Trädfällning (arborist)

FILMER - Trädklättring

329 inlägg 173786 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#290112 Starter en ny tråd for filmer spesielt rettet mot treklatrere og arborister.
Både for utveksling av teknikker og for ren underholdning.

Her er en film fra en jobb jeg var på for noen uker siden hvor en middels stor ask skulle ned.




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Huskyman  
#290113 Aaahhh. Snyggt filmat! ^:)^ Lite läskigt när toppen på trädet vänder och kommer mot dig i fallet.
Var det vinden som tog den eller för liten brytmån?
Jag fick en stor grantopp över mig en gång. Läskigt. Jag sågade igenom brytmån och det var motvind... jag fick en rejäl avhyvling av min markgubbe för att jag hade krossat hans termos då toppen gick åt fel håll. :oops:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

anersimyra  
#290114 " Tretoppen " gör ett snedkap Göran, en genomsågning utan brytmån alltså.. :geek: Jag ser att trädet är en Ask. Var gärna restriktiva med att fälla friska Askar, de kan nämligen vara imuna mot Askskottsjukan. Hittar ni en frisk Ask i ett för övrigt angripet bestånd, kontakta då skogsstyrelsen. De är angelägna att få rapport om friska träd för provtagning och insamlande av material för odling av resistenta Askar.. :smile:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#290115 Takk!
Du tenker på toppen som går rundt 00:25? Det er faktisk beregnet 8) Jeg bruker teknikken vi her borte kaller "spyding", hvor jeg sender toppen ned langs med stammen og greinen/toppen borer seg ned i bakken og blir stående \m/
Det er selvfølgelig viktig at det ikke er for mange smågrener og løv som stikker ut og dermed treffer deg på veien ned, men her gikk alt etter planen. Fungerer veldig fint om det ikke er plass på bakken til å ta toppen på vanlig måte med felleskår, og toppen ikke er altfor stor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Huskyman  
#290134 Spyding, den var ny för mig... :surp:
Jag är lite mesigare, jag klättrar så högt det går och tar ner små bitar.
Brukar oftast ta toppen med handsåg. Lätt att man sågar igenom bytmån just i toppen med motorsågen....
Nej, nu blir det skärpning! Dags att fram min action cam och börja filma lite..... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

åberg  
#290180 Spyding borde bli spjutning på svenska. Prickar man markgubbens termos med sånt spjut lär han inte hitta den igen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#290183 Hej,
Vilken häftig film!
Riktigt snyggt gjort och det visar ju på ett bra sätt vilket jobb detta handlar om!

Mer sådana filmer Tretoppen! :-bd

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#290196 Takk, hyggelig at dere liker filmen.
Filmredigering er helt nytt for meg, men jeg finner stadig ut av nye måter å gjøre ting på og kameraet er ofte med ut, så det kommer mer, det kommer mer 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Kung S  
#290441 Snygg film och intressant tråd!! :-bd
Brukar själv filma en hel del på jobbet för det är bra att kunna kolla ifall något inte riktigt gick som man hade tänkt sig. Det som ser ok ut blir lite av en reklamfilm. Blir ganska mycket material och ibland när tid och inspiration finns så försöker jag klippa ihop något. Försöker experimentera lite med olika kameravinklar mm...
Här finns det några snuttar:


Sektionsfällning i Stuvsta 5/3-14:

Trädfällning vecka 14...:

Trädfällning i April 2014, Arborist:

Trädfällning & trädvård, Våren 2014, Arborist:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Daggi  
#290543 Hei

Her er en film fra meg og kollegaen min.

Jeg har en kompis som driver med droneflyging og da var det bare å hive seg rundt og rope CAMERA ACTION! (eller hva de nå sier når de skal spille inn film..)

Dette er en reklame film som vi bruker for å promotere oss selv, vi ble ihvertfall ganske fornøyd :)

Den er filmet nå i sommer, 32 grader på dagen, forferdelig varmt i nedi buksa... :)

[/youtube-klipp]

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Kung S  
#290546 Riktigt fint!
Nu blev jag sugen på en drone!
Vilken otroligt vacker bakgrund ni har fångat på film och bra väder hade ni också.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Blivande snickare  
#290567 Häftig film, ni har all anledning att vara stolta över den! :-bd
När ni båda var uppe i trädet i slutet av filmen blev pricken över i:et! :grin:
\m/

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Daggi  
#290622 Vi ble veldig fornøyd, god reklame å bruke for å overbevise kunder :)
Ja det er fint sted der vi bor og jobber, nesten sånn en glemmer det til vanlig.

Gode filmer de andre i denne tråden her, artig å se på. Alltid noe nytt å lære, det er det som er artig i denne jobben her :)

Jeg skal prøve spyding neste gang jeg har mulighet :)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#290631 Daggi: Utrolig kult med filming fra dronen! Må alliere meg en droneflyver ved en anledning, det er det ingen tvil om!

Ikke ofte jeg bruker spyding selv, men det hender. Toppen blir ofte stående veldig godt ned i bakken, og er til tider vanskelig å få opp igjen. En kunde jeg var hos kjente seg ikke igjen da han kom hjem; "Det treet sto da ikke der før???" :lol:

Gjør et underskjær så loddrett som mulig, nesten til det kniper om sverdet. Skjær så ovenfra rett ved siden av eller på underskjæret til du er helt gjennom. Og så er det bare å håpe på at bakkemannen ikke har satt kaffekoppen i nærheten... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Gydija  
#290635 Coolt att se! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).