Motorsåg och handhållet

Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

26 inlägg 14552 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Vardon  
#290633 Nyåret närmar sig och innan huggarbyxorna åker på så får först spenderarbyxorna åka på.

Jag funderar på att modernisera sågen. Jag ska ha en med värme i handtaget, då jag väldigt lätt blir att frysa om fingrarna. Jag kan vara hur varm som helst om övriga kroppen men fingrarna är isbitar. Så fort jag hittar ett par handskar som ser vettiga ut så testar jag dem men det brukar sluta med isbitar.

Idag kör jag mest Husqvarna 242 / 42 och någon mindre Stihl. Stihlen har väl inte riktigt imponerat på mig varvid jag funderar på att välja bort dem.

Jonsereds minsta modell verkar vara CS2253 WH och Husqvarnas minsta verkar vara 543 XPG. HUsqvarnan är lite klenare, lite lättare och lite billigare och vill man ha mer jämförbar i storlek så är det väl 550 XPG.

Även när jag sågat med 42 så är det sällan jag känt att motorstyrkan inte räckt till utan att det varit jag som varit slö med att fila kedjan när det går tungt (eller att såga i sten - ett bra sätt om man vill fila mycket). Ibland att svärdet är för kort men hugger jag så mycket grovt har vi en större såg att plocka fram.

Därför var jag inne på 543an, för att inte släpa med sig så mycket vikt. Samtidigt vore det trevligt att testa en jonsered.

Behöver även moderna Husqvarna 7-8 ryck för att starta och är jonsered likadan?
Behövs det verktyg på en modern sågar för att öppna tanklocket? 242/42 är näst intill omöjliga tycker jag.

Någon som har några råd? Missar jag något? Har jag missat något märke? Är det att föredra med manuell inställning av bränslenålar som på 543 , fått för mig i andra trådar att folk är skeptiska mot de automagiska.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Välja såg med värme i handtaget

SawTroll  
#290634 550xp og 2253 er "samme" sag, det er bare vinkelen på fremre håndtak, fargen og formen på deksler som er forskjellig.

Det hele "koker ned" til et valg av håndtaksvinkel, størrelse, kraft og vekt - min anbefaling er utvilsomt 550xpg.

543xp er egentlig en variant av Zenoah GZ-4300, ikke en sag laget på HVA-fabrikken (HVA eier Zenoah).

7-8 drag for å starte er normalt for mye, det tyder på at noe er galt med sagen eller startprosedyren. Husk å ikke kjøre helt tomt for drivstoff før du fyller.
Senast redigerad av SawTroll ons 17 sep 2014, 11:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Ferguson system  
#290636 Har du vurdert varmeposer? kan kjøpes på jula, 1 pose varmer i en time. Ikke bytt bort HVA 242 hvis du ikke må. Og hvis du føler at du må så er jonsered 2253 og hva 550 utrolig bra sager. Perfekt vekt og balanse og kraft i mengder. Hvilken av de du velger kommer an på om du liker at den fremre bøylen skal være skrå eller rett. Det skal sies at jred er 0,1 kg tyngre enn 550'en, men jred har lavere vibrasjons nivåer. Angående elektronikken så er ikke det noe å bekymre seg for. Sørg for å få forhandleren til å sette opp saga og at du hører at den går når du kjøper. Er det feil på elektronikken/forgasseren så vil ikke saga gå på tomgang. Går saga på tomgang. Så ligger som regel ikke feilen på det elektriske, men kan ofte skyldes brukeren (feil bruk av choke, halvgass, osv..), eller at saga ikke er ordentlig innkjørt enda.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Traktorkalle  
#290640 Hej.
550 är en mkt trevlig såg, men handtagsvärmen är inte mycket att skryta med. Skulle istället rekommendera Dolmar 5105. Lika stark (minst) ngt tyngre tror jag, men med mycket bättre värme!

Mvh

Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

isteskog  
#290641 Min 550 har då värme så det räcker, får stänga av den efter en stund annars blir det för varmt! Sågen i övrigt kan jag rekommendera också.

