch hade lika system där den vvx satt strax under men var större, hade mera yta. Ingången till de båda vvx var parallell utan någon som helst styrning in och faktumet stod klart. Jag installerade bla en ventil så jag kunde tvinga vattnet dit jag ville och skillnaden blev enorm när jag fick mera vatten över vvx till elementen.

Alltså, det kan bero på många saker att värmen går åt snabbare än den borde. Se till att få tag i någon som kan mera än att bara löda ihop rören.

Hur ser cirkulationen ut i ditt system, hur fungerar det med tapp-varmvatten osv. Börja där så kan du kanske jobba dig fram till var energin tar vägen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293063 Är radiatorerna tokvarma och är det jättevarmt i huset? Isf kanske det inte finns nåt som styr shunten. Så var det i vårat hus när vi köpte det. En styrenhet går ju köpa för från 3000 kr o det är ju snabbt insparat. Sitter det termostater på radiatorerna så se till att motionera dem o kolla så att de öppnar o stänger. Bara ett par tänkbara felkällor. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294375 Det känns som att det skulle kunna vara isoleringen vid tankarna som brister. Vi eldade till 02 i natt och nu när jag gick upp vid 7 var alla tankarna kalla. Minusgrader ute men vi hade inte ändrat något utan hade på de vanliga inställningarna.

Rören är isolerade och radiatorerna blir faktiskt väldigt varma! Vi har ringt en rörmokare nu iaf men det skulle ta 2 veckor innan han kunde ta sig hit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294376 Och pannan och tankarna står i samma rum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

ÅsaNisse  
#294382 Det skulle hjälpa lite om du redovisar vad du har för temperaturer. Inomhus, utomhus, tankar och framledningstemp på ledningen till radiatorerna. Oavsett hur systemet är kopplat så finns ju energin i det. Har du förbrukat värmenergin i 1000 liter vatten på 5 timmar så är det något väldigt galet.
Som du beskrivet tidigare så känner jag att det stora problemet är att huset läcker värme som ett såll.
Vad finns för isolering i väggar och tak? Vad för typ av fönster? Tätningslister?

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#294388 Har verkligen ingen koll på framledningstemp eller liknande. Är totalt nybörjare på detta. Inomhus försöker vi hålla runt 20 grader men låter det sjunka till 16 innan vi eldar igen. Utomhus ligger det runt -2 grader på morgonen och runt +1 under dagen.

Isoleringen i väggar och tak är spån och vi har 2-glasfönster. Nere i källaren där ackumulatortankarna och pannan står är det runt 5-10 grader. Källaren är inte isolerad och det är ett stort ventilationshål i ytterdörren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

skogshasse  
#294413 hej har du bild på pannan som vi kan få se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).