Avverkning (slutavverkning)

Basväg och avlägg

14 inlägg 11682 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Basväg och avlägg

ulfgustav  
#290116 Vad är skälig ersättning för nyttjande av grannens basväg och avlägg.

Min granne skall avverka ca 1000 -1200 kbm på sin mark, basvägen går över fast
tallmark och är ca 1km.
Insprängt i detta skifte finns ett sk byåtag som vi planerar att avverka samtidigt där finns ca 40 kbm, grannen vägrar att låta oss nyttja basväg och avlägg utan verderlag, han vill heller inte begära en summa för nyttjandet.
I stället så har han erbjudit oss en symbolisk ersättning om 500:- ett förallt

Vad anser Ni på forumet om saken



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Basväg och avlägg

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290118 Som jag förstår det ska din granne avverka och köra virket över din mark?

Om så fallet är skulle jag begära 10kr/m3 utan några större konstigheter för besväret att köra över din mark, skulle till och med kunna lägga på några kronor till.

Avatar Fallback

Re: Basväg och avlägg

jannee  
#290120 Grannen erbjuder er alltså 500 kr för 40 kbm?
Basvägen är grannens eller? - så fattar jag det, fel eller?
Erbjud i stället grannen 500 kr för att få utnyttja hans basväg.
För övrigt måste det väl finnas något skrivet någonstans - om nyttjanderätt och så vidare.
Förklara gärna för en sörlänning vad byatåg är för något.
Är det någon gemensam allmänning eller?, om i så fall äger ni rätt att transportera ut virket över grannens mark - utan vederlag.

Avatar Fallback

Re: Basväg och avlägg

ulfgustav  
#290162 Hej Jannee

Basvägen är grannens och avlägget ligger också på grannens mark, det finns inget skrivet om nyttjandrätt
Byåtag är en allmänning.
Allmänningen tillkom på 1880 talet när sk storskiften delades upp på fastigheter, och i samband med det så avstyckades allmänningar för olika gemensamma behov för byn

   TS
Avatar Fallback

Re: Basväg och avlägg

jannee  
#290163 Hej, det finns något som kallas gammal hävd, hur starkt juridiskt detta är vet jag ej, dock tror jag inte grannen kan hindra er från att utnyttja hans basväg, dock mot skälig ersättning.
Någonstans måste det finnas något om hur man ska kunna sköta en allmänning (ta sig dit och väck).
Detta problem har tidigare varit uppe på forumet.
Annars är detta med allmänningar nästan alltid ett problem. Personligen tror jag att grannen räknar denna allmänning som sin egen mark.
Strikt juridiskt tror jag inte grannen kan hindra er från att utnyttja er allmänning, huvudsyftet med allmänning var att ni gemensamt äger förfoganderätt, då måste ni självklart kunna te er dit och dän, om det nu inte finns någon annan möjlig väg är det grannens basväg som gäller.
Har själv på min fastighet ett grustag och ett en vattenkälla som är allmän, utsatt som gemensamt förfogande för hela byn, detta gjordes vid storskiftet någon gång på 1800 talet, och självklart får vem som helst då i byn utnyttja detta (för eget bruk dock inte för avsalu), fastän det nästan har fallit i glömska.

Användarvisningsbild

Re: Basväg och avlägg

T Landström  
#290202 Med risk att verka dum och att hamna utanför tråden....
Hur är en allmänning utmärkt på kartan?

Avatar Fallback

Re: Basväg och avlägg

jannee  
#290214 Lantmäteriet har detta utmärkt på kartor från laga skiftet.

Användarvisningsbild

Re: Basväg och avlägg

T Landström  
#290215
jannee skrev:Lantmäteriet har detta utmärkt på kartor från laga skiftet.


Okey... Vår markgranne pratar om att det ska finnas en allmänning mellan oss... Men kan inte se det på några kartor eller gränsrösen...

Avatar Fallback

Re: Basväg och avlägg

jannee  
#290216 Vet ej om man kan finna något på nätet. Var själv inne på lantmäteriet och tittade på gamla kartor, bl.a. på hur byn såg ut innan laga skifte ägt rum och även då senare. På dessa kartor fanns mycket utmärkt som man idag inte har en susning om.
Allmänning eller servitut, var sådant som endast byborna GEMENSAMT skulle förfoga över.

Användarvisningsbild

Re: Basväg och avlägg

T Landström  
#290217 Har kollat lite på lantmäteriets historiska kartor...
Finns mycket skrivet...men dom hade ju inga skrivmaskiner på den tiden det begav sig ;)

Avatar Fallback

Re: Basväg och avlägg

jannee  
#290238 När jag studerade lantmäteriets kartor stod det något om gemensamma/allmänna bytillgångar. När det gällde min fastighet var det dock endast källvatten och ett sand/grustag.
Av gammal hävd fick inget av detta forslas bortom byns gränser.

Avatar Fallback

Re: Basväg och avlägg

ulfgustav  
#290387 Var igår över till grannen, tyvärr var han inte hemma. Jag fick lämna ett färdigt förslag på nyttjande rätt för basväg i dörren
Där jag bad honom godkänna den, blir det klart så avverkas det nästa vecka.
Godkänner han inte ja då blir det ingen avverkning, om vi skulle acceptera hans förslag så skulle det skapa "prejudikat" för andra att hänvisa till som också vill avverka billigt på andra allmänningar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Basväg och avlägg

lodjuret  
#290621 Min erfenhet är allmänning är ofta bara jobbiga ( bara erfarenhet av belastande).

Här i byn är det bara 2 fastigheter som har rätt att nyttja våra allmänningar så ordet allmänning är lite missvisande.

Avatar Fallback

Re: Basväg och avlägg

ulfgustav  
#290625 Grannen vars basväg och avlägg som vi ville nyttja för att avverka allmänningen, vägrar oss att använda dessa, har även erbjudit betalning men det blev nej och åter nej.
Pgav detta så blir det nu ingen avverkning där.
Hade det vare avverkning med stort ekonomiskt värde hade man kunnat begära handräckning,
men nu får det vara, de vindfällen som finns där får ligga och de grova tallarna får stå till åskådande för eftervärlden. Kan iofs vara trevligt, men nettot på denna lilla avverkning hade kunnat göra mera nytta för annat i byn

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).