Öppna kategorin

Brodd kedjor Valtra

5 inlägg 3691 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brodd kedjor Valtra

Rup-riset  
#292532 Hej, är det någon som vet om man måste montera broddkedjor på alla 4 hjul eller räcker det med en axel, jag tänker på slitaget på lådan och axlar?
Det är på en valtra 6200.

Snart kommer vintern på riktigt.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Brodd kedjor Valtra

ÅsaNisse  
#292536 Är det läge för broddkedjor så slirar ju de hjul som inte har kedjor på halkan och när du kör på barmark så har du väl inte 4wd inkopplat. Dock är det föreskrivet i instruktionsboken att du inte får ha enbart på framhjulen. MAO Bakhjulen kan du ha broddkedjor på utan att ha på framhjulen, men det är bra att ha fram också när det ska styra och bromsa.

Avatar Fallback

Re: Brodd kedjor Valtra

Ferguson system  
#292537 Hei. Det holder med bare kjetting på bakakselen. Kjetting på framakselen sliter veldig på drivverket fordi at den snurrer fortere enn bakakselen. Det kan gå bra hvis du bruker kjetting med lav profil eller uten pigger i front, og grov piggkjetting bak. Da er det viktig at man bare kobler inn framakselen i terrenget, og ikke på vei. I Norge er det påkrevd at man skal ha med kjetting til drivhjul bak, og styrekjetting til høyre framhjul. En annen mulighet er piggkjetting bak og skrupigger i front.

Avatar Fallback

Re: Brodd kedjor Valtra

Rup-riset  
#292573 Tack för svaren men det blir nog att montera på bakhjulen att börja med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brodd kedjor Valtra

snurra  
#292600 Kör med Gisebos kättingar på alla hjulen, men håller bara till i skogen, har en 6200 med turbin så det funkar fint, inget slitage på drivlinan, Fergusons kommentar kommer nog från ägare av Zetor för de gick sönder i framhjulsdriften har det berättats till mig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).