Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 606

128 inlägg 96814 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24970 ja försök att köpa en begagnad istället för en ny :)

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25079 Det var den för 395´ som jag var och tittade på och den va i fint skick. Det är alldeles riktigt som du sa skogsante att priserna börjar gå ner det tycker jag ochså.

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25113 Så den var fin, om jag mins rätt så hade den 1300 timmar på mätaren.
Provkörde du den ? Den är såld nu, köpte du den ?

En sak som jag saknar på VIMEK 606 är rejäl belysning runt om så att man ser att lasta då det är skumt. Klart att man kan fixa själv men tycker ändå att Vimek borde tagit fram och provat ut någon sorts standardlyktor.

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25223 Jag pratade med Leif Eriksson i dag onsdag 2/3 och den vart såld på 3 timmar till någon kille i Vindeln. Jag körde den och den gick super fint,jag fick ståpäls som Gunde skulle sagt. Otroligt smidig och otroligt stark Lennart som ägde den lassade ett stort lass och körde där jag trodde att det skulle vara omöjligt att köra. Den vart för dyr för mig men det var roligt att prova att köra.Håller med att det är lite klent med belysning, men det är så litet batteri så det är kanske det är därför kanske .Vad tror du?

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25269 Det går våll att sätta på det som med en vanlig traktor :?:

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25426 Ja men amperetimmarna är mindre än på en vanlig traktor pga ett mindre batteri

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25428 Jag fann deras broschyr för maskinen. Följande text är ett citat från den;

"VIMEK 606 TT: Motor, Kubota D 902-E, 18 kw/3.600 rpm. Växellåda, Vändlåda, hastighetsregister
0-20 km/tim. Variator, Powerblock. Transmission, Mekanisk. Styrning, Hydraulisk ramstyrning.
Generator, 12 V, 60A. Däck fram, 405/70-24. Däck bak, 400/60-15,5. Markfrigång, 40 cm.
Hydraulik, flöde 27 l/min 175 bar. Längd, 6,2 m (lastarea 1,4 m2) alt 5,7 m (lastarea 1,7 m2).
Bredd, 1,8 m. Lastkapacitet, 3.000 kg. Vikt inkl kran, 2.860 kg. Extra utrustning: Band till vagn,
Snökedjor, Dollyvagn, Hydraulvinsch (kranmonterad, radiomanövrerad), Skopinsats till grip, Flak
(hydrauliskt tippbart), Radio, Motorvärmare. Kran, MOWI 2046: Räckvidd, 4,6 m. Vikt, 400 kg.
Arbetstryck, 175 bar. Lyftkapacitet på 4 m är 440 kg. Griparea, 0.16 m2. Svängvinkel kran, 250o.
Runtomgående rotator".

De har ju ett 12V elsystem med en 60A generator. Den borde kunna driva en bättre arbetsbelysning.

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26012 Då är det väl bara att montera det då. Men jag tror att det ändå är för litet batteri för den som jag var och tittade på hade dom satt ett cigarettuttag på utsidan av vimeken så att han kunde smartladda med en sån där liten batteriladdare.

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26821 Har du kollat på någon mer skotare skotartokig :?:

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26850 Ja jag har en på gång nu till ett vettigt pris förhoppningsvis.

   TS
Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28070 Vimek är ett lämpligt val för mig för att ska man hämta vindfällen eller gallra så är den perfekt.Slutavverkning lejer man ju bort så då är en mindre maskin bättre tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28147 jo vimeken är bra till gallring med rättså kort transport avstånd. Det är ju bra att det inte blir några motor vägar i skogen den är ju bara 1,80 bred

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28988 Har du kört Vimek någon gång?

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29046 svar nej. har du

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29053 Ja jag har kört en och väldigt imponerad på både last kapaciteten och framkomligheten. NMen det var ovant att styra med ett styrreglage

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).