Vedmaskiner, flishuggar

Alla gånger värdens sämsta vedklyv

27 inlägg 15368 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alla gånger värdens sämsta vedklyv

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29048 Och dom försöker på allvar sälja den.





   TS
Trejon
Användarvisningsbild
totte  
#29052 Hel otroligt! Vad jag kan se så tar det flera gånger så lång tid som med en bra hydraulklyv, för att inte tala om att man sen måste plocka upp alla bitarna från marken. Och fylla diesel i traktorn.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29069 Är inte vitsen med maskiner att det skall gå fortare :?: Sänt här fixar man ju betydligt snabbare med en vanlig yxa :!:

Användarvisningsbild
totte  
#29078
th skrev:Är inte vitsen med maskiner att det skall gå fortare :?: Sänt här fixar man ju betydligt snabbare med en vanlig yxa :!:


Det tycker nog du och jag och dom flesta vettiga människor, men jag vet av erfarenhet att det finns andra åsikter. En man jag kände hade som grundprincip att det var fel att göra något för hand, det var maskiner som skulle arbeta. Han gjorde åt två timmar genom att köra till snickeriet för att klyva 1 st 2 m lång bräda, som han kunde sågat för hand på 5 min, just med argumentet att "Det är maskinerna som skall göra jobbet". :roll:

Avatar Fallback
bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29095 Vad hade ni väntat er när det ser ut som att det är jänkare i farten,=hedenhös.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29099 Ja den såg ganska så usel ut. Men man kan ju använda den i kombination med denna vedkap som jag hittade när jag kollade på klyven.



Tur att det står att klyven är "hands free" för händerna lär väl ligga intill vedkapen. Såg ut att vara ruskigt farligt arbete. [/list]

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29101 Vänta nu, jag tror det är världens näst sämsta vedklyv. Eller ja det är hårfint. Denna var ju kanske bättre, men det går inte snabbare.



Hur fan tänker folk när de uppfinner saker?

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29105
Ola skrev:Vänta nu, jag tror det är världens näst sämsta vedklyv. Eller ja det är hårfint. Denna var ju kanske bättre, men det går inte snabbare.



Hur fan tänker folk när de uppfinner saker?


Pa rätt manga ställen handlas det fortfarande med meterved vilket den där maskinen sag ut att vara anpassad för...Rätt skönt att inte behöva göra nagot för hand. Här i tyskland är det bara meterved som gäller om man ska köpa eller sälja och en bit bok med 60cm diameter är rätt tung att klyva och stapla för hand.
Sen sag ju föraren inte sa van ut direkt, gick ju i snigelfart :shock:

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29113 Ja visserligen behöver man inte göra något för hand, men det tar en och en halv minut ungefär att klyva biten. Måste ju finnas mycket smidigare sätt att få sönder veden på för samma pris. Om man räknar in inköpte av en bobcat i priset på vedklyven.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29124 På tal om fart och fläkt, här är en kandidat

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29128
Ola skrev:Ja visserligen behöver man inte göra något för hand, men det tar en och en halv minut ungefär att klyva biten. Måste ju finnas mycket smidigare sätt att få sönder veden på för samma pris. Om man räknar in inköpte av en bobcat i priset på vedklyven.


Borde finnas snabbare sätt ja, jag har sett nan vedprocessor för meterstumpar här nere, lär ju ga fortare än den där iaf.
Fast har man redan en bobcat sa kanske..billig är den kanske, konstruktionen är ju inte precis avancerad.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29129
MasseyFerguson skrev:På tal om fart och fläkt, här är en kandidat


Jag ryser när jag ser filmen haha, helt livsfarligt :shock:

Här är en annan där det gar fort:

:lol:

Användarvisningsbild
masterchief  
#29136
Jesper skrev:
MasseyFerguson skrev:På tal om fart och fläkt, här är en kandidat


Jag ryser när jag ser filmen haha, helt livsfarligt :shock:

Här är en annan där det gar fort:

:lol:

Amerikaner :lol:
Varför inte ha längre stubin :roll:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29156
Ola skrev:Ja den såg ganska så usel ut. Men man kan ju använda den i kombination med denna vedkap som jag hittade när jag kollade på klyven.



Tur att det står att klyven är "hands free" för händerna lär väl ligga intill vedkapen. Såg ut att vara ruskigt farligt arbete. [/list]


jäkla fint om han slinter med händerna där.
Kapar sig själv i mitten.....Farligt farligt.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29157 denna var inte dum.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).