Trädfällning (arborist)

Spm ang rigging og nedfiring?

10 inlägg 6256 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spm ang rigging og nedfiring?

Daggi  
#291076 Okey, jeg har god tid her jeg sitter på nattevakt så her kommer flere spm :)

Sitter og leser i forskjellige utgivelser på både engelsk og norsk om rigging,krefter i sving og SF:

Hva er safety factor (SF) på:

Tau: Er SF 10?
Pully: Er SF 5?

Hva er f.eks SF på en whoopi sling eller andre tau for å feste f.eks nedfiringspremsen eller pullyen i stammen?

Når en skal rigge ned en kubbe med tau og pully.
Først finner en ut ca vekten på den kubben. Så x en den med en SF på 1,3.
Da har en ca vekta ++ på kubben som skal firest ned.
Så vet en at kubben kommer til å falle 3-4 m før en får stoppet den.

Hvordan beregner en maks vekta på denne kubben da? (Peak Forces)

Nen som gidder å hjelpe litt her :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Spm ang rigging og nedfiring?

Tretoppen  
#291173 Hei!
Jeg er ingen ekspert på dette området, men det er et par viktige elementer du må ha kontroll på når du driver med rigging.
Alle leverandører oppgir alltid WLL (working load limit) og MBS (minimum breaking strength). Forholdet mellom disse er SF (safety factor). WLL = MBL / SF
SF for tau er ofte 10, og for hardware ofte 5, men dette må du ALLTID sjekke for det spesifikke utstyret du skal bruke, siden det kan variere fra produkt til produkt.

Merk også at dette er verdier som er målt ved jevn belastning.
Det er alltid WLL du skal forholde deg til, du skal aldri overgå denne belastningen. SF er derfor egentlig urelevant.

Når du rigger kan det være enorme krefter i sving, særlig når du rigger ned toppen og stammedeler hvor ankerpunktet i treet er lavere enn det du skal rigge ned.
Her er det viktig å ha en god bakkemann som kan sine saker og sørger for at det som rigges ned, bremses, og ikke stoppes fullstendig når droppet kommer.

Når du skal regne ut hvilke krefter som er i sving, er det i utgangspunktet mye du må ta hensyn til, men for å forenkle veldig, bruker vi kun vekt, distanse og akselerasjon. (Luftmotstand, friksjon i taljer, fleksibilitet i tau, vinkler, etc er ikke tatt med).

Jeg er som sagt ingen ekspert på området, så jeg håper noen sier fra dersom mitt regnestykke er feil!

Si du har en kubbe på 50 kg som faller 2 meter før tauet strammes. Så bremses kubben til 0km/t på 0,1 sekund. Da får du følgende regnestykke:

Hastighet på kubben etter 2 meter fritt fall:
2 * 9,8 = 19,6 m/s = 70,56 km/t

Akselerasjon ved stopp på 0,1 sekund:
a = (v - v0)/t
a: akselerasjon i m/s²
v: farten nå i m/s
v0: farten før i m/s
t: tid i sek

a = (0-19,6)/0,1 = -196m/s²

Kraft i N:
F = ma
F: kraft i newton
m: masse i kg
a: akselerasjon i m/s²

F = 50 * 196 = 9800N = 998 kg

Kubben din på 50 kg veier altså nesten 1 tonn når den bremses ned på 0,1 sekund.
Det betyr at blokka som er oppe i treet får en belastning på nesten 2 tonn.

Klarer bakkemannen din å bremse ned kubben på 0,5 sekund, blir belastningen i steden på ca 200kg.

Dette er som sagt et svært forenklet regnestrykke, men gir en grei pekepinn på hvilke krefter som er i sving.

For å redusere disse kreftene, bør du sørge for at droppet blir så kort som mulig. 2 meter er veldig mye, med butt hitching (http://www.climbingarborist.com/butthitch.html) bør du klare å redusere dropphøyden til 1 meter.
Og så er selvfølgelig størrelsen på det du rigger ned viktig; ta heller flere små deler enn en stor. På http://wesspur.com/items/boo170.html kan du kjøpe en tabell som gir et greit overslag på vekt til forskjellig treslag.

Vektorkrefter er det mange som ikke tenker på, men er svært viktig når du bruker to ankerpunkter i treet eller bruker redirects, etc: http://www.ropebook.com/information/vector-forces

Avatar Fallback

Re: Spm ang rigging og nedfiring?

Homo abies  
#291179 nästa betydande faktor att lägga in i beräkningen kan vara linans flexibilitet eller om den är statisk ... -har mycket stor påverkan på systemets hållbarhet

Avatar Fallback

Re: Spm ang rigging og nedfiring?

Daggi  
#291253 Hei


Takk for svar , det var dette jeg var ute etter.

Her er noen bilder med tabeller på vekt og krefter ang tømmer og rigging:

   TS
Avatar Fallback

Re: Spm ang rigging og nedfiring?

Daggi  
#291255 Her er en link om Evaluation of current rigging and dismantling practices used in arboriculture:


http://www.hse.gov.uk/research/rrhtm/rr668.htm

300 ++ med sider, men det står veldig mye fornuftig der.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spm ang rigging og nedfiring?

Daggi  
#291258 Okey..så om jeg tar en liten utrekning her nå:

Jeg har Sirius Bullrope 12 mm, oppgitt MBL: 3900 kg.

