Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242XP startar på choke men dör

16 inlägg 28532 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 242XP startar på choke men dör

eplgh  
#291316 Sågade en del ved med min 242XP för en dryg vecka sedan, inga problem. Den är runt 10 år gammal, men har alltid gått fint. Men igår när jag skulle använda den dog den direkt efter start. Testade igen, på alla sätt. Den startar som ett skott med choken utdragen, men slocknar omedelbart när jag trycker in den, eller om jag rör gasen. Lyckades en gång att få den att gå ca 10 sekunder genom att pumpa ut och in med choken efter start.

Har haft en del lindriga startproblem i vintras när det var kallt, behövde ge den några "bensinsupar" in i förgasaren för att få den att starta på morgonen. Dvs liknande symptom som nu, men när den väl startat gick det bra att såga och stoppa/starta resten av dagen. Tror egentligen det har kommit lite långsamt de senaste åren, lite trögstartad vid kyla eller om man inte använt den på ett tag. Ibland har den faktiskt stått flera år utan att jag kört den, brukar få jobba lite första gången den ska igång.

Misstänkte bränslefilter eller membran i förgasaren redan i vintras, men nu tog jag tag i detta och bytte alla membran och filtret. Ingen som helst skillnad. Tog upp förgasaren en gång till, öppnade och blåste ren med tryckluft. Kollade även bränsleslangen så att den inte är täppt eller läcker.

Ingen skillnad. Den startar direkt på choke, men dör så fort man trycker in choken eller rör gasen. Eller för den delen om man låter choken vara kvar ute. Munstyckena är öppna ca 1 varv (samma inställning som när den funkade), men testade att öppna lågfarten 1.5 istället. Fick igång den en gång, då gick den kanske 30 sekunder MED CHOKEN UTE, men sen dog den igen.

När jag använde den för en vecka sedan tyckte jag faktiskt att den gick aningen ojämnt på tomgången när jag höll på med veden, fick någon gång gasa på lite för att den inte skulle dö. Men vad är det som kan ha hänt när den fungerade då, men totalvägrar nu? Använder för övrigt enbart alkylatbensin.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

Tosca  
#291319 Du kanske ska byta bränsleslangen just för att utesluta att det är den som är problemet, det är inte alltid man ser skadorna på dem.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

eplgh  
#291324 Jo, kan ju testa ett byte. Men om bränslepumpen ger bensin till start så borde den ju även ge till fortsatt gång kan man tycka. Då har ju bränslet bevisligen nått förgasaren? Och bränslepumpen går väl på vevhustrycket, påverkas väl inte alls av läget på choken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

tallen100  
#291325 Har du hål på bränsleslangen suger den luft, och sågen beter sej ungefär som du skriver. Kan även va membranet som är slut.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

Blivande snickare  
#291330 Körde du den hårt på ved backen?
Kan den ha värmeskurit?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

isteskog  
#291336 Har den värmeskurit brukar den gå en liten stund. Egen erfarenhet :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

eplgh  
#291337 Körde inte särskilt hårt, det tar ju lite tid att lyfta på nya stockar på sågbocken också, så den fick puttra en del på tomgång också. Sågade kanske en timme eller så. Kunde förstås göra en kompmätning, ska fixa det i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

totte  
#291359 Risken är att en vevaxeltätning givit upp. Om du får den att gå, prova att lägga den på ena och andra sidan, ändrar den varv eller dör är det rätt troligt att det är en vevaxeltätning. Kör absolut inte mer med sågen i övrigt, förrän problemet är utrett och åtgärdat.

Men kolla, som redan sagts, alla slangar. även inuti tanken. Minsta lilla hål så går den uselt eller inte alls.

eplgh skrev:Och bränslepumpen går väl på vevhustrycket, påverkas väl inte alls av läget på choken?


Jo, i och med att du stänger inloppet till vevhuset genom förgasaren så blir det ett kraftigare vakuum där när kolven går uppåt och det gör att den pumpar effektivare. Kompenserar i viss mån för ett läckage i en vevaxeltätning så att det kan gå att starta sågen med choke. Om det nu är det problemet och inte nån skit i ett munstycke eller nåt sånt förstås.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

eplgh  
#291368 Hmm, låter ju tänkbart. Hur kollar man tätningen, kan man typ trycktesta via tändstiftshålet på nåt sätt? För jag antar att ett vanligt komptest inte säger så mycket om vevhusets täthet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291377 Har du så du kan vakum/trycktesta eller gör testare så går det utmärkt genom tändstiftshålet, jag har det i plattorna som täcker för insug/utblås.

Inget överdrivet tryck/undertryck nu, bara så du set om det är tätt eller inte.
De är aldrig absolut täta men håller lite en stund.

Tror ditt problem är av annan art.

Byt bränsleslang, det verkar vara ett gott tipps.
Kolla klackarnas höjd i membranen du bytt och rengör/justera bränslenålen så den öppnar rätt och håller tätt.
Blås inte in i förgasaren om du kan undvika det. Hellre förbi so ev. skit sugs ut.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

bendel  
#291384 hej! har du gjort rent förfiltret som sitter på sidan? vet att en del glömmer bort det ock då kan sågen bli besvärlig,samt bytt stift? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291400 Vad har du för tändstift? En del av dessa äldre gillar in "R" stift.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

jannee  
#291405 Ta väck förgasaren och lägg den i ett dieselbad över en natt eller två, detta enkla knep kan göra underverk.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

eplgh  
#291423 Problemet löst, det var bensinslangen! Trots att jag både provblåste och provsög i den gamla (dock utan att dra ut den) så var det en spricka i den precis där den går in i tanken. Gissar att den klarat sig ett tag pga att sprickan tätat lite mot tanken, men att den av någon anledning rört sig uppåt eller neråt. Eller helt enkelt spruckit upp mer.

Tack för alla goda råd, suveränt att ha kunnigt folk att bolla problemen med!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242XP startar på choke men dör

totte  
#291430 Gott det! Fint att det inte var tätningarna, lite besväligare att byta dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).