Gallring

Kolbotten granröta

8 inlägg 5348 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kolbotten granröta

erm  
#291495 Det är ganske vanligt att man får röta i gran om de växer nära en gammal kolbotten. Men varför? Jag har googlat som en tok utan att hitta det... Är det någon som vet? Askan från kol är basisk kan det vara att marken blir basisk som gör att granen ruttnar?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Kolbotten granröta

isteskog  
#291496 När virket kördes in till kolmilorna med häst så skrubbades många rötter och stammar. Sårytor på granen drog in rötan, sen spreds den i marken.

Avatar Fallback

Re: Kolbotten granröta

erm  
#291497 Ok, vad är det för typ av röta? Eller kan det olika typer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kolbotten granröta

isteskog  
#291498 Rotticka el rotröta på granen. S-form kommer från engelskan spruce=gran
Vanligast på bördiga kalkrika marker. Sprids via luftburna sporer från ca +5 grader och varmare.

Avatar Fallback

Re: Kolbotten granröta

erm  
#291499 Angående ditt första svar, ligger rötan kvar i marken så länge? Det var ju inte i går man använde kolmilor....

   TS
Avatar Fallback

Re: Kolbotten granröta

isteskog  
#291515 Så länge det finns trädrötter som når varandra så finns risken för fortsatt spridning av rotrötan. Har själv röjt ungskog som har varit rötskadad.

Användarvisningsbild

Re: Kolbotten granröta

rocky  
#291692 Tycker det alltid är röta i dom granar som står på en kolbotten. Oftast är det så mycket röta i dom att dom inte klarar massaved. Så något skumt i marken är det nog.

Avatar Fallback

Re: Kolbotten granröta

erm  
#291747 Mm... Frågade min virkesköpare, han tror oxå på att det händer något med marken...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).