Vedmaskiner, flishuggar

Max Klyven 3000

10 inlägg 19910 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Max Klyven 3000

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29013 I min jakt på vedklyvar snubblade jag över Maxklyven 3000.
http://www.blocket.se/vi/16414000.htm?ca=3_s
Finns några på blocket, nästan gratis, funkar dom?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
totte  
#29056 Grannen hade en på 90-talet och nog funkade den, jag var med och hjälpte till ett par gånger. Snabbt gick det. En nackdel är ju att den bara kan klyva på ett håll så om man behöver fyrklyva måste bitarna matas igenom igen. Och jag misstänker att den inte är vidare bra för varken särskilt klent eller för riktigt grovt. Kan inte säga nåt om hållbarheten, han slutade med ved ett par år senare, hade den nog bara ett par säsonger.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29067 För att få lite på benen så ringde jag på annonserna och alla som sålde hade bara köpt dom och inte själv använt, men dom hade alla nån grannes kompis som hade sagt att dom var skit bra och klöv en kubik på 15 minuter. Så jag har ingen förstahandsinfo ännu, men nån här måste ju ha kört en sånhär.

   TS
Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29071 den har en jävla kapacitet, är känslig på att bitarna kommer rakt på annars vill det fastna.....den "skjuter" iväg dom kluvna bitarna så man ska inte stå ivägen.

Smart konstruktion som säkert skulle kunna vidareutvecklas, sitter endast en 1 kW motor i den maskinen.

Firman som tillverkade den har jag jobbat på, dock inte medans Maxklyven och Maxkapen gjordes (www.maxmove.se). Så ett och annat hann man snappa upp av gubbarna som jobbade där, en del tyckte att den bara var skit och en del hyllade den. Vi hadde en del reservdelar och klyvhjul till dom på en del hyllor vill jag minnas.

Namnet Max i början kommer av att uppfinnaren heter Max i förnamn.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29103 Tackar braxele.. Så att fara och hämta den till umeå är lite som att låta den flytta hem... Man kanske ska förbarma sej över en sådan så har man ju provat i alla fall

   TS
Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29130 har ett svagt minne om ett transportband som var mellan kapen och klyven, tanken var att direkt från kapen ska veden rulla själv in i klyven.....

Maxkapen var den första balanskapen(heter dom så) i sitt slag.....nu finns det bla rättvikskapen, vedkapen oskar mfl som bygger på den här principen.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29262 Jag köpte en ny sådan klyv 5000:- gav jag, jävlades i 6 timmar vid klyvningen med den. Det var en fjäder som måste vara rätt spänd i förhållandet till ved diametern. Fart var det i alla fall på den, det var så vedbodsplankorna lossna på bortre väggen. Var varje fall tillbaka med den dagen efter fick tillbaka 4000:- men var väldigt nöjd att bara förlora 1000:-
Den fungerade bara på samma diameter på vedträden,

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29321 Blev väldigt imponerad då jag såg Max-klyven i arbete på Elmia för många år sedan. Två man matade så fort de kunde. Bitarna flög och undan gick det.

Användarvisningsbild

Sv: Max Klyven 3000

Fredrik Reuter  
#344723 Uppdaterar denna tråd med videon som Edner lade in i tråden Snabbaste vedmaskinen?

Bra fart i denna som ni skriver!


Användarvisningsbild

Re: Max Klyven 3000

Panntemp  
#806536 Jag har en standardvariant, vet inte vad som skiljer den från 3000-modellen..?

Det är ett jädra tryck i den iaf! Finns stor potential i den, men man får fundera ut hur och var i ”produktionslinjen” den passar in.

Kan vara kinkig vid för små klabbar eller sådana med lustig form, men det är ingen risk att man missar det. Maskinen är inte tjejsur utan talar om när den är grinig, med all önskvärd tydlighet.. Så se till att förstärka vedbodsväggen ordentligt.


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).