Motorsåg och handhållet

Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk (Carbon Concept Chainsaw)

29 inlägg 15154 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290784
Mange skrev:Finns såg med 1hk/kg som gjorts tidigare utan kolfiber så det går ändå.
0,8hk/kg är det rätt många som gjorts.


Det var 0,8 kg/hk = 1,25 hk/kg enligt ATL-artikeln. http://www.atl.nu/teknik/kraftig-motors-g-i-kolfiber
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290792 Jo, men det säger inte mycket mer och förändrar inget.

Användarvisningsbild

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290796 Kolfibersågen torde vara ju den motorsåg som har det hittills bästa förhållandet mellan vikt och motorstyrka. Klart bättre än t.ex. Husqvarnas legendariska 262, som hade styrke/vikt-förhållandet 1:1.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

1.11 kg/kW === 0.83 kg/hk

traktorz  
#290798 Imponerande lätt 80 cc såg, med motsvarande effekt som en 90cc såg av dagens snitt.

0.83 kg/hk gäller för motorkroppen enbart, dessutom torr från olja och bränsle.

Visst kan det finnas specialområden, där denna såg lämpligen platsar, såsom i tävlingssammanhang.

Men intressant som koncept är den i alla fall, även om vi själva inte har behov för en större såg än max en 60cc såg, som den Stihl MS 362 på jämförbara 6.0 kg vi i dag använder.

Stihl.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290799 Lätta och starka motorsågar är ju alltid önskvärda i skogen - givet att de håller i längden och kan komma ner till vettigt pris!

F.ö. avser väl alla katalog-vikter på motorsågar enbart sågkropp utan kedjeolja och bränsle?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290807 Man får alltid titta vad vikterna gäller om. Det är inte ovanligt det fuskas o vägs utan grejer som behövs och ger en mindre verklig bild.
Vikt ska i mitt tycke vara angivet som driftklar eftersom det är då man är intresserad av att veta vad dän väger, inte i lådan eller på en hylla.

I tävling är det inte så viktigt med gram, inte ens hekto och om det gäller kapning har vikt väldans lite betydelse om det är mycket brum.

Detta är en experiment såg. Inget annat. De känner på lite nya material och tekniket. Inget unikt direkt. Lovar att de andra tillverkarna har gjort det samma fast inte använt det i sin marknadsföring efter som fold då kan tro det är tillgängligt och blir lite missvisande.

Lite som Dolmars 4-takt såg. Den skulle många velat ha och prova. Jag är en av dem.

Avatar Fallback

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Traktorkalle  
#290809 Hej

Imponerande bygge! Om Hva hade byggt ngt liknande, eller åtminstonde lika innovativt, skulle vi utan tvekan ha fått se det. Det skapar intresse och bygger varumärket, jämförr tex konceptbilar. Mycket av detta kommer vi få se i produktionsågar i framtiden. Och tur är väl det, för om inte sågarna blir bättre o bättre så finns ju inte lika stor anledning att köpa en till :-)

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290812 Det görs massor vi aldrig får se....

Avatar Fallback

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Brumsten  
#290824 Hej, har sett sågen, kolfiberdelen är mest av kosmetisk karaktär, toppkåpa och filterkåpa
samt bärbågen. Det satt något i svärdet också, vet ej vad det var för mtrl.
Vevhuset är av magnesium, så den stora nyheten är på motorstyrningen med insprutning.
Den låter bra vid torrkörning, hade ej möjlighet att köra den skarpt.
Vad kommer härnäst??
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290846
Mange skrev:Man får alltid titta vad vikterna gäller om. Det är inte ovanligt det fuskas o vägs utan grejer som behövs och ger en mindre verklig bild.
Vikt ska i mitt tycke vara angivet som driftklar eftersom det är då man är intresserad av att veta vad dän väger, inte i lådan eller på en hylla.


Det skulle ju genast ställa till nya problem, då vikten varierar beroende på val av svärd och kedja. Sedan är det ju också bli en vidare diskussion om oljetank och bensintank. Skulle dessa vara tomma, halvfulla eller fulla? Och hur skule det då bli om tankarna på hva/Jred rymmer annorlunda än tankarna på en motsvarande Stihl?

Jag tycker nog att den nuvarande systemet är mest rättvist när det ska jämföras vikter mellan olika märken och modeller.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

jannee  
#290848 Fulltankad såg försedd med ett 15 tumssvärd och kedja, det är ju den relevanta vikten, det är ju den man ska bära på. M.a.o. tycker jag Mange resonerar helt rätt.
Lite pappersvikter hit och dit är bara till för byråkrater och andra pappersvändare.

Avatar Fallback

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Traktorkalle  
#290853 Hej

Så den som inte kan konstruera en lätt såg kan alltså kompensera med mindre tankar och helt plötsligt ha den lättaste sågen? Tror det är bra med torrvikt utan svärd och kedja. Då ser man vad konstruktörerna åstadkommit, och vi slipper tanka var femte minut...

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

palbin  
#290877 Jag är väldigt stark så behöver därför inte extra lätt såg,
utan är väldigt nöjd med vad de nuvarande väger, men
att göra karbonkonstruktioner kan man lära sig själv och
därmed spara mkt pengar ... .

Ha de ...

Användarvisningsbild

Re: Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk

Fredrik Reuter  
#299395 Hej,
Såg att klippet på första sidan gjorts privat.
Detta klipp fanns dock att beskåda.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).