Traktorer och processorer

luftning dieselpump

67 inlägg 89273 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

majasally  
#249875 Körde tomt i Blondinen i höstas o fick inget tryck i systemet trots att jag fyllde på 20 liter diesel. Tjorvade o bänglade o fyllde på 20 liter till men det hjälpte inte. Jag hade öppnat o rengjort o blåst o luftat allt flera ggr. När jag hade gett upp o kom hem så sa en att jag nog måste fylla full tank. Åkte tillbaka till skogen senare o fyllde upp helt fullt o då vart det tryck direkt. Det blev nog för lite självtryck för att orka fram till pumpen. Maskinen stod också i lite uppförsbacke. Den stod 300 m från vägen så man svor väl lite extra då man bar dieseln.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

granqvist  
#249879
husqvarna_med_sthil skrev:Där sa du något Totte och du har rätt, undra hur den fungerar? Är det någon form av flootör tro ?
Ja just, till saken hör att den visar 3/4 fullt nu när jag fyllt upp allt som går så den sitter inte fast men verkar vara felkalibrerad eftersom tomt var 1/4 tank.


I samtliga mina arbetsmaskiners handböcker uppmanas det att fylla tanken full när man avslutar arbetsdagen. Det kanske gäller Zetorn också, specielt nu med opålitlig bränslemätare. Egentliga syftet torde vara att undvika kondensvatten i tanken.

Och grattis till lösningen av luftningsutmaningen!

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#249896 Sän beror det på insprutningspumpen har jag märkt, traktorer som det sitter Radpump på är mycket lättare att få igång vid torrkörning än dom med stjärnpump.

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

machonisti  
#249898
tallen100 skrev:
Slurfi skrev:.
Startgas är din vän.

Men inte kolvringarnas om den används för mycket.

Brukar använda varmluft. Gaslågan i insuget, inte genom luftfiltret förstås.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#249908
machonisti skrev:
tallen100 skrev:
Slurfi skrev:.
Startgas är din vän.

Men inte kolvringarnas om den används för mycket.

Brukar använda varmluft. Gaslågan i insuget, inte genom luftfiltret förstås.

Samma här fast jag använde varmluftpistol, sän monterade jag glödstift å en behållare på returledningen som förser stiftet med diesel, startar i alla väder bara motorn orkar runt några varv. Använder motorvärmare när jag vet att jag ska ha traktor, men ibland kommer det hastigt på å då är det bra om det startar.

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

machonisti  
#249909 Tror nog metoden är betydligt skonsammare för motorn än sprejen.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#249911 Javisst är den det, har hört när en del startar med startgas det knackar styggt i motorn, så enligt mej är den en absolut nödlösning som ska användas med försiktighet å förstånd...

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249940
granqvist skrev:I samtliga mina arbetsmaskiners handböcker uppmanas det att fylla tanken full när man avslutar arbetsdagen. Det kanske gäller Zetorn också, specielt nu med opålitlig bränslemätare. Egentliga syftet torde vara att undvika kondensvatten i tanken.

Har samma text i mina traktorbruksanvisningar. Det fungerade väl på 70-talet när soppan var billig, men att idag ha 75 liter i en full och inte låsbar traktortank känns ju lite sådär.

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

Camwood  
#249945 Men inte kolvringarnas om den används för mycket.[/quote]
Brukar använda varmluft. Gaslågan i insuget, inte genom luftfiltret förstås.[/quote]
Samma här fast jag använde varmluftpistol, sän monterade jag glödstift å en behållare på returledningen som förser stiftet med diesel, startar i alla väder bara motorn orkar runt några varv. Använder motorvärmare när jag vet att jag ska ha traktor, men ibland kommer det hastigt på å då är det bra om det startar.[/quote]

Pumpar det alltid returbränsle till innsuget eller har du kran som stänger av returbränslet när motorn startat:?:

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#249948 har en behållare med genomgång för bränslet å längst ner på den ett rör som går till stiftet, när stiftet blir varmt släpper det fram dieseln. I returen kommer diesel hela tiden så det måste vara fri väg till tanken.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

husqvarna_med_sthil  
#292833 Nu kan jag berätta att nu är jag i samma situation igen. Har jag fixat tankmätaren ? , nej förstås. Ställde undan traktorn i augusti när jag körde in den torkade veden sedan har han allt stått. Nu när jag skulle starta honom fyllde jag först diesel i en tank som var i det närmaste tom. Traktorn startar ej. Pumpat med handpumpen men får inte fram bränslet. Känns som om det tar stopp och handpumpen börjar gå tungt och det blir stopp. I vanliga fall brukar man höra bränslet i ledningarna men ej denna gång.
Detta kanske kan bero på luft och nu ska jag söka filtren och se om jag kan lufta där.

   TS
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

jannee  
#292838 Lossa utgående rör från filtret - luften måste ut någonstans, eventuellt lossa något spridarrör och sedan pumpa på.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

husqvarna_med_sthil  
#292839 japp, har precis käkat en rejäl lunch, tebax till garaget ! Tack för hjälpen !

   TS
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

rikard_e  
#292846 Vet inte i vilket vinkel eller hur ditt filter ser ut . Men det underlättar alltid att fylla på diesel i filtrena.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

jannee  
#292851 Kan vara lite dumt att lossa på ett gammalt filter, med lite otur skadar man packningen och där om någonstans kommer det sedan tjuvluft = dieseln rinner tillbaka när traktorn stått ett tag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).