Uppvärmning

Brandskyddskontroll

44 inlägg 25388 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

anersimyra  
#291563 Men vad jag förstår kan man anlita en egen kontrollant, givet att man meddelar detta till kommunen. :?:

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

jannee  
#291565 Svårt att veta vem som egentligen bestämmer när det gäller brandskyddskontroll respektive hur ofta sotning skall genomföras. Sotning går i privat regi och "min" sotare ville komma 3ggr/år för att sota pannan + s.k. stoftsugning, medan brandskyddskontrollen är vart 4:e år.
Jag erbjöd "min" sotare att få återkomma varje höst och sota + suga ut lite stoft med sin dammsugare, (har en Diom keramikpanna)och ja han accepterade detta.

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

halvproffs  
#291594 Detta verkar vara ett väldigt luddig kontroll som nog dom flesta blev tagna på sängen av. Tror också att det är avskaffande av monopolet+ bergvärmen som gör att dom måste skaffa nya intäkter. Saken är ju god men väldigt ifrågasatt här också för många tycker det är en påtvingad kostnad utan relevans.
Här har det varit oerhört sällsynt om ens någon skorstensspricka som orsakat brand.

Min skorsten är från 1880 och jag fick beröm av den amerikanske! kontrollanten för bra eldning. Följde med upp och tittade i kameran.

Ifrågasatte undersökningen lite och han sa att han hittat ett par ställen där intilliggande trästockar hade kolnat lite. Va bra sa jag för du vet väl att man måste nästan ha tändvätska för att få fart på kol. Obstinat som man är.

Kontroll om 4 år sa han, aldrig sa jag och då ändrade han till 7 år.

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292078 Brandskyddskontrollen borde fungera så att har man inga anmärkningar så blir det längre tidsintervall mellan kontrollerna. Har man fel så ska det vara tätare mellan dom. Som jag har förstått det så är det många som struntar i åtgärder som ska göras. I slutändan så är det ditt eller sotarens liv det handlar om. Skulle sotaren falla ner från takstegen så är det du som är ansvarig för att det inte var fastsatt tillräckligt.

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292159
T24X4 skrev: Som jag har förstått det så är det många som struntar i åtgärder som ska göras. I slutändan så är det ditt eller sotarens liv det handlar om. Skulle sotaren falla ner från takstegen så är det du som är ansvarig för att det inte var fastsatt tillräckligt.


Jo, det finns nästan alltid ett behjärtansvärt skäl för ökad kontroll av privatpersoner från samhällets sida. Men i min värld så är jag vuxen att ta det ansvaret själv, dvs exempelvis säkerställa att sotaren inte ramlar ner från stegen på taket på grund av dålig fastsättning. Eller att min familj inte brinner inne på grund av obefintliga eller icke fungerande brandvarnare och så vidare i oändlighet. Det ligger i mitt eget intresse och därför ser jag till att grejorna är i ordning. Den här "svenska" myndighetstilliten är ibland skrämmande. Det är som om folk inte tror sig själva kapabla nog, om inte någon myndighetsperson och/eller politiker först kollat av och gett ok att lösningen/aktiviteten/åsikten är korrekt.

(För övrigt så ringer sig "teknikern" sjuk samma morgon som han skulle komma. Kan hända den bäste förstås men där försvann 2 timmar produktivt arbete för mig och avbokade möten. Så än vet jag inte vad som är tänkt att ske under denna inspektion hos mig.)

   TS
Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

dwurg  
#292224 Surt när man samtidigt vet hur bra dom själv planerar. Kommer den dagen mellan 11:30- 15:00, ett tidsspann på 3,5 timme för att göra ett jobb på 15 min.

Och apropå takstegar och bryggor så finns ju inget sunt förnuft alls. En arbetskamrat fick nerslag på sin takstege, så han köpte en ny och satte dit enligt instruktion. Den följde med snön ner på backen första vintern. Verkar som det kan vara hur rackligt som helst, huvudsaken att tillverkaren är godkänd.

