Massaved

MASSAVED KÖPER

27 inlägg 43700 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MASSAVED KÖPER

nettuno  
#292967 Hej till alla
Jag skulle vilja köpa 300 m3 massaved ,björkved eller blandved bara lov
det är någon som kan hjälpa med detta
:roll:



   TS
Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

isteskog  
#292971 Vart håller du hus då? Och vad är du beredd att betala för detta? :grin:

Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

nettuno  
#292975 Ja
Gården ligger i kungälv Göteborg
Och jag kan betala 290kr m3 fub

   TS
Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

isteskog  
#292982 Har det varit här uppe i Hälsingland så har priset varit okey :grin:

Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

nettuno  
#292984 Vilket priser gäller för göteborg då

   TS
Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

nettuno  
#292986 :mrgreen: Vad är prisserna idag för björved stockar i 3 ml =m3 fub ?
kan någon svara på detta jag skulle vara tacksam :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

isteskog  
#292987 Det bör du veta som bor i området :smile: Men du är väl inte intresserad av virke från Hälsingland :smile:

Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

nettuno  
#292988 Ja detta spela ingen roll men hur mycket kostar transporten kanske detta blir för dyreller?

   TS
Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

isteskog  
#292989 Södra betalar 295:-/m3fub i ditt område enligt Skogens jämförpriser.
Det blit nog betydligt billigare att få tag i virket i närområdet :wink:

Användarvisningsbild

Re: MASSAVED KÖPER

Camwood  
#292997 Vad ska du använda 300 m3f ( antar att du menar fastmeter)massaved till :?: Har du en massafabrik :?: Men att du bara vill ha björk så förstår ja att du vill köpa långved av löv för ved eller flistillverkning.
Att överhuvudtaget att överväga att sälja lövmassaved utanför den normala säljkanalen som är till skogsbolagen+föreningarna det är för att sälja SVART :!: (alternativt att någon betalar mer per m3f än ovanämda för stora volymer, vilket är osannolikt)

Användarvisningsbild

Re: MASSAVED KÖPER

Vedproducent  
#293023
nettuno skrev:Hej till alla
Jag skulle vilja köpa 300 m3 massaved ,björkved eller blandved bara lov
det är någon som kan hjälpa med detta
:roll:

Det var lite dåligt betalt. 250 kr travat är ju det minsta vilket blir ungefär 500 kr fub inkl moms förstås. Så det blir nog svårt att hitta.
Men du som säljer björken för 700 kr m3 stjälpt borde väl ha råd att betala marknadspris för råvaran?

Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

nettuno  
#293110 Son jar har anmält mig med min annons i början av den forum och berättar att jag vill köpa 300 m3 blandved eller björkved är därför att jag är ved producent med egen såg fabriken och säljer vidare till privata eller andra små säljaren.
Jag kan med min anlägning såga över 2000 m3 per år men jag säljer också små säckar 40 liter björkved och pellets.
Så jag måste hitta tillräcklig med råvaror varje år.
Som sa jag har inte skrivit att jag vill betala 250 kr per m3 travat men 290 kr fub m3 efter detta det är ni som ska berätta till mig om det är OK eller hur mycket ni vill ha per m3 efter som Södra betala 295 m3 fub.
Jag har redan tagit kontakt med Södra och många andra aktörer utan resultat så jag vänder mig till er direkt.
Har någon massaved till salu och till vilket pris?
Min Företag Nettuno bygg och transport startade 1995 i sverige . Tacksam för svar från er Pascal

   TS
Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

nettuno  
#293112 Jag skulle fråga också hur mycket skulle jag sälja en m3 björkved färdig packat i stora säckar på pall?
Ni säger att 700 kr m3 det är en jätte bra pris.
vet någon hur mycket dettta kräver för att färdigt ställa en m3 ved till salu packat och klar?
När man har räknat rå varor , driv medel , maskiner ,reparationer,hallar,investeringar,mark , skatter, moms ect,ect.
Det blir inte så mycket kvar
den som säljer billigare en sa da jag undrar på vilket sätt den kan över leva.
Pascal

   TS
Användarvisningsbild

Re: MASSAVED KÖPER

Vedproducent  
#293116
nettuno skrev:Jag skulle fråga också hur mycket skulle jag sälja en m3 björkved färdig packat i stora säckar på pall?
Ni säger att 700 kr m3 det är en jätte bra pris.
vet någon hur mycket dettta kräver för att färdigt ställa en m3 ved till salu packat och klar?
När man har räknat rå varor , driv medel , maskiner ,reparationer,hallar,investeringar,mark , skatter, moms ect,ect.
Det blir inte så mycket kvar
den som säljer billigare en sa da jag undrar på vilket sätt den kan över leva.
Pascal

Du räknar förmodligen helt rätt med 700 kr m3 med din verksamhet för att få något över. Jag säljer för 550 kr men då har jag lite andra volymer att slå ut alla fasta kostnader på. Du har ju hållt på sen 95 säger du och då bör du veta hur du ska få tag på råvara och vad du ska betala. Det är en avvägning pris och volymer. Är det alldeles för högt så minskar volymerna och därmed lönsamheten för att volymerna minskar.
Men viktigast är kvaliteten då återkommer kunderna även till ett högre pris. Ett par hundralappar högre per kubik om man köper 5 m3 tex blir en tusenlapp. Inte många som vill hålla på med värdelös ved som inte går att elda för den summan.

Avatar Fallback

Re: MASSAVED KÖPER

skogshasse  
#293126
nettuno skrev:Son jar har anmält mig med min annons i början av den forum och berättar att jag vill köpa 300 m3 blandved eller björkved är därför att jag är ved producent med egen såg fabriken och säljer vidare till privata eller andra små säljaren.
Jag kan med min anlägning såga över 2000 m3 per år men jag säljer också små säckar 40 liter björkved och pellets.
Så jag måste hitta tillräcklig med råvaror varje år.
Som sa jag har inte skrivit att jag vill betala 250 kr per m3 travat men 290 kr fub m3 efter detta det är ni som ska berätta till mig om det är OK eller hur mycket ni vill ha per m3 efter som Södra betala 295 m3 fub.
Jag har redan tagit kontakt med Södra och många andra aktörer utan resultat så jag vänder mig till er direkt.
Har någon massaved till salu och till vilket pris?
Min Företag Nettuno bygg och transport startade 1995 i sverige . Tacksam för svar från er Pascal


bra skrivit det är tydligt vad du avser för pris och vilken sorts kubik det är. Ditt brev borde fler läsa och ta efter för då blir det mindre missförstånd när man är så tydlig

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).