Traktorer och processorer

MF35, var koppla hydraulretur

25 inlägg 22812 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Åke Nilsson  
#287894 Exakt !!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Mikkel  
#288823 Det fungerade ! Nu har jag märkt upp Till o Retur, minnet är bra men kort. Tack för alla goda råd.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288825 Då är det bara att lägga upp lite filmer, så är du klar sen! :)

Avatar Fallback

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Mikkel  
#289062 Bilder kommer !

   TS
Avatar Fallback

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Mikkel  
#290926 Här kommer bilder. Kranen fungerar bra men vinschen går sakta. Det beror väl på att det är en liten pump i traktorn. .
1 Ekipage.JPG
Returen till vänster
4 Tryckslang höger, Retur vänster.JPG
och T-koppling på bottenpluggen
6 Returen på bottenpluggen.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Åke Nilsson  
#290936 Du skulle haft en 45gradig vinkel istället för t -kopplingen så den blir mer skyddad.
De klart att den går sakta för pumpen ger väl kanske bara 25-30 liter/min.

Avatar Fallback

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Mikkel  
#290941 Jo, det hade varit mindre utsatt för påkörning. Men tänkte att oljebytet blev enklare med T-koppling. Det blir ett skydd under T-kopplingen och bukplåt under motorn, så jag hoppas att det ska fungera.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290948 Om du har lekande mutter in till bakkroppen är det väl lika enkelt att skruva ur hela slangen som att skruva ur pluggen efter T-kopplingen?

Avatar Fallback

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Mikkel  
#290972 Muttern in i bakkroppen är lekande/rörlig, så visst den skulle bli ca 15 mm kortare utan urtappningsplugg. En 45 eller 90 vinkel på slangen testade jag på hydraulbutiken men det krävs ändå en adapter pga gängorna i bakkroppen så den skulle nog ändå behövas ett skydd. Det största problemet var att ta reda på vilken gänga det var in i bakkroppen, hydraulbutiken mätte på orginalpluggen och det blev ändå fel två gånger. Så när jag väl hade hittat rätt så var jag så otålig så jag skruvade dit det, men inget är ju skrivet i sten så det kan nog bli ändringar och då lovar jag nya bilder ! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF35, var koppla hydraulretur

Jolevlin  
#646774 Hejsan! Står nu inför liknande situation som Mikkel. Vi ska också koppla en mindre farma skogsvagn med kran till vår mf 135 för vedkörning. Nu funderar vi på vilken som är bästa lösningen för fri retur för hydrauliken. OIE:S lösning som nämndes här tidigare i tråden verkar enklast för en som inte är så bevandrad i det här med hydraulik. Men vad säger ni som är erfarna, bör returen vara under oljenivån just för att undvika skummning? I så fall, vet någon storlek och gängning på bottenpluggen? Så man kan höra med hydraulverkstaden om de kan fixa det innan man börjar skruva? Tacksam för svar // Jonatan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).