Traktorn i skogen

Dubbelverkande kolv FMV 2000

9 inlägg 6094 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dubbelverkande kolv FMV 2000

Kasebon  
#291278 Hej Tanter och Gubbar!
Har en fråga angående kolven till storbommen på FMV 2000: Är den enkelverkande eller dubbelverkande i original? Flyttade om returslangen som var kopplad direkt in i ventilspakshuset till manöverventilen för lyften, men fick ändå ingen dubbelverkande effekt!
Har jag kopplat fel, eller är kolven helt enkelt enkelverkande?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291338 De var nog rätt meningslöst att flytta slangen då slidet är enkelverkande.
Varför jag påstår de? Jo om den porten varit bara pluggat utan slang så hade pumpen fått jobba mot överströmmaren i ventilpaketet varje gång du sänkte kranen, alltså kommer de inget tryck från den porten

Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Kasebon  
#291351 Men om sliden eller plungen eller vad det heter varit dubbelverkande hade det fungerat eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291364 Ja, men de har varit vanligt med enkelverkande slid på FMV kranar och att de endå är slang till bägge anslutningarna på cylindern.

Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Kasebon  
#291367 Då måste jag helt enkelt sätta i en dubbelverkande plunge/slid i ventilpaketet. Jag hoppas att jag var tydlig med i första inlägget att kolven har dubbla slangar som om den är dubbelverkande!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291456 Jo de var jag med på och de är nog inte ovanligt att den icke trycksatta slangen sitter ansluten på retursidan av ventilblocket så cylindern fyllas den vägen, för att slippa rost kanske?
På en Lima SK01 farsan hade så satt den bara en cylinerluftning i den den inte trycksatta sidan.

På min FMV 390 jag har nu är de trycksatt men chocken är på låga 40 bar så de är inte särskilt mycket de går att trycka med huvudbommen

Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Kasebon  
#291574 Nej att det inte blir någon större kraft i "trycket" kan jag förstå, men det är inte dumt att ha när man t.ex. kör ris och vill klämma ihop lasset lite!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Blondin 750  
#291578 Jag tror att anledningen till att det sitter en "dubbelverkande kolv" ,trots att ventilen är enkelverkande, beror dels på som redan nämnts att motverka rost och dels att "minus-sidan" på kolven fungerar som extra oljetank. På så vis har iaf Rottne löst problemet med att inte få för stora variationer på oljenivån i tanken då de lite större kolvarna skall fyllas vid lyft.

Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Kasebon  
#291581 Så kan det naturligtvis också vara!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).