Gallring

Timmerandel i gallring

28 inlägg 27924 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

ulvsnäs  
#143806
blixxxt skrev:Vidas grankubb: (Alvesta)

Diameter (cm) Dimensioner & Priser/m3fub Fördelat SST
12 - 15,9 425 kr 2620
16 - 24 525 kr 26X0
Längd 305 cm
Min diam. 12 cm ub i topp
Max diam. 24 cm ub i topp, 34 cm ub i rot.

Pristillägg
För PEFC eller FSC-certifierat virke betalas ett tillägg med 10kr/m3fub per certifieringstyp.
Minsta leveransgilla volym är 10 m3fub.


Vad menas med fördelat på SST?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

granqvist  
#143835
nisse skrev:Hej,

Någon som känner till någon tabell el dyl där man kan beräkna timmerutfall i gallring?

Alt någon form av schablonutfall?

Vad gissar ni att timmerutfallet blir i detta bestånd:

G20-G22
TGL: 30/50/20
DBH: 19
Höjd: 18
G-yta: 27

/Nisse


Är beståndet gallrat tidigare? Hur har du tänkt gallringen skulle utföras? Hög-, låg- eller kvalitetsgallring?

Skulle kanske utgå från medelstam i uttag och från tabellverk kolla upp timmer/massa fördelning. Men, som andra kommenterat, sortimentsdiametrarna kommer att spela in.

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

haggloader  
#143867 Här har du en rutin för att beräkna utfall:
http://www.martinsons.se/offertunderlag-avverkning

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143891
haggloader skrev:Här har du en rutin för att beräkna utfall:
http://www.martinsons.se/offertunderlag-avverkning


Jag har gjort detta och skall spara resultatet för jämförelse. Tycker nog att indata är lite för generellt för att lita på utfallsberäkningen.

Beståndet skall standardgallras, dvs kvalitetsgallring som blir så bra som dagsformen på föraren är. Välröjt och underröjt. Fläckvis stamtätt, ca 2000/ha, och inga gamla stickvägar finns synliga. Kan möjligen vara manuellt gallrad för länge sedan.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

nelson87  
#148158
Det beror på när man slutar att aptera timmer. Södra älskar ju att sluta aptera timmer vid 18 cm i diameter, jag brukar kräva att timmer apteras ner till 13 cm. Detta påverkar ju timmerandelen.


Du kan kräva att dom ska mäta in timmer ända ner till 10cm ub enligt virkesmätningslagen! Alla sågverk är tvungna att göra de men sätter oftast ner priset så de ej är ekonomiskt att hugga lägre än ex 18cm ub!

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

New holland patu  
#148177
nelson87 skrev:
Det beror på när man slutar att aptera timmer. Södra älskar ju att sluta aptera timmer vid 18 cm i diameter, jag brukar kräva att timmer apteras ner till 13 cm. Detta påverkar ju timmerandelen.


Du kan kräva att dom ska mäta in timmer ända ner till 10cm ub enligt virkesmätningslagen! Alla sågverk är tvungna att göra de men sätter oftast ner priset så de ej är ekonomiskt att hugga lägre än ex 18cm ub!


mmm just det.... :shock:

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266084 Har facit på detta nu. Prick30% timmer. Dock höggs det upp en dikeslinje med grova kanträd. Ca 80 fub/ha, netto 250:-/fub.

Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

Nettuno1  
#266130 Har du något att sälja
Jag menar stöckar
Är det bland ved utan barr
Eller rent björkved
Ring
Pascal på 0707206012
Med vänlig hälsning, pascal
Göteborg

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

thomas  
#291713 vid 1:a gallring 19 årig granskog blev det 35% timmerandel (kubb från 11 cm) 2100 stam kvar/ha
2:a gallring nu 5 år senare blev det 20% 3,7 m timmer ( från 16 cm diam )
50% kubb ( från 11 cm diam ) 1850 stam kvar men ägaren har sågat ut ca 20 stam/ha som stormvirke på de 5 åren.
detta är medel från 24 ha. G32- G38

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

rikard_e  
#291724 Jag körde med alvestakubb i 1:a gallringar detta året,
exemplet något försenad förstagallring, oröjd. ca 25 år gammal, g28, längd ca 22 meter.
Fick ut 35 % kubb. På dom flesta rotstockarna gick det att ta en kubb 305cm långa.
Så fick ut ett bra resultat ändå.

Men det är bannemig sista gången jag kör fallande längd på massaved i en gallring!

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

Chainsaw Charlie  
#291748
rikard_e skrev:ca 25 år gammal, g28, längd ca 22 meter.


Du menar 12 meter va? Annars är det något som inte stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Timmerandel i gallring

Peteflamingstar  
#291752
nisse skrev:Hej,

Någon som känner till någon tabell el dyl där man kan beräkna timmerutfall i gallring?

Alt någon form av schablonutfall?

Vad gissar ni att timmerutfallet blir i detta bestånd:

G20-G22
TGL: 30/50/20
DBH: 19
Höjd: 18
G-yta: 27

/Nisse


Hej, med risk för att pinka i poolen här... Om höjderna i beståndet är runt 18 meter och SI G20-22, då måste väl åldern ligga uppåt 60-70 år eller så? Är det verkligen idé att gallra ett såpass gammalt grandominerat bestånd på relativt låg bonitet? Tror ni beståndet kommer svara på åtgärden? Med så hög grundyta lär väl inte beståndet vara gallrat tidigare, eller så är det länge sedan, då bör väl riskerna vara rätt stora för snö- och vindrelaterade skador?

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291890 Vad är problemet med fallande, richard?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).