Jakt och Fiske

Enmansjakt på älg

16 inlägg 12606 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enmansjakt på älg

Fredrik Reuter  
#292292 Eftersom jag själv inte är jägare och har dålig koll på jakt över lag så funderade jag lite när jag såg detta från Norge, hur vanligt är detta och finns denna typ av jakt i Sverige?

Vad säger ni från Norge och vad säger ni kunniga från Sverige om detta?

http://www.statskog.no/jakt/Sider/Elgja ... sjakt.aspx



   TS
Användarvisningsbild

Re: Enmansjakt på älg

Kse  
#292297 Tja, i praktiken går det ju i alla fall.
Men vem vill jaga ensam?
Jakten är väl en social grej för dom flesta och det är ju inte helt enkelt att ta hand om en hel älg ensam.
Sveaskog har iaf tagit bort kravet på x antal jägare/ha som fanns för ett par år sedan, vi blev tillbedda att ta in mer jägare i laget vilket vi gjorde och året efter försvann kravet.
Så om alla i mitt lag skulle välja att sluta så skulle jag nog kunna ha hela licensen själv.

Användarvisningsbild

Re: Enmansjakt på älg

T Landström  
#292322 Kan ju bli rätt tungt att ta vara på älgen i skogen om man är själv...

Användarvisningsbild

Re: Enmansjakt på älg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292323 För mig så verkar det som ett sätt att få in nya älgjägare. Är inte alldeles lätt idag i Sverige att komma med i ett jaktlag. Står ju också att den som får tilldelning får ta med sig fler jägare, så i praktiken blir det nog inte så mycket ensamjakt i den meningen att det är en helt ensam jägare som ska göra allt.

Ibland har jag också funderat på om jag inte skulle vilja jaga själv, typ tilldelning på en kalv eller så. Fast det är mest när jag är extra trött på mänskligheten....

Användarvisningsbild

Re: Enmansjakt på älg

JensSkoog  
#292339 Känner många som jaktar älg, men ingen jaktar ensam. Halva jaktfrygden är ju å jakta tilsamman, enligt vad jag förstått.

Avatar Fallback

Re: Enmansjakt på älg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292343 Jag skulle gärna jaga kalv på egen hand eftersom jaktlaget sällan fyller kalvkvoten. Att frågan är aktuell i Norge kan man förstå eftersom många där jagar med svart älghund. Den hunden går i stort sett i band och söker upp älgen, gärna i motvind så att skytten inte ger vittring.

Avatar Fallback

Re: Enmansjakt på älg

sveakatten  
#292352 Hmm, jag jagar ensam, förstår inte vad som är så kul med en massa andra i skogen? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Enmansjakt på älg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292382
sveakatten skrev:Hmm, jag jagar ensam, förstår inte vad som är så kul med en massa andra i skogen? :shock:


Fika. \m/ \m/

Avatar Fallback

Re: Enmansjakt på älg

kungsis  
#293406
Vedmaskin skrev:
sveakatten skrev:Hmm, jag jagar ensam, förstår inte vad som är så kul med en massa andra i skogen? :shock:


Fika. \m/ \m/


Jodå, det går bra att jaga älg själv. Har gjort så under senare åren. De som jag kan tänka mig att jaga tillsammans med har ju själva egen älgjakt att tänka på. Men visst kan de/jag behöva hjälp i bland. Brukar ta traktorn och vajerspelet om den inte lägger sig så att jag kan ta den i en skopa direkt. Fikar gör jag hemma. Det är skönast 8) .

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Enmansjakt på älg

ulfgustav  
#293417 Har för ett antal år sedan gått ur ett stort jagtlag då gemenskapen där succesivt försvunnit då ledningen införde bla deltagar statistik mm.
Tänkte mig då att få B-licens på mina ca 200 ha men det gick inte, jaktlaget som jag tidigare varit medlem i motsatte sig detta och Länsstyrelsen gick på deras linje. Nu är det sk förvaltningsområde och har gjort det ännu svårare att jaga på egen mark. På min mark har jag jakt kojor 2 st och hade där tänkt att få jaga tillsammans med ett par nära släktingar men icke

Avatar Fallback

Re: Enmansjakt på älg

sveakatten  
#293421 Ja, det där är väl för jä... man får inte bestämma själv vad man vill göra. 😡

Användarvisningsbild

Re: Enmansjakt på älg

T Landström  
#293425
ulfgustav skrev:Har för ett antal år sedan gått ur ett stort jagtlag då gemenskapen där succesivt försvunnit då ledningen införde bla deltagar statistik mm.
Tänkte mig då att få B-licens på mina ca 200 ha men det gick inte, jaktlaget som jag tidigare varit medlem i motsatte sig detta och Länsstyrelsen gick på deras linje. Nu är det sk förvaltningsområde och har gjort det ännu svårare att jaga på egen mark. På min mark har jag jakt kojor 2 st och hade där tänkt att få jaga tillsammans med ett par nära släktingar men icke


Kan du inte gå ur och bara jaga kalv?

Avatar Fallback

Re: Enmansjakt på älg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293456 Har också försökt att gå ur ett viltvårdsdområde. Jägareförbundet som tydligen är remissorgan avstyrkte med motivering att 489 ha sammanhängande areal är för lite för att få licens på en vuxen älg med den tilldelning som är i Värmland. Om Länsstyrelsen har fattat något beslut än så har jag inte fått det och nu börjar det bli bråttom. :sad:

Avatar Fallback

Re: Enmansjakt på älg

axwell  
#293485
Skogsola skrev:Jägareförbundet som tydligen är remissorgan avstyrkte med motivering att 489 ha sammanhängande areal är för lite för att få licens på en vuxen älg med den tilldelning som är i Värmland


De var skillnad mot vad vi har "mellan älvarna" 200 ha, vuxen + kalv, brukar bli mer tilldelning senare under hösten om tilldelade skjutits.

Utanför vårt område krävs det lite större areal, men inte 489 ha.

Avatar Fallback

Re: Enmansjakt på älg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293493 Som vanligt så ligger myndigheterna fem år efter älgstammen här. Nu har de kommit på att det finns varg! 2,5 älg på 1000 ha och första älgen ska vara kalv. Betyder att det krävs 800 ha för att få en vuxen. Ren kalvjakt känns rätt meningslös för de få kalvar som klarar sig för vargen kan lika gärna få gå. Så därför orkar jag knappt bråka vidare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).