Bioenergi

Flisförråd

33 inlägg 30742 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flisförråd

Bax  
#291229 Jag grävde ur och jämnade till, la på en markduk och fyllde med ca 1dm singel.
På singlet lade jag ut stenar, jag vet inte vad dom heter, 40x40x10cm, som jag ställde förrådet på.
Förrådsbotten står på ben som är ca 15-20cm så det är väl totalt nästan 30cm ovanför singelbädden.
Utanför botten gjöt jag en sula runt om och murade sedan med lecablock, fick göra ett extra litet rum för växeln och motorn. Jag klädde lecaväggarna med platonmatta och skulle väl ha fyllt med singel runt också men gjorde inte det. Det vill tränga in lite fukt i innerhörnen mot pannrumsväggen, speciellt när snösmältningen och vårregnen börjar, så jag funderar på att plåtklä innerväggarna och leda ner fukten mellan vägg och botten.
Det är ca 5cm mellanrum mellan väggarna och kanten på botten, dessa täppte jag igen med några plankor som fästes i lecan.

Marken runt förrådet består av lera och storsten men jag har inga problem med vatten i förrådet.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#291231 Hur fyller du på ditt förråd? Hur långt sticker det upp ovanför mark och hur långt ner är det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flisförråd

Bax  
#291283 Jag kan hissa upp taket med hjälp av ett wirespel och gångjärn, så jag ställer traktorn med tuggen alldeles invid och blåser ner flisen direkt i förrådet.
Om jag ville skulle jag kunna tippa i med en traktor och skopa.
Jag flisar nytt eftersom det tar slut. Jag har funderat på att bygga nån form av förråd att förvara halva årsbehovet i, och fylla med traktorn, men har inte kommit dit än.

Jag har inga mått i huvet, det kanske sticker ner ca 1,5m och upp ca 2m, jag fyller det inte till brädden utan brukar fylla upp med ca 15m³.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).