Skogsnyheter

Skogen - en billig medicin mot stress?

13 inlägg 5188 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogen - en billig medicin mot stress?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289494 Skogen är som bekant ofta en avstressande miljö http://www.aftonkuriren.se/?p=82026
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

hayabusa 08  
#291386 Ja som vanligt har vetenskapen lyckats bevisa ngt som skogsfolk vetat om i århundranden :roll:

Avatar Fallback

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

isteskog  
#291387 Tur att det finns forskningsprojekt om allt möjligt, hur skulle annars alla forskare överleva? :shock:

Avatar Fallback

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

sveakatten  
#291391 Hmm jag som blir stressad under älgjakten när jag ser vad jag borde gjort. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

Kse  
#291392 Ja och om man jobbar i skogen och ska försöka leva på det är det inte så avstressande alla gånger. :)

Avatar Fallback

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291402 Stäng av maskinen, stig ur och sätt dig på en stubbe med kaffetermosen. :)

Nej du har rätt, när det blir allvar är det inte så avstressande längre. Du kanske skulle koppla av i tunnelbanan någon dag? ;)

Avatar Fallback

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

jannee  
#291410 Visst är det avstressande, går för tillfället och röjer. Vet att det jag inte hinner idag står kvar tills morgondagen, ingen risk att det försvinner.
Hur mycket, eller lite jag än gör finns det alltid något kvar tills nästa dag, det måste man ta som något positivt eller?
Men viktigast av allt, det syns verkligen att man gjort något.
Betydligt värre är det när man kör lastbilen, desto snabbare man lossat desto snabbare har åkaren hittat ett nytt lass, finns ingen ände på arbetsuppgifterna.

Avatar Fallback

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

sveakatten  
#291514 Hmm om du läser din egen text, vart är skillnaden, du har ju ingen ände på varken skogen eller körningen. :P

Avatar Fallback

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

jannee  
#291518 Har skrivit i en annan tråd att jag nyligen blivit uppsagd så snart kan jag gå i skogen så mycket jag har lust - och det ser jag verkligen fram emot.
I skogen jobbar jag åt mig själv, i min egna takt, tar mina egna beslut, känns verkligen tillfredsställande. Det jag eventuellt inte hinner eller klarar av lejer jag för - inga måsten.
Vist jag är kanske privilegierad, snart pensionsmässig och kan nu på "heltid" jobba med det jag brinner för.
Skogen har för mig varit en rekreation och där jag skaffat ny energi för mitt lönearbete.

Avatar Fallback

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291523 Lycka till i din nya verksamhet som heltidsarbetare i skogen Jannee. Har man krafterna kvar så är det som du säger ett "privilegium" att i egen takt jobba i sin egen skog.

Avatar Fallback

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

sveakatten  
#291534 Håller med fullständigt, jag länktar efter den dagen, hoppsa att man har hälsan kvar då.

Användarvisningsbild

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

Kse  
#291536
Mangan skrev:Stäng av maskinen, stig ur och sätt dig på en stubbe med kaffetermosen. :)

Nej du har rätt, när det blir allvar är det inte så avstressande längre. Du kanske skulle koppla av i tunnelbanan någon dag? ;)

Det är just så jag gör när det blir för stressigt, ibland måste man ju få uppleva det som driver en att jobba i skogen.
Tänka att få göra det utan kniven mot strupen, drömmen vore ju att leva på egen skog i lugn och ro.
Sådär så att man ibland kan säga;
I dag har jag inte gjort nått, gjorde samma sak igår men blev inte riktigt färdig då. ;)

Avatar Fallback

Re: Skogen - en billig medicin mot stress?

Mojjen88  
#291538 Ja det är en svår balansgång mellan stress o avkoppling,särskilt när man inte är så stor skogsägare så man kan leva på det.Har man sen småbarn o oregelbundet lönejobb blir det lätt en tvist om man ska slå kull ngr gammelträd.Eller få den eftersatta röjningen gjord som inte ger ngr snabba stålar men är bättre på sikt.Själv har jag vissa välskötta partier dit man kan gå med ryggsäck o termos,när man sitter där då glömmer man alla negativa sidor av skogsägande. :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).