Skogsnyheter

Massapriset höjs

18 inlägg 8965 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massapriset höjs

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290293 Enligt Dagens Industri är det guldläge för skogsägarna eftersom
det är brist på massa, låga lagernivåer och en krona som försvagas.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

isteskog  
#290295 Kanske dags att MASSAVEDSPRISET höjs rejält då!!!! :o

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290296 Södra kom ju med en gallringspremie.

"Från och med idag, den 4 mars, inför Södra en gallringspremie på barrmassaved på 30 kr/m3fub."

http://skog.sodra.com/sv/Las-Nyheter/Ny ... ngspremie/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massapriset höjs

JörgenO  
#290301 Artikeln pratar om rekordhöga (nästan) massaprisrr men att massavedspriset inte följt efter, varför är det så? Någon här som har bra koll på marknaden?

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

isteskog  
#290303 Mellanskog har också en gallringspremie på 25:-. Men här uppe är massavedspriset 230 kr/m3fub för barrmassan. Bedrövligt lågt! 😡

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

ÅsaNisse  
#290310 Vad kvittar det inte om dom höjer priset. Det blir bara mera vrak vid inmätningen. Inte en pinne till massa så länge värmeverken vill ha energived. Inga mått, inget vrak och samma betalning som massan ger bättre netto.

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290311 Energivedsmarknaden är också minst sagt skakig. Vad får du för energiveden ÅsaNisse och var bor du?

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

isteskog  
#290312 Här uppe i Hälsingland betalas rötveden(energiveden) med 180 kr/m3f, alltså 50 kr mindre än barrmassan. Räknar du bort fraktavdrag 10 kr och vrakavdrag ca 10 kr så har du 30 kr/m3f mer för att leverera barrmassaved. Skillnaden var nästan obefintlig i fjol, men energisortimenten har dalat i pris sen dess.

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

Sture Andersson  
#290313 Södras gallringspremie gäller inte för oss som gallrar på egen hand av nån outgrundlig anledning.Nån som vet hur södrar tänker där.

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

Bengt.Svensson  
#290314
isteskog skrev:Här uppe i Hälsingland betalas rötveden(energiveden) med 180 kr/m3f, alltså 50 kr mindre än barrmassan. Räknar du bort fraktavdrag 10 kr och vrakavdrag ca 10 kr så har du 30 kr/m3f mer för att leverera barrmassaved. Skillnaden var nästan obefintlig i fjol, men energisortimenten har dalat i pris sen dess.


Jag märker att det är lättare med massved i "Södra" delen av landet. Jag tecknade ett leveranskontrakt på 20 m3fub massaved för ett par veckor sen och fick 330 kr/m3fub (barrmassa), sen tillkommer förhoppningsvis ca 5% efterlikvid. Vi har inte heller något "fraktavdrag" - det låter lite likt Arlas fåniga stoppavgift.

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

isteskog  
#290323 Vi tillhör prisdiket i mellansverige. Stora Enso, KorsnäsBillerud och Holmen håller ner priserna! Fraktavdragen är från som mest 22.50 och neråt/m3fub. Inget fraktavdrag ännu på timret iaf :roll:
Ni har tur som har Södra, hur som helst så håller de uppe priserna på en hyfsad nivå.

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

r93  
#290337
Sture Andersson skrev:Södras gallringspremie gäller inte för oss som gallrar på egen hand av nån outgrundlig anledning.Nån som vet hur södrar tänker där.


Inte nog med det!
Södra gallrade hemma i våras, premien gällde bara om det blev över 100 m3 TROR jag, det blev drygt 80 meter hemma, så det blev ingen premie.......

Användarvisningsbild

Re: Massapriset höjs

ananders  
#290339
Sture Andersson skrev:Södras gallringspremie gäller inte för oss som gallrar på egen hand av nån outgrundlig anledning.Nån som vet hur södrar tänker där.


Enligt denna sidan ska gallringspremien även gälla leveranskontrakt.

http://skog.sodra.com/sv/Las-Nyheter/Ny ... rmassaved/

Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290345
isteskog skrev:Mellanskog har också en gallringspremie på 25:-. Men här uppe är massavedspriset 230 kr/m3fub för barrmassan. Bedrövligt lågt! 😡


Men kan du inte sälja till Karl Hedin, han kör ju klentimmer ner till 10cm?
Finns Sveaskog i ditt område? De betalar ju 308kr/m3fub för kubb som är 11cm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massapriset höjs

Sture Andersson  
#290348 Tydligen jag som fattat fel ananders,sålde till dom i våras men hadde inget kontrakt ,tydligen det som var orsaken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).