Avverkning (slutavverkning)

Föryngringsanmälan

7 inlägg 4248 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Föryngringsanmälan

jannee  
#292349 Gäller att ha framförhållning, innan MP hinner bli varma i kläderna. För säkerhets skull bör man göra föryngringsanmälan för de bestånd man eventuellt ämnar avverka inom den närmaste femårsperioden.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
Vimekaren  
#292364 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsanmälan

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292403 man kanske ska anmäla allt över 70 år då.. för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsanmälan

isteskog  
#292409 Bara man inte kommer över 50% ungskog under 20år så går det bra. Har för mig att det gäller fastigheter över 100ha nuförtiden.

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsanmälan

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292418
Vimekaren skrev:Jo så är det... men det mest tragiska i det hela med att dela dessa statusar på detta forum är! Att deras medlemmar dammsuger av nätet efter sådana åsikter och inom ett år får vi satan så mycket värre....

Tala är silver tiga är guld har jag hört..

Läste en status för ett år sen (ca) om att man skulle lägga basvägar och renovera dom till väg sen.. Jo vad hände förra hösten? Jo basvägar vart anmälningspliktiga...


Klokt! Tag lärdom forumvänner!! Tala är silver, tiga är guld i dessa dagar.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsanmälan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292486 Man kan väl göra föryngringsanmälan på allt som komemr att bli avverkningsmoget egentligen. Andelen ungskog trro jag inte de bryr sig då. Kanske skall tjonga in några anmälningar...

Avatar Fallback

Re: Föryngringsanmälan

Brännledaren  
#294272 Regeln är
"På brukningsenheter större än 50 hektar måste den skog som kan föryngringsavverkas ransoneras. På brukningsenheter med upp till 100 hektar får arealen kalmark och skog yngre än 20 år vara högst 50 hektar. På brukningsenheter större än 100 hektar får högst hälften av skogsmarken utgöras av kalmark och skog som är yngre än 20 år. För brukningsenheter större än 1 000 hektar gäller ytterligare regler. " :geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).