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

tallen100  
#292226 Ja dom hittar på mycket som det aldrig klagats på förr, och bra betalt ska dom ha.
Tyvärr får vedeldarna "sota" för att bergvärme och luftvärmepumpar inte behöver någon sotare eller brandskydds kontrollant eller vad det kallas...

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292253
Uvskogen skrev:Jo, det finns nästan alltid ett behjärtansvärt skäl för ökad kontroll av privatpersoner från samhällets sida.


Det som nu är brandskyddskontroll fanns väl sedan gammalt i sotningsmonopolet? Och det har väl funnits i 200 år?

Det nya är att det är utbrutet ur sotarens uppgifter.

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

axwell  
#292266
Mangan skrev:Det som nu är brandskyddskontroll fanns väl sedan gammalt i sotningsmonopolet? Och det har väl funnits i 200 år?


Ja hur var det nu i "Hedebyborna", där hade väl Länsman en liknade roll? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292291 [quote="Mangan"

Det som nu är brandskyddskontroll fanns väl sedan gammalt i sotningsmonopolet? Och det har väl funnits i 200 år?

Det nya är att det är utbrutet ur sotarens uppgifter.[/quote]

Mja, det nya är att nu är sotaren här 3 gånger per år och kommer fårn ett företag i en annan stad. Dessutom kommer en särskild "inspektör" en alldeles egen gång för att titta på i praktiken samma saker som sotaren ser.

förr, då bodde sotarmästaren i kommunen. Han kom och sotade mina båda vedeldade eldstäder en gång per år. Han kom också och godkände när vi byggde om, efter att vi ringt.

Så det är inte ett dugg lika.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292301 Tja, i mitt fall så har sotaren alltid bott utanför kommunen (han kör några olika kommuner), och det är innan samma sotare. Så var det innan brandskyddskontroll, så är det nu. De kommer en gång extra per vartannat år, är den enda skillnaden.

Myndigheternas kontroll över din skorstenspipa har alltså inte ökat, utan bara omorganiserats.

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292302
Mangan skrev:Myndigheternas kontroll över din skorstenspipa har alltså inte ökat, utan bara omorganiserats.


Förut 1 gång per år totalt för två eldstäder

Nu 4 ggr per år för en eldstad.

På vilket sätt blir det bara omorganiserat och inte en ökning? :???:
Senast redigerad av Uvskogen fre 03 okt 2014, 11:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292306 Hos jag kommer sotaren 3 eller 4 ggr ggr år och till det kommer brandkoll vart ca vart 3:dje år. Förut så kom sotaren 5 ggr år och ingen brandkoll. Att brandkollen inte kommer vartannat år förklarades med att det är många som inte åtgärdar sina brister i tid. Nu finns det dom som gör det men det finns också dom som inte bryr sig om sotaren faller ner från takstegen.

Där kommer kravet att dom gör brandkoll. Alla bryr sig inte om sin kära och sotaren. Dessutom är det svårt att veta vilka som verkligen bryr sig eller inte. Då måste det till en kontroll. Utan kontroll hur ska sotaren veta att stegen är säker eller sambon veta att det är ingen fara att elda i huset när den andra hälften är borta på resa? Man kan jämföra brandkollen med bilprovningen. Vilka skulle bry sig om att bromsarna tar lite dåligt och att det glappar i framvagnen om det inte fanns bilprovning.....

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

tallen100  
#292313
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:Myndigheternas kontroll över din skorstenspipa har alltså inte ökat, utan bara omorganiserats.


Förut 1 gång per år totalt för två eldstäder

Nu 4 ggr per år för en eldstad.

På vilket sätt blir det bara omorganiserat och inte en ökning? :???:


Det är garanterat en ökning :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292337
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:Myndigheternas kontroll över din skorstenspipa har alltså inte ökat, utan bara omorganiserats.


Förut 1 gång per år totalt för två eldstäder

Nu 4 ggr per år för en eldstad.

På vilket sätt blir det bara omorganiserat och inte en ökning? :???:



Sotningen har ökat, inte kontrollen av din skorsten. En gång per år av sotaren innan, en gång per år av kontrollant nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).