Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 med 16 " sverd?

11 inlägg 6245 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS 241 med 16 " sverd?

Daggi  
#291256 Hei

Noen som har prøvd å sette på 16 " sverd på MS 241 saga til Stihl?

Fungere dette?
Mister den mye kraft?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

SawTroll  
#291261 16" sverdene som passer den saga (Stihl 3005 montasje) er egentlig knapt 15", og det bør ikke være noe problem å bruke disse. Skal du ha et sverd som faktisk er 16", så må du kjøpe den såkalte 18" utgaven.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

Daggi  
#291263 Ok, sopass ja..

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291318 Men det er ofte sån det er, samme problemet med jonsered 2260 18 toms sverdet meine eg er berre litt øve 16 effektive

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

SawTroll  
#291503
can skrev:Men det er ofte sån det er, samme problemet med jonsered 2260 18 toms sverdet meine eg er berre litt øve 16 effektive


72dl i .325 er ca 17", mens 68dl i 3/8" faktisk er over 18". Selv ser jeg egentlig ingen grunn til å bruke .325 på den saga, og i hvert fall ikke .325x7. :wink:

Hvis du har barkstøtte på saga, så går selvsagt den effektive lengden ned - men sverdlengden skal måles fra fremkant av veivhuset, til toppen av en skjæretann på tuppen av sverdet.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

Homo abies  
#292730 16" på 241 går utmärkt! 18" med men då får man bara mata lätt!
och barkstöd på en såpass liten maskin o kort svärd, -det åker av direkt för min del.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

Carlfritidshuggare  
#292733
Homo abies skrev:16" på 241 går utmärkt! 18" med men då får man bara mata lätt!
och barkstöd på en såpass liten maskin o kort svärd, -det åker av direkt för min del.


Har du något bra tips på hur man blir av med barkstödet? Vinkelslip eller byta ut mot något annat? Bortsett från att svärdet kortas (lider jag kanske inte av så mycket med min huggning men ändå) så fastnar jag hela tiden när jag ska kvista.

Kursledaren på körkortskursen sa även han att jag skulle ta bort men jag hade då svårt att hitta mutter och bricka som håller ihop sågen i avsaknad av barkstödskonstruktionen. Kan de ta bort barkstödet vid service av sågen? Eller rasar alla garantier då?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

åberg  
#292736 Finns väl en plåtbit med samma tjocklek som barkstödet men med slät kant som man kan montera istället för barkstödet.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

SawTroll  
#292739
Homo abies skrev:16" på 241 går utmärkt! 18" med men då får man bara mata lätt!
och barkstöd på en såpass liten maskin o kort svärd, -det åker av direkt för min del.


Det går helt sikkert bra, om du må, selv om det ikke er optimalt - men så er jo 16" sverdene til de sagene 15", og 18" bare litt over 16"

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

SawTroll  
#292740
åberg skrev:Finns väl en plåtbit med samma tjocklek som barkstödet men med slät kant som man kan montera istället för barkstödet.


Det er merkelig hvis ikke en slik kan bestilles fra Stihl - men på mine sager setter jeg ikke på noe - fjerner bare barkstøtten om sagen kommer med den montert.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 med 16 " sverd?

BM 35  
#293554 Jag tog bort mitt barkstöd och sågen funkar ändå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).