Jakt och Fiske

Jaktkategori

38 inlägg 17277 visningar 9 följer Svara, dela mm...   

Tror du en jaktkategori på skogsforum är bra?

76
84%
9
10%
5
5%
Användarvisningsbild

Re: Jaktkategori

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290884 Jag tycker det är skönt att slippa diskutera jakt i detta forum och har röstat nej trots att jag är jägare. Det finns redan flera stora jaktforum och ser inte den direkta kopplingen till skogsbruk trots att viltskador kan vara ett problem på vissa håll.

I skogsforum ska vi diskutera förutsättningarna för näringsverksamhet i stor eller liten skala för markägare och entreprenörer. Kategorier som vi ska utveckla är framförallt teknik, logistik, ekonomi, juridik och biologi.

Användarvisningsbild

Re: Jaktkategori

Erre  
#290885 Ja till jaktkategori.
Många skogsägare är lika mycket jägare som skogsarbetare.
Och är man inte jägare men skogsägare så finns det kanske intresse i att diskutera jaktarrende.

Och är man helt ointresserad så skippa då att läsa överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Jaktkategori

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290893
Erre skrev:Ja till jaktkategori.
Många skogsägare är lika mycket jägare som skogsarbetare.
Och är man inte jägare men skogsägare så finns det kanske intresse i att diskutera jaktarrende.

Visst är det så men att diskutera jaktsysselsättningen i sig passar bra in i kategorin "före och efter jobbet" samt att diskutera jaktarrende passar bra in i kategorin "skogsfastigheter".

Ser ju att vi är bara tre som röstat nej så jag blir inte förvånad om det dyker upp en "jaktkategori" men jag tycker det vore bättre att styra upp vad som ska diskuterar i redan befintliga kategorier.

Användarvisningsbild

Re: Jaktkategori

Fredrik Reuter  
#290901 Tack för inputen allesammans! Fortsätt gärna diskutera.
I stort sammanfattar tråden lite av det vi dryftat i moderatorhörnan.

En viktig sak har jag att tillföra. Många som bara läser använder kategorierna för att söka information (de använder inte nya inlägg funktionen exempelvis). Därav är det viktigt att hålla ordning och reda så gott det går för att besökaren ska få ut så mycket som möjligt.
Med detta sagt så är de allmänna kategorierna rent av dåliga, det är lite därför vi vill styra upp lite.

Orientering, svampplockning och skogsvandring i allmänhet tycker jag också har sin funktion. Detta är något vi får fundera vidare på.

Annars ser det ju ut att majoriteten är positiva till en jaktkategori.

Tack alla, era synpunkter tas med i vidare diskussioner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktkategori

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290902 Eftersom jag är främst är intresserad av skadorna som vilt gör, kommer de frågorna att flytta till jaktkategorien, eller kommer de vara kvar där de är nu?

Användarvisningsbild

Re: Jaktkategori

Fredrik Reuter  
#290904 Hej,
Som iaf jag tänkt hittills så ska dessa vara kvar, eller rättare sagt, sådana trådar bör ligga i Skogsmiljö där viltskador ingår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktkategori

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290964 Det blir ju både hugget som stucket med en jaktkategori, som ovan nämnda så kan det vara skönt att slippa all dramtik kring jakten här på forumet, å andra sidan kan det vara bra med en inblick i det hela då jag inte är jägare själv.

Så i det hela tycker jag nog att det skulle vara bra då man kan sammankoppla många gemensamma nämnare i att göra som förslaget lyder.

Avatar Fallback

Re: Jaktkategori

stektlök  
#290996 Jaktkategorin kan även innehålla en vapekategori om vilken bössa som dödar viltet bäst. En fällfångstkategori.... en om hur man åtlar djuren bort från skogen å ut på grannens åker.... en fiskekategori för oss med vatten på marken och om hur vi mjölkar ur mest pengar på de osv osv...

Som jag ser det går det mesta knyta till vår skog men var drar forumsbossen gränsen ?

Användarvisningsbild

Re: Jaktkategori

Kse  
#291002 Vi tar gärna emot förslag på jaktrelaterade kategorier och hur man spaltar upp det hela.
Vapen, ammunition, jakthundarna, hundpejlar, personlig utrustning, jakthistorier, jaktbilder mm, mm.
Kom med förslag.

Avatar Fallback

Re: Jaktkategori

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291005 En övrigt del under jakten är nog inte heller helt fel.

Avatar Fallback

Re: Jaktkategori

Robertberg  
#291007 Viltvård är ju avdragsgillt om man har skogs/lantbruk. Alltså borde det vara ganska relaterat med skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Jaktkategori

Erre  
#291014 Vapen
Ammunition
Personlig utrustning
Övrig utrustning ( foder spridare, åtelkamror bla.)
Hundar
Jaktbilder
Fällor
Viltvård
Övrigt

Avatar Fallback

Re: Jaktkategori

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291019
obantteg skrev:Viltvård är ju avdragsgillt om man har skogs/lantbruk.


Kostnader för jakt är inte avdragsgillt.

Avatar Fallback

Re: Jaktkategori

stektlök  
#291067 Som erre skriver här ovan. Det finns juh många bra grejer å disskutera men vill jag diskutera vänder jag mig nog till ett jaktforum eller robsoft elle nått.

Användarvisningsbild

Re: Jaktkategori

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291068 En underkategori i "före och efter jobbet" benämnd som "Jakt" borde väl räcka?
I alla fall till en början, blir det en populär kategori så kanske man kan lyfta upp den till en egen kategori med flera olika underkategorier...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).