Avverkning (slutavverkning)

Hur arg ska man bli??? och vilka krav

59 inlägg 33589 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#290679 Hej.
Jag sålde en Rotpost för ca 1år sen till ett lokalt mindre bolag. Jag skrev ett tydligt kontrakt med traktdirektiv med kanske några för många "pekpinnar". Detta ville inte uppköparen skriva på utan hävdade att gå på deras standard formulär. Vilket vi gjort innan och haft god kommunikation. Vi kom överens om vinteravverkning och att dom skulle höra av sig 3 veckor innan påbörjad avverkning.
Förra torsdagen (tidig vinter i Blekinge) ringde dom och frågade om vägen till detta hygget för dom skulle lasta av maskinen och börja hugga på fredag!!!! Ca12timmar istället för 3veckor.
Trots att posten är mycket noga snitslad och stämplad så har dom tagit 7st träd inne i grannens kohage där det till och med var snitslat på eltrådar och stolpar samt fält över trådarna på 2ställen där det går djur utan och ens ringa o meddela 😡 .
Detta upptäcktes i dag av mig och berörd granne som ville se hur hygget blev. Kul överraskning och hur dum känner man sig......Kvällen har gått till o kapa upp rishögar med pannlampa över eltrådar och mota in kor i andra hagar. Hur hade ni reagerat???? Eller ska man bara "köpa" allt för man sålt en ROT-post? Jag vet att berört bolag har anställda som medlemmar på forumet men låt mig ta detta med berörd "chef" först istället för bakvägen.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

T Landström  
#290683 Jag hade blivit skitförbannad...

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

isteskog  
#290687 Jag hade släpat ur inköparen och talat klarspråk med honom på en gång! 😈

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#290723 Jo, nu brukar jag vara ganska sansad men nu känner jag att jag får nog höja tonläget för o få lite medhörning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

ÅsaNisse  
#290732 Jag hade tvärvägrat då dom ringde om att börja. Det är inte vinter nu.
Har haft samma fenomen själv, men där fick köparen stopp till det var vinter och tjäle. De skulle även varsla grannen en vecka innan för att ta ca 70 träd där, men ringde kl 9 på kvällen innan. Det blev inget med det heller för han var inte hemma för att visa.
Seb: Har jag inte fel i minnet, så behöver inte den Seb Machan jag hört höja rösten. Det räcker med att tala tydligt med djup basstämma.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

åberg  
#290736 För bok över hur mycket arbete som läggs ner för att fösa kor och återställa hägn, till grund för din ersättning.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

alias  
#291185 Hej!

Vågar man fråga hur det har gått?

Om inget ytterligare har skett i ärendet så hade jag nog valt att ta med inköparen ut på ett fältbesök och frågat denne om det är Stewie Wonder som kör skördaren hos dem och peka på träden i grannens betesmark och snitslingen i elstängslet.

En annan intressant fråga kan ju vara om man stubbehandlat mot rotröta när man nu inte avverkade vintertid som överenskommet. Om inte så bör inköparen minst betala dig vad det kostar att stubbehandla i slutavverkning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#291196 Det har gått så här:
Inköparen har beslutat att ersätta grannen med motsvarande belopp för virket som jag får betalt per m3sk för posten. Snålt tycker jag.
Vinteravverkning: Jag fick möjligheten att välja senare avverkning. (uppköparen svarade mig samma morgon som dom körde dit och hade börjat -Då skiter vi i det,vi kan flytta maskinerna och kan ta det senare.) Varpå jag inte ville vara dryg och säga -Ja gör det. Istället kompromissade jag med mig själv för god ton. Misstag av mig.
Fel fällningen fick jag förklarad av huggaren/avverkaren -vi trodde att detta tillhörde posten och tog för givet att du fattade att vi var tvungna o fälla över staketet för att du (jag) skulle laga det sen. Det stod inget om det i traktdirektivet.
Ersättning: Jag sa så här till bolaget. Ersätt grannen för hans träd, gällande min ersättning för nerlagd tid, gör vilket ni vill om ni vill ersätta eller inte. Gör er egen bedömning vad det kan vara värt jag kommer inte att bestrida den oavsett. (det lät som intresset var svagt)
Hursomhelst. Om dom ersätter mig med någon vettig summa ska jag glömma detta misstag. Om inte så är det sluthandlat där. Och ryktet om dom bär jag med mig.......Så funkar jag, orkar inte ta strid för pengar (mindre summor). Fattar dom inte själva får det vara och då vet jag var dom står i framtiden.
Nu blir det nog björkföryngring till större delar i stället på denna avdelning då jag inte riktigt vågar plantera gran där igen efter 20gradig avverkning i redan rötskadat bestånd :sad: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

isteskog  
#291203 Bra resonerat! Är bolaget intresserat av att ha bra relation med dig och andra i bygden så är dom nog inte snåla. Annars tycker jag att du talar om för grannarna hur bolaget betett sig.
Pröva lärk i stället för björk.

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#291204 Med risk för o bli hatad :roll: :
Jag tycker lärk är bland det fulaste träd som finns. Plus att ingen vet vad det ska användas till. Jag har inte hört någon som har några planer för att ta emot lärk än. Borde nästan snart vara dags för det för att det ska vara intressant enl. mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Tosca  
#291206 Då fick alltså grannen betala avverkningskostnaden för virket som råkade tas av honom?

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#291210 Så är deras förslag ja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

jannee  
#291213 Var det 20% röta i granbeståndet? Förmodar att de använde rotstopp vid avverkningen, om i så fall skulle jag i alla fall prova med att planta gran med 3 meters mellanrum. Kommer självmant att slå i björk som sedan lämpligtvis kan avverkas vid ca 25 till 30 års ålder. Kvar har du då optimalt med granstammar lämpliga att stå till slutavverkningen som sker långt efter både din och min bortgång.
Lärk är för övrigt inte mindre rötkänslig än vanlig rödgran - tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

elis  
#291214 Stackars granne, hade det varit jag hade avverkaren varit polisanmäld på direkten.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Chuck Norris  
#291221
elis skrev:Stackars granne, hade det varit jag hade avverkaren varit polisanmäld på direkten.


Tur att inte alla är som dig då.

Trevligt värre om alla skall polisanmäla varandra för småsaker som 7 felavverkade träd. Hoppas verkligen polisen har bättre saker för sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).