Skogsröjning

Motorsåg, inte köra utan körkort

20 inlägg 14728 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg, inte köra utan körkort

Olle7831  
#292569 Jag har från barnsben långt före motorsågar, röjsågar m fl. haft skog och alla former av till-hörande arbeten som inslag i mina aktiviteter. När jag som tonåring fick bekanta mig med "BEBO" motorsåg och jag tror att tvåmanssågen hette McCullog så har jag arbetat i skogen varje år.
Nu säger man "Du får inte arbeta i skog med motorsåg eller motorröjsåg utan att ha
genomgått motorsågsutbildningskurs, kostnad mellan 9 - 10 000 kronor plus förlorad
arbetstid. Samma gäller motorröjsåg.
Jag föreställer mig att en ungdom skulle behöva denna utbildning och de erfarenheter som
förmedlas därmed, men det är tveksamt om en person med 60-årig erfarenhet behöver
detta. Arbetarskyddet har ju fortlöpande fungerat under alla dessa år sen motorer i
skogen blev det vanliga.
Min känsla är att detta är ett beskäft mer än att tillvarata alla gamla erfarna "skogsmäns"
kunskaper och erfarenheter. Man har därmed lyckats i sitt uppsåt bli av med gamla skogs-
arbetare -- för vem vill satsa en massa pengar på en utbildning som man i princip redan
har och till en tveksam nytta för dessa skogsarbetare. Många "hoppar säkert av" och då
försvinner den tillgången på arbetskraft, vilket kanske också är en del av syftet.
I varje fall söker jag efter lagar och bestämmelser kring detta, var kan man enklast och'
billigast få tillgång till dessa lagar och regler samt straffbestämmelser som också lär vara
instiftat.
MVH olle



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: motorsåg

anersimyra  
#292574 Du kan erhålla alla fakta genom säker skog. Jag har själv drygt 40 års erfarenhet av skogsarbete och kan verkligen rekommendera kursen, man får lära mycket nytt man aldrig tidigare tänkt på. Arbetar du ensam behöver du dock inte bry dig om det " nya " regelverket.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: motorsåg

sveakatten  
#292578 Jag har funderat fram och tillbaka på körkortet, hugger ju endast på egen mark så skulle ju inte behöva detta.
Men det låter ju på flera av er som hugger dagligen som ni haft nytta av detta?
Såg nu att A-B kostar 3100 kr och tar ca 24timmar och är mellan kl18 och kl20.30.
Vad tycker ni, är det värt att lägga tiden på detta?

Användarvisningsbild

Re: motorsåg

T Landström  
#292579
sveakatten skrev:Jag har funderat fram och tillbaka på körkortet, hugger ju endast på egen mark så skulle ju inte behöva detta.
Men det låter ju på flera av er som hugger dagligen som ni haft nytta av detta?
Såg nu att A-B kostar 3100 kr och tar ca 24timmar och är mellan kl18 och kl20.30.
Vad tycker ni, är det värt att lägga tiden på detta?


Jag ångrar inte att jag gick kursen. Nu jagar jag en C-kurs samt kurs för röjsåg...

Avatar Fallback

Re: motorsåg

jannee  
#292588 Hur duktig man ändå är så blir man inte fullärd. Finns säkert en del guldkorn i kursen, sådant man aldrig reflekterat över. Frågan är om man fortsätter att göra som man alltid gjort eller man ändrar inställning och anamma det man eventuellt fått lära sig.
Inte så lätt att lära en gammal hund sitta.
Man kan börja med att testa sina kunskaper - och hur man brukar göra i Säker skog.
Handen på hjärtat, har du där rätt på alla frågor är du på god väg.
Finns för övrigt väldigt mycket info angående skogsarbete på nätet, om man bara ids utbilda sig.
En bekant till mig var tvingad att gå kursen, enligt honom var det inget nytt under stjärnorna.

Avatar Fallback

Re: motorsåg

isteskog  
#292591 För ett antal år sedan lejde vi in en instruktör en utbildningsdag hemma i byn. Vi var 5st som delade på den kostnaden. Några bra tips fick man alltid och vissa fick ett nytt tänk över skyddsutrustning. Kanske vore en ide för självverksamma som bara jobbar i egen skog. Känns lite onödigt att behöva lägga ut 4-6000 kr på mycket man redan kan!

Avatar Fallback

Re: motorsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292596 Vad säger lagstiftaren om alla som gick skogsbruksskola på den tiden skogsarbete var just motorsågning? Den utbildningen borde vara betydligt bättre än en veckokurs för dyra pengar.