Safety faktoren på tau er 10.

WLL= MBL/SF= 3900 kg/ 10= 390 kg.

Dette vil da si at med det nedfiringstauet så kan jeg fire ned kubber på maks 390 kg, og så må en jo ta hensyn til at det blir større vekt ved fall på 1-2 m.

SÅ det vi si at om jeg skal fire ned en kubbe 1 meter som veier 75 kg, da vil vekten bli tot 330 kg på 1 meter fall. Tall tatt ut fra bildene jeg har lagt ut.

Det vil jo si da at 12 mm nedfiringstauet jeg bruker egentlig kan bare brukest til mindre greiner etc.

Og at jeg må gå over til 16 mm tauet som jeg har liggendes.

Det har MBL=7000 kg

WLL=7000 kg/10=700 kg maks belastning.

Så da lurer jeg på hva tau bruker dere?

12-14-16-18 mm?

   TS
Avatar Fallback

Re: Spm ang rigging og nedfiring?

Tretoppen  
#291281 Jeg har selv et Sirius 12mm og jeg kan faktisk ikke finne WLL for dette tauet noe sted. Derimot har jeg funnet at Samson opererer med WLL på 1/5 av MBL.
Det er kun når toppen går, eller du skal rigge ned stammedeler, at du må være oppmerksom når du bruker dette tauet. Som jeg skrev, er det utrolig viktig at bakkemannen bremser lasten, og ikke surrer alt fast så det blir bråstopp. Det er jo helt klart mest behagelig for deg som er oppe i treet også.

Har også et 16mm liggende som jeg svært sjelden bruker.

Til innfesting av blokk og portawrap bruker jeg 16mm tau.

Knuter/spleis reduserer også styrken til tauet; det sies at et spleiset tau bevarer 80% av styrken, mens knuter bevarer 50-80% av styrken. Derfor er det viktig å forholde seg til WLL og ikke MBL når man jobber.
Og selvfølgelig: Riggen din er aldri sterkere enn svakeste ledd. Ikke glem WLL på slynger og karabiner, og bruk alltid utstyr som er bereget på sjokkbelastning.

Som jeg skrev tidligere, tar jeg heller flere små dropp enn få store. Tauet forringes mye raskere ved store belastninger enn flere små.

Användarvisningsbild

Re: Spm ang rigging og nedfiring?

Huskyman  
#291350 Bra tråd.
Det svåra är ju att veta vad bitarna som man fäller verkligen väger.
Att noggrannt kalkylera vad varje bit väger vid varje sågning är ju inte praktiskt genomförbart.
Jag brukar som en genrell tumregel räkna med att biten jag fäller får en fallvikt på 4 gånger sin egenvikt per meter. Inte så vetenskapligt kansk, men det har fungerat.
Dessutom så tar jag precis som Tretoppen säger hellre små bitar än att chansa, plus att använda stora dimensioner på både block och rigging-repet.....
Och en bra markgubbe som kan bromsa fallet och inte låte biten ta tvärstopp!
På tal om riggrep så ser jag ofta att de har låg töjning. Känns dom det vore bättre med ett mer dynamiskt rep som tog en del av stöten. Åsikter?

Avatar Fallback

Re: Spm ang rigging og nedfiring?

Tretoppen  
#291393 Det med elastisitet/dynamikk i tauet er veldig interessant og et godt spørsmål.

Fjell- og vegg-klatrere bruker tau som er veldig dynamisk; tauet skal kunne absorbere mye av kreftene når klatreren faller. Tauene skal tåle minst 5 såkalt UIAA-fall med en fallfaktor på ca 1,8. (80 kg faller 5 meter med taulengde 2,8 meter). Etter 5 slike belastninger, skal tauet kastes. (Antall UIAA-fall varierer fra tau til tau).
For hvert fall vil dynamikken minskes og tauet klarer til slutt ikke å absorbere kreftene i et fall.

Jeg vil tro dette gjelder riggetau også. Der er det snakk om fall hele tiden og jeg vil tro dynamikken blir brukt opp dersom det er for mye elastisitet i tauet.

Etter en liten runde på nettet finner jeg at det er ganske stor forsjell på dynamikken på riggetau; eksempelvis har Sterling Atlas (http://www.wesspur.com/items/at9115.html) elastisitet på 7% ved 10% belastning, mens Samson Stable Braid (http://wesspur.com/items/sb1215.html) kun har 1,1% ved 10% belastning. Til sammenlikning har typiske klatretau en elastisitet på ca 30% ved første UIAA-fall!

Bruker man riggetauet til speedline, vil lite elastisitet være å foretrekke. Ved blokking av stamme, vil mye elastisitet være en fordel. Så enten får man finne et tau som kan brukes til alt (medium elastisitet), eller så får man kjøpe tau til enhver anledning...

Denne artikkelen var forresten svært interessant og lærerik: http://www.yalecordage.com/arborist-rop ... -rope.html (henviser til bilde på http://www.yalecordage.com/arborist-rope.html)
http://www.treevolution.co.uk/technical ... t_rope.php står det også endel nyttig info.

Avatar Fallback

Re: Spm ang rigging og nedfiring?

Tretoppen  
#291396 Her er en video som demonstrerer statisk vs dynamisk tau ved dropp.


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar