Motorsåg och handhållet

röjsåg hva 545

37 inlägg 23127 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

röjsåg hva 545

özach  
#291865 hej. ni som har ovannämda röjsåg. vad tycker ni om den ?har väl funnits något år ! min har stått i källaren sen jag köpte den förra hösten :wink: men nu ska den ut i skogen å jag mä :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

Chuck Norris  
#291920 Jag har haft min några månader och jag tycker det är den överlägset sämsta såg jag haft. Den är väldigt klen. Seg att varva upp och dålig toppeffekt. Jag har lämnat in min tre gånger till verkstaden som försökt ställa in den, senast bytte de förgasare.

Kanske inte vad du ville höra. Hoppas din går bättre än min.

Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

T Landström  
#291924 Vad har du för klinga på?

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

jannee  
#291925 Har visserligen ingen 545 utan storebror 555. Hade innan en RS 55 den var inte dålig men 555 är rent ut sagt en dj**l på att gå. Visserligen bara kört 4-5 hundra timmar men den går bättre och bättre desto hårdare man kör, motorn bara ylar på högvarv, trodde aldrig att den skulle vara såå varvvillig med 225 klinga.
Går man och småduttar trivs den inte, kan t.o.m. tjuvstanna då och då.

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

Amatörhuggare 62  
#291927
m_004.jpg


Har även en 545 a . Men används bara vid ren plantröjning, den är galen att vibrera när man startat den. Som att hålla i en Cobra ( ej ormen ) utan bergborrmaskin. Får man varva upp den, och liksom varmköra den. Då går den nått så när. 200 klinga, så accelererar den bäst.

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

Chuck Norris  
#291930
T Landström skrev:Vad har du för klinga på?


Jag har provat både 225 och 200, det sitter inte i klingan för min del. Funderar på att byta ut den till en 555 fast jag knappt ens kört in den, borde väl gå på garanti el goodwill.

Jag tror att 545 är ett missfoster som inte borde släppts på marknaden, eller är det bara min som är ett måndagsexemplar?

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

isteskog  
#291931 Köp en 555 Chuck Norris! Min går som en klocka om man kör på rejält och inte småduttar som jannee säger. Sätter du dit en strandklinga dessutom så får du ett fulländat exemplar :wink:

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

jannee  
#291932 Måste villigt berätta att jag var i början "något" besviken på min 555. Den ville varken dra riktigt eller varva ur.
Var någon på detta eminenta forum som förklarade hur man skulle behandla 555, inte tveka en sekund på att verkligen låta den få varva och arbeta duktigt, efter att gjort så några tankar - det var ett tiotal minusgrader och jag ville ha bra värme i handtagen så sågen fick verkligen jobba, efter detta har sågen fortsatt att gå riktigt bra för att inta säga bättre och bättre.
Viktigt är att man rengör luftfiltret, betydligt mer känslig än vad RS55:an var.
Tydligen ska förgasaren själv justera sig till optimalt läge.
Kan tillägga att direkt bränslesnål är den inte.

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

Pensionär  
#291978 Har både en 555 å en 545. 545 tillbringar mer tid på service än i skogen. Sågen är köpt i november -13.
Har haft in den på service 5-6 ggr. Men den går inte som den ska.
Enligt hva i Helsingfors så var de första modellerna fram till -12 felkonstruerade. Tydligen en liten höjd vid cylindern, knappt märkbar
för ögat men den gjorde att sågen inte gick bra.
Annars tycker jag det är en bra såg de stunder den fungerar.

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

özach  
#291985 hmm det var mest negativt :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

MG:s  
#292030 Jag har en 545:a och min går mycket bra, hade en 345:a innan men denna är ett strå vassare
på alla plan, har 225 klinga på.

Upplever att sågen går bättre ju hårdare man kör.

Kör på aspen och sågen är inköpt 2012.08 på hylte lantmän.

Vet dock en del som är missnöjda med 555:an.

Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

anersimyra  
#292038 Efter förgasarbyte på min 2014 går sågen riktigt bra och snålt.

Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

Peteflamingstar  
#292054 Fick provköra en nästan sprillans 555:a en stund igår i klen underröjning, men tyckte den gick o tjuvstannade rätt mycket. Förmodligen fick den inte jobba tillräckligt hårt, för när det väl var nåt o såga gick den riktigt fint.
545:an är säkert inget dåligt köp heller, man kan nog bara ha tur eller otur med exemplaren.

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

rikard_e  
#292063 Brukar låna ett 545, den tjuvstannade ibland också, men efter lite justering så går det riktigt bra.
Jag tycker den fungerar riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

Valmet6400  
#292125 Har bara 252 att jämföra med (som jag uttala mig om) Men jag verkar oxå ha fått ett av de bra exemplaren. Har hittills inte haft några större problem, 200 klinga rekomenderar jag...är nog för feg maskin för något med större diameter, särskilt om diametern på de ska såga blir lite grövre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).