Avatar Fallback

Re: motorsåg

jannee  
#292598 Isteskogs förslag kan jag mycket väl anamma, med lite tur kan man dessutom få tag i en riktigt duktig instruktör.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg

anersimyra  
#292603
Skogsola skrev:Vad säger lagstiftaren om alla som gick skogsbruksskola på den tiden skogsarbete var just motorsågning? Den utbildningen borde vara betydligt bättre än en veckokurs för dyra pengar.

Skogsbruksskola är till skillnad mot motorsågskörkort en gedigen utbildning, betyg från skogsbruksskola ersätter dock inte motorsågskörkort. Vad motorsågskörkortet syftar till tror jag vi diskuterat färdigt vid det här laget.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: motorsåg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292636
sveakatten skrev:Jag har funderat fram och tillbaka på körkortet, hugger ju endast på egen mark så skulle ju inte behöva detta.
Men det låter ju på flera av er som hugger dagligen som ni haft nytta av detta?
Såg nu att A-B kostar 3100 kr och tar ca 24timmar och är mellan kl18 och kl20.30.
Vad tycker ni, är det värt att lägga tiden på detta?


Kort svar: Ja

Lite längre svar: Om du hittar rätt kurs är det väl värt tid och pengar, Jag gick AB kursen och där var vi om jag mins rätt 8 st med blandade erfarenheter som gick.
Vi var en bra grupp som diskuterade en hel del och analyserade vad vi lärde oss, även om jag inte kan allt ( långt därifrån) så blev jag mycket bättre på motorsåg efter kursen.

Jag tror att vi alla var öppna för nya kunskaper och tekniker och då är man mottaglig för det kursen har att lära. Om man anser sig kunna allt redan är man kanske inte lika mottaglig för kursen.

En del av motståndarna till kursen bygger det på att dom sett folk med nytagna körkort som knappt kan starta upp ett motorsåg, och har stora bekymmer med att hantera såget...
Har man oturen att hamna i en sådan kurs, om det nu finns så dåliga kurser, så är det bortkastade pengar och tid.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292640
isteskog skrev:För ett antal år sedan lejde vi in en instruktör en utbildningsdag hemma i byn. Vi var 5st som delade på den kostnaden. Några bra tips fick man alltid och vissa fick ett nytt tänk över skyddsutrustning. Kanske vore en ide för självverksamma som bara jobbar i egen skog. Känns lite onödigt att behöva lägga ut 4-6000 kr på mycket man redan kan!


Vi är ett gäng som har gått kursen, och diskuterade just detta för någon veckasedan, att man skulle hitta en bra instruktör som kom till oss för en dag i skogen och hålla en kort repetionskurs...

Tror att det är bra att repetera lite då och då... Det är lätt hänt att man glömmer vissa kunskaper man en gång lärt sig...

Användarvisningsbild

Re: motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292642
Zixten skrev:
isteskog skrev:För ett antal år sedan lejde vi in en instruktör en utbildningsdag hemma i byn. Vi var 5st som delade på den kostnaden. Några bra tips fick man alltid och vissa fick ett nytt tänk över skyddsutrustning. Kanske vore en ide för självverksamma som bara jobbar i egen skog. Känns lite onödigt att behöva lägga ut 4-6000 kr på mycket man redan kan!


Vi är ett gäng som har gått kursen, och diskuterade just detta för någon veckasedan, att man skulle hitta en bra instruktör som kom till oss för en dag i skogen och hålla en kort repetionskurs...

Tror att det är bra att repetera lite då och då... Det är lätt hänt att man glömmer vissa kunskaper man en gång lärt sig...


Repetitionen är kunskapens moder.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292646 Tydligen är det hårt tryck på motorsågskörkortet http://www.atl.nu/skog/h-rt-tryck-efter ... -gsk-rkort
/Niklas

Avatar Fallback

Re: motorsåg

isteskog  
#292647 Mm.... känner nog att det är dags att avrosta sig igen, det var ju några år sen :wink:

Avatar Fallback

Re: motorsåg

mikael_s  
#292690 Absolut det är en bra idé med motorsågskörkort. Har man kortet betyder det att man har tagit del av nu gällande regelverk och har kunnat visa upp att man kan använda de metoder som idag anses rätt. Det ska inte ens den mest erfarna skogsarbetare vara rädd för.

Däremot kunde man väl tänka sig att kursen som leder till körkortet skulle vara mer anpassad till deltagarna. En helt nybörjare behöver naturligtvis mycket mer tid på sig än en erfaren skogsarbetare att ta åt sig utbildningsmaterialet. En snabbkurs för erfarna, till betydligt lägre pris, skulle nog ta bort ett starkt argument mot att ta körkortet från även den mest kunnige skogsarbetaren.

Eller kanske som med körkort för bil, att man själv bestämmer hur mycket man vill träna eller gå kurs innan man kör upp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).