Skogsnyheter

Anmälda avverkningar fortsätter att öka

11 inlägg 5532 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Anmälda avverkningar fortsätter att öka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Anmälda avverkningar fortsätter att öka

Åke Nilsson  
#290942 Beror bara på en sak.
Folk har överbetalat och måste få in kosing till skulderna.
Själv avverkar jag inte en pinne innan priserna går upp annat än för ved.

Priserna måste upp.

Användarvisningsbild

Re: Anmälda avverkningar fortsätter att öka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290944 Lär dröja, då virkeslagren ökat med 20% http://www.atl.nu/skog/virkeslagren-kar-rej-lt
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Anmälda avverkningar fortsätter att öka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290949
Åke Nilsson skrev:Beror bara på en sak.
Folk har överbetalat och måste få in kosing till skulderna.


Eller till maten...

Användarvisningsbild

Re: Anmälda avverkningar fortsätter att öka

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290950 Det importeras mycket från Norge nu.. enligt uppgift går det 5 tågset varje dygn till Skoghall /Gruvön a´cirka 2000 m3/styck. plus en ökad timmerbilstrafik till Rottneros. Så i vartfall gallring kan man nog glömma ett tag här i "prisdiket"

Användarvisningsbild

Re: Anmälda avverkningar fortsätter att öka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290951 Åke Nilsson, jag håller med dig. Både kursen mot Dollarn (7,15) och Euron (9,18) har förstärkt senaste månaden, detta medför att industrin tjänar pengar nu. Då stormskogen är bearbetad måste priset gå upp eftersom betalnigen för avsalumassan ökat med 10% och bruken går för fullt, snart har de tomt på virkesplanerna :)

Avatar Fallback

Re: Anmälda avverkningar fortsätter att öka

stektlök  
#290997 Oas... vad är ditt tidsperspektiv på de här ?

Användarvisningsbild

Re: Anmälda avverkningar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291003 Priserna varierar i de olika prisområdena, kan ju bara tala om vad jag tror om priserna här efter norrlandskusten.

Pappersmassa för avsalu betalas med ca 1000$ per ton, det är en prishöjning med ca 10% jfm för ett år sedan, utöver det så har växelkursen SEK/$ förändrats så att betalning i SEK förbättras med ytterligare 10% jfm för ett år sedan. Elpriserna är lägre än för ett år sedan. Räntorna är låga och löneökningarna är måttliga, detta medför att bruken har ett betydligt bättre ekonomiskt läge och bättre betalningsförmåga nu jämfört med för ett år sedan.

Fyra stormar drabbade vårt område förra hösten och det innebar billigt virke från de privata markägarna. För att köpa stormvirke behöver köparna inte locka med premier, trots det ligger priset på barrmassa på samma nivå som ifjol, flera har ett grundpris på 300 kr/m3fub. Nu börjar stormvirket vara upparbetat och därför har lagren av rundvirke legat högre än normalt.

Jag tror inte detta lager är tillräckligt för produktion hela vintern. Hörde av min virkesköpare att de redan nu betalar 40 kr extra till den självverksamma men det blir ju bara små volymer. För att komma över större volymer från privata markägare måste de höja priserna (premierna) för avverkningsuppdrag, detta kan komma att ske under hösten.

Avatar Fallback

Re: Anmälda avverkningar fortsätter att öka

axwell  
#291006
OAS-forests skrev: Nu börjar stormvirket vara upparbetat och därför har lagren av rundvirke legat högre än normalt.


Tvivlar på det, det största upplaget jag känner till inom gångavstånd har nog 100 000 mfub, det var 80 000 i juli.
Gäller bara SCA.s lagring i Torsboda Timrå.

Håller med om att lagren ligger högre än normalt.

Användarvisningsbild

Re: Anmälda avverkningar fortsätter att öka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291009 Ja, det torde vara stormvirke som ligger där. SCA:s anläggning Ortviken i Timrå förbrukar ca 1 760 000 m3fub varje år, då räcker det lagret i tre veckor.

Avatar Fallback

Re: Anmälda avverkningar fortsätter att öka

isteskog  
#291012 Tvivlar att det blir prishöjningar på massaveden. Vår virkesområdeschef (Mellanskog) sa att det finns mycket massaved som inte är inkört ännu från Härjedalen, Norra Hälsingland. Det verkar då prispressande i vår region. Vi har 230 kr/m3fub fortfarande för barrmassan, men så tillhör vi ju prisdiket för massaved. :cry:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).