Skogsnyheter

Skötselexperternas råd: Låt bli!

25 inlägg 12263 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

Hanatorp  
#292172 Man bör hålla i åtanke att på Tönnersjöheden finns en ogallrad avdelning på ytan T4 som på 1870-talet planterades med 10 000 granplantor på en mycket god bonitet. För några år sedan när jag var där fanns om jag minns rätt ca 900 m3sk/ha stående skog på den orörda ytan. Det har gått ca 140 år och ingen nu levande kan minnas hur skogen sköts under denna tid om man inte hade dokumenterat det via forskningen.

Det som är intressant är inte totalproduktionen utan totalproduktionen av gagnvirke över en omloppstid delat med omloppstidens antal år som är det intressanta när man jämför olika sätt att sköta skogen på. När man har det klart för sig så måste man försöka beräkna vad man får för varje fub i genomsnitt. Först då vet man vad som varit lönsammast.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292186
Hanatorp skrev:Man bör hålla i åtanke att på Tönnersjöheden finns en ogallrad avdelning på ytan T4 som på 1870-talet planterades med 10 000 granplantor på en mycket god bonitet. För några år sedan när jag var där fanns om jag minns rätt ca 900 m3sk/ha stående skog på den orörda ytan. Det har gått ca 140 år och ingen nu levande kan minnas hur skogen sköts under denna tid om man inte hade dokumenterat det via forskningen.

Det som är intressant är inte totalproduktionen utan totalproduktionen av gagnvirke över en omloppstid delat med omloppstidens antal år som är det intressanta när man jämför olika sätt att sköta skogen på. När man har det klart för sig så måste man försöka beräkna vad man får för varje fub i genomsnitt. Först då vet man vad som varit lönsammast.


Det är inte bara mängden gagnvirke som är intressant, utan också hur mycket timmer (i olika klasser), massaved och biobränsle som respektive skötselmetod ger. Priset varierar ju som bekant mellan de olika sortimenten...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

hlb  
#292187 Mangan, Hur vet du att jag inte är trovärdig. Känner du andra som dig själv när det kommer till trovärdighet. Jag kan ju fortfarande se och bekräfta resultaten i dag, eftersom jag fortfarande äger skogsfastigheterna. Har dessutom dagboksanteckningar sedan över 40 år som är kul att studera ibland.
Själv började jag tala om körskador för över 20 år sedan och blev tilltalad som idiot av etablissemanget. Idag känns det skönt att se vad rätt jag hade, men de skogliga besservissrarna vill idag inte erkänna vad de sade för 20 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292193 Har aldrig påstått att du inte är trovärdig.

Att en persons upplevelse och resultat på något sätt skulle väga tyngre än mer strukturerade undersökningar av proffs har jag dock svårt att begripa hur någon kan tro.

Går dina försök att upprepa? Hur har du beräknat konfidensen i dina försök?

Själv började jag tala om körskador för över 20 år sedan och blev tilltalad som idiot av etablissemanget. Idag känns det skönt att se vad rätt jag hade, men de skogliga besservissrarna vill idag inte erkänna vad de sade för 20 år sedan.


Jobbigt med besserwissrar, eller hur? :)

Användarvisningsbild

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

hlb  
#292223 Riktiga besservissrar lyssnar aldrig och för därför inte utvecklingen framåt.
Mina erfarenheter gäller ju bara mina fastigheter och kan naturligtvis vara mindre bra på fastigheter av annan typ och med annat läge i landet.
Jag har heller inget kortsiktigt ekonomiskt tänkande vilket tyvärr inte är fallet hos många skogsägare idag.
Det finns en del riktigt kompetent och opartisk personal hos skogsstyrelsen som man kan ha som bollplank.

Användarvisningsbild

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292245
hlb skrev:Det finns en del riktigt kompetent och opartisk personal hos skogsstyrelsen som man kan ha som bollplank.


Finns dessa kompetenta personer kvar på skogsstyrelsen? Trodde mest det var miljöfolk där numera, som inte kan skilja på mitt och ditt.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292258
hlb skrev:
Mina erfarenheter gäller ju bara mina fastigheter och kan naturligtvis vara mindre bra på fastigheter av annan typ och med annat läge i landet.


Om det bara gäller dina fastigheter så är det ju inte så intressant . Forskning skall ju kunna användas av andra, så det gäller att göra klart när och var man kan göra si och så.

Användarvisningsbild

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

hlb  
#292284 Niking. Du har nog rätt. De är inte många, och närmar sig pensionsåldern.

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

Hanatorp  
#292287 Man bör hålla i minnet att "skötselexperterna" är skogsentreprenörer och naturligtvis förordar sitt sätt att sköta skogen på för att få kunder. Liksom andra skogsentreprenörer förordar sitt sätt att sköta skogen på. Alla dessa är mer eller mindre partiska i sina "råd" till oss skogsägare.

[url]
http://www.foretagsfakta.se/Hyssna/Mell ... ing/202400[/url]

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

isteskog  
#292290 Förvisso så vill nog tvillingarna ha jobb, men har man tittat på filmer på Youtub om deras resonemang över skogsskötsel så slår det mig att de brinner för skogen. Intressanta resonemang är det iaf, men kanske inte brukbara överallt :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).