Öppna kategorin

Hur mycket ska ni hugga i vinter???

145 inlägg 48071 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

T Landström  
#291602 Fortsätter där jag slutade i våras...ställa isär ett tallbestånd... Kanske skrapar ihop 80 kbm + lite gallring.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291605 Är det timmerställing eller frötallställning du menar?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

T Landström  
#291610 Vet inte vad man ska kalla det... Men kan nog säga att jag skapar en fröställning!
Farsan och en farbror högg bort all gran pga av röta för 10-15 år sedan och tänkte så om detta sätter fart på återväxten... Annars får man väl gå in och markbereda.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291668 2 ha sen förstagallring är mitt beting, ca 20 % uttag vilket blir runt 40 meter. Sen får vi se vad det blir efter det.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Karlsson_98  
#291678 Ta ner fröställning och lite gallring om vi hinner med. :)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

brassel  
#291679 Tanken är:
Åtm.
100 stockar barr
Ca 50 m3 brännved
Ev lite träddelar
Ev en Au gallring à ca 800 m3 (sveaskog får visa vad de går för...)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Jerrka  
#291685 Blandad gallring bjørk/gran ca 15 m3 før vedbehov.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

husqvarna_med_sthil  
#291861 Efter en del funderande så blir det ett nappatag för veden och inget leveransvirke alls. Ska såga lite timmer själv. Hugga upp två nya stickvägar och pysslet med dem inför kommande år.. ja något sådant tänkte jag.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

surjämten  
#291882 Ligger lågt för tredje året i rad.
Efter stormarna Heidi och Ivar är det allt för mycket virkesköparnas marknad. Tycker mig också se av inläggen ovan att flera tänker i samma banor.
Har man så man klarar sig så tror jag det är klokt att vänta o endast ta det nödvändiga.
Känns fel att avverka skog till reapris.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

husqvarna_med_sthil  
#291934 Det finns ju mycket att ställa med ändå som man inte skulle hunnit med om man tänkt sälja leveransvirke. Anpassning av det roligare slaget och ge sig på sådant som ändå borde göras men som prioriteras ner för att hugga virke till timmerbilen. Röja, titta ut nya vägar och hugga ved för en par år framöver. När det sedan är läge att hugga så har man det gjort redan och behöver inte blanda upp så man får ångest över allt man borde ha hunnit :) Finns massor med roliga nyttiga saker som behöver göras på skogen, iaf hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291955
husqvarna_med_sthil skrev: Röja, titta ut nya vägar och hugga ved för en par år framöver. När det sedan är läge att hugga så har man det gjort redan och behöver inte blanda upp så man får ångest över allt man borde ha hunnit :)

Ja det är sant. Hos oss var det ju barmark långt in i januari, då hann jag hugga årets ved. Gjorde en röjningsgallring i en avdelning, tog ner allt under 7 cm i brösthöjd och döda träd. Nu har jag börjat hugga leveransvirke i denna avcelning och ser att det går mycket fortare att gallra då man slipper allt smått, dött och sånt som skymmer sikt.

Men att hugga upp vägar i förväg tror jag inte på, det går ju fort att hugga vägarna och blir ju leveranskubiker snabbt när man tar ner allt. Synd bara att man kör vimek som inte behöver några breda vägar. Däremot kan du snitsla upp körstråk och röja bort riset i botten.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

machonisti  
#291960 Bör fixa till dikeslinjer inför en planerad rensning, bäst att gallra på samma gång. Runt 100 fub beroende på vinterns köregenskaper. Rätt blött och gillar inte bärgningar.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Hanatorp  
#291966 Räknar med att hugga 10 fub massaved, 10 fub kubb och 10 fub egen ved. Björk och annat löv går till ved. Övrigt utgörs av gran.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

husqvarna_med_sthil  
#293889 oas : Just när det gäller att röja innan så man har det bättre senare är verkligen värt jobbet. Gallringen i vintras blev långsam mycket pga av detta att det var ris, dött osv som jag tidvis ganska ofta var tvungen att jobba mig igenom. Har för mig att det var du om berättade att du gått igenom en avd med röjsåg först innan gallring och jag tänkte nog att det ska jag också göra i framtiden, värt tiden på alla sätt kan jag nog tänka mig.

Ja jag har faktiskt sett ut en av körvägarna. Det är en slänt och tanken var att kom jag bara upp i överkant kunde jag hålla spåret där sedan men detta går inte pga av en fåra surdrag, så jag måste förutom denna göra ytterligare en bortanför längs samma basväg.

I överkant här finns en del gran och en väldig massa grov al och jag tänkte faktiskt ta ut granen vid huggning något år senare men det gäller att hitta farbar väg först. Jaja, planering är roligt när tid finns .

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Seb macahan  
#293892 300-400fub ska gallra 10ha. Ska först förröja så vi får väl se vad som hinns med. (med maskin)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).