Gallring

Höstgallring

47 inlägg 25887 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höstgallring

isteskog  
#291038 OAS-forest! Hur ser granarna ut, är det skuggbarr eller har de stått så att solen har kommit åt?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291039 Vet inte riktigt vad du menar med skuggbarr men kronan är grön och ser växtlig ut. Det har varit mycket tätt därför är granstammarna klena. Jag högg först ved på denna plats i januari och nu tar jag bort det övre skiktet av björk, de granar som lämnas är 3-7 m höga och helt kvistfria upp till 2 m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstgallring

isteskog  
#291041 Granen kan vara lite känslig att friställa om det har varit en björkskärm över. Den kan torka vid plötslig ljusschock. Men är den växtlig och fin så är det nog inga problem! Visst är det roligt att manuelhugga björk som är ganska kvistfri, det blir mycket kubik på en tank! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

machonisti  
#291044 En liknande gallring skall jag gå lös på i höst också. Mycket björk kanske lite grövre gran. Blir kul att följa din gallring OAS.

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

isteskog  
#291045 Har själv en 1:a gallring med 80% björk, sen mest gran som underbestånd. Ska gallra fram en fin björkskog. Har tyvärr sparat den lite för länge :roll: Men det mesta av granen gallrar jag bort, det har varit mycket röta i den. Ska köra en omgång björk först. Målet är att få fram björktimmer med tiden. Ni i Finland är duktiga på att sköta björken så att det blir fin kvalitet på den. :smile:

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

jannee  
#291054 Finns det inte en överhängande risk med att ta bort all björk, jag tänker mest då på hur stormfast är kvarstående barrskog.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

svampbob  
#291055 Spontant så tänker jag att dom flesta av dom där granarna är för undertryckta för att bli något av. Jag skulle ha sparat några björkar och dom finaste granarna.

Jag håller på med att gallra i ett lite liknande bestånd och det gränsar mot ett bestånd som gallrades hårt sista åren på 60-talet och där har det kommit upp en hel del björk. När jag tar ner dom björkarna så är kanske hälften sjuka men inte så farligt så det blir många m3 med björkved.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

svampbob  
#291307 Jag var en stund i skogen efter jobbet idag och försökte mig på att ta ett panorama foto.

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

isteskog  
#291308 Hur är björkarna sjuka?

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

svampbob  
#291310 Ja vad kan det heta? röta i kärnan. På vissa går det att se tickor på stammen. Är det inte så att stora björkar som står i tät barrskog nästan alltid är sjuka?

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

isteskog  
#291311 Röta i björk kommer med åldern. Men har även upptäckt att röta kan utvecklas på dikad myrmark och då i yngre ålder. Stämmer med att då såg man tickor på den.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291328
svampbob skrev:Spontant så tänker jag att dom flesta av dom där granarna är för undertryckta för att bli något av. Jag skulle ha sparat några björkar och dom finaste granarna..

Min erfarenhet av gran är att om de bara har grönkrona så brukar de klara friställning, visst kan någon enstaka dö men så är det med skogsbruk. Smala stammar med täta årsringar borgar för god kvalitet på sågtimmer även om de börjar växa snabbare efter att de friställts.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstgallring

Blivande snickare  
#291333 Dom kan stå still å stamppa några år efter gallringen men när dom återhämtat sig från ljuschoken så brukar dom skjuta iväg :smile:
Och som sagt, vissa kmr ju att dö.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291629 Körde fyra tankar idag, både rättfällningar och felfällningar. Avslutade med en rejäl fastfällning, fick ta till oxbrottet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

värmSkog  
#291632 Tog rätt på lite torrgranar och annat skräp idag

DSC_0236.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).