Avatar Fallback

Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

alias  
#290642
isteskog skrev:Min 550 har då värme så det räcker, får stänga av den efter en stund annars blir det för varmt! Sågen i övrigt kan jag rekommendera också.


Instämmer, blir väldigt varmt fort, hade nästan velat ha ett mellanläge.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Traktorkalle  
#290649 Nog blir det varmt, men bara två små korta fläckar på bakre handtaget, kortare än handen. På Dolmar blir hela handtaget varmt, även undersidan. Mycket bättre om man som jag lätt blir kall och vit om fingrarna.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

mrvimek  
#290653 Hade en 345 och bytte till 550 trio breck med värme och är hel nöjd :)

Avatar Fallback

Re: Välja såg med värme i handtaget

SawTroll  
#290654
Traktorkalle skrev:Nog blir det varmt, men bara två små korta fläckar på bakre handtaget, kortare än handen. På Dolmar blir hela handtaget varmt, även undersidan. Mycket bättre om man som jag lätt blir kall och vit om fingrarna.

Mvh


Jeg har artritt (gikt) i fingrene, men på alle sager med varme som jeg har (flere HVA, Jonsered, Stihl, Dolmar - alle fra 2003 og senere) fungerer varmen helt fint.

Jeg slår selvsagt varmen av og på etter behov, og har ikke bruk for noen "mellomstilling". :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290665 eg har hat jonsered 2253 uten varme og har no 550 xp. liker sistnevnte mykje bedre enkelt og greit.

Avatar Fallback

Välja såg med värme i handtaget

SawTroll  
#290675
can skrev:eg har hat jonsered 2253 uten varme og har no 550 xp. liker sistnevnte mykje bedre enkelt og greit.


Jeg liker å bruke 346xpg fremfor 2153WH også, spesielt ved kvisting. Handtaksvinkelen er utvilsomt årsaken - men så er jo Jonsered versjonen mye penere. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Vardon  
#290693 Vad många bra tips. Bock och lyft på hjälmen

handvärmare har jag provat, det funkar ganska bra men tycker det blir knöligt och obekvämt, men ska ha det när jag winschar.

Jag ska inte byta ut 242 bara komplettera.

Tack för tipsen om dolmar, de hade jag inte ens tänkt på. Kört en hel del med en äldre Sachs-dolmar, tung och klumpig var den men oj vad den gick. Dock tror jag den blir lite för tung. Man lägger på 4 hg till en HVA 550 och sen ytterligare ett 5 hg till Dolmar så börjar det bli mycket vikt.

Trodde väl i min enfald att det var större skillnad mellan Jonsered / HVA

Det lutar åt att det blir en 550 och gamla Sachen får bytas in (trasig kedjebroms, utsliten i startsnöret och spruckna kåpor känns sådär)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Traktorkalle  
#290720 Hej.
Finns även Shindaiwa 452 med värme. Har inte provat den, men 352 är en favorit bland mindre sågar.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

traktorz  
#290961 Är du ute efter lägsta pris, så med Husqvarnas nya kampanjpriser, så ligger modellerna 550XP(G) faktiskt en hundralapp under motsvarande för 543XP(G).

Själv har jag nyligen varit ute och röjt med en Jonsered CS2150, valde den istället för vår MS192 för dagen, pga bättre tålighet hos .325" kedjan. Blev lite svettigt med dess tyngd i sensommarvärmen, så personligen finns det ett genuint intresse för en lättare såg än 50cc.

Ref:
http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... chainsaws/

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Vardon  
#303497 Nu blev det beslut...

543 XPG blev det.

Den större 550 varlde jag bort på grund av mer vikt och inte riktigt behovet av effekten.
Dolmarn valde jag nog egentligen bara bort på grund av vikten då den blev nästan 1 kg tyngre än 543.
Shindaiwan hade det nog blivit om det inte varit så att det var lite skillnad på svärden. Och med 3-4 husqvarna sågar så är det väligt praktiskt att ha ett reservsvärd med sig, ett längre svärd etc etc annars imponernade nog det jag såg av den på mig.

Nu ska jag bara få tid att ta mig till skogen så får vi se om jag ska hånas eller hyllas.

Stort tack för alla tips, var väldigt nyttigt att få input och åsikter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).