Motorsåg och handhållet

Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

87 inlägg 74773 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

TheJo  
#289797
anersimyra skrev:Lugg all cabel ratchet vinsch finns att köpa på Bedsab AB under namnet David. Den större är godkänd för 500 kilo lyft på enkel lina ( 9 meter ) och 1000 kilo på dubbel( 4,5 meter ), det gäller alltså lyft, dragkraften är väsentligt högre. Nackdelen är att backspärren inte kan låsas i öppet läge vid utdrag. Priset är drygt 2000:- inkl moms. Lämplig lina är försträckt 10-12 mm skotlina.
Mvh Anders.


Tackar för tipset!
Men priset jag hittade var 2305kr exkl. moms.

Då får man kika förbi Erlandssons någon dag då :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

anersimyra  
#289798 Skaffa konto så blir priset 2305:- inklusive moms.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Carlfritidshuggare  
#289806 Dum fråga kanske (börjar bli min sport här); vilken Erlandsson avses? Har Erlandssons brygga vinschar som passar i skogen. Är intresserad av en åf där jag kan kika lite på prylarna.

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

TheJo  
#289808
Carlfritidshuggare skrev:Dum fråga kanske (börjar bli min sport här); vilken Erlandsson avses? Har Erlandssons brygga vinschar som passar i skogen. Är intresserad av en åf där jag kan kika lite på prylarna.


Det tror jag inte.

Jag tänkte gå dit och kika på skotlina.

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

TheJo  
#289835 Ju fler svar man hittar, desto fler frågor uppkommer.
Nu håller jag på och tittar på tillbehör.
Hittade ett par paket till bra pris.

Brytblock 7,25 ton
D-ringar 4,75 ton

alt.

Brytblock 4,5 ton
D-ringar 2 ton

Vad ska man köpa?
Köpa ett av varje kanske? Så man kan ha det mindre ligga i lådan på fyrhjulingen.

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Carlfritidshuggare  
#289837 Ah, såklart.

När vi ändå är inne på det. Någon rekommenderad åf för Bedsabs vinschar i Stockholmsområdet? Jag bor ju i närheten av deras HK men vad hjälper det.

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Homo abies  
#289842 brytblock vad behöver man? jag har ett par från www.portablewinch.com / trissor " öppet brytblock pca1270" man krokar i en lyftsling och snarar för fäste/förankring och hänger blocket över draglinan med hjulet nedåt, När man sedan inte vill bryta utan dra rakt är det bara att lägga ur draglinan utan krångel, vill man snitsa har man en liten kona på linan som när den når blocket vränger ur linan helt själv

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Homo abies  
#289845 forts. de andra blocken där (förutom de rostfria ) är vanliga ISC som du säkert köper billigare någon annanstans (riktigt bra grejor f.ö.!) Karbinhakarna är också ISC som det ser ut, ett par 7000kg kan vara bra att ha. Schackel finns ju överallt, där har jag gått på Biltemas(!!!) rostfria och rejäl överdimension

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

TheJo  
#289864
Homo abies skrev:brytblock vad behöver man? jag har ett par från http://www.portablewinch.com / trissor " öppet brytblock pca1270" man krokar i en lyftsling och snarar för fäste/förankring och hänger blocket över draglinan med hjulet nedåt, När man sedan inte vill bryta utan dra rakt är det bara att lägga ur draglinan utan krångel, vill man snitsa har man en liten kona på linan som när den når blocket vränger ur linan helt själv



Såg ju riktigt smidiga ut :smile:

Nu har inköpslistan blivit ännu längre ...

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

anersimyra  
#289875
Carlfritidshuggare skrev:Ah, såklart.

När vi ändå är inne på det. Någon rekommenderad åf för Bedsabs vinschar i Stockholmsområdet? Jag bor ju i närheten av deras HK men vad hjälper det.
Det är ju bara att kliva in på Bedsab i Högdalen och handla.. :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Carlfritidshuggare  
#289931
anersimyra skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Ah, såklart.

När vi ändå är inne på det. Någon rekommenderad åf för Bedsabs vinschar i Stockholmsområdet? Jag bor ju i närheten av deras HK men vad hjälper det.
Det är ju bara att kliva in på Bedsab i Högdalen och handla.. :?: :?:


Nja det var ju det jag hoppades på. Men på ett ganska tydligt plakat hänvisade de sådana som mig (alltså sällan- eller engångsköpare) till en rad andra handlare, bland andra Tools-kedjan om jag minns rätt. Så jag är inte så säker. Ibland kanske man liknar den beiga mannen i Macken... :cry:

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

anersimyra  
#289944
Carlfritidshuggare skrev:
anersimyra skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Ah, såklart.

När vi ändå är inne på det. Någon rekommenderad åf för Bedsabs vinschar i Stockholmsområdet? Jag bor ju i närheten av deras HK men vad hjälper det.
Det är ju bara att kliva in på Bedsab i Högdalen och handla.. :?: :?:


Nja det var ju det jag hoppades på. Men på ett ganska tydligt plakat hänvisade de sådana som mig (alltså sällan- eller engångsköpare) till en rad andra handlare, bland andra Tools-kedjan om jag minns rätt. Så jag är inte så säker. Ibland kanske man liknar den beiga mannen i Macken... :cry:
Ha ha ha, du får stryka på dig annan färg då !!!.. :smile: Du har inte registrerat företag antar jag ?

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

anersimyra  
#289946
TheJo skrev:Ju fler svar man hittar, desto fler frågor uppkommer.
Nu håller jag på och tittar på tillbehör.
Hittade ett par paket till bra pris.

Brytblock 7,25 ton
D-ringar 4,75 ton

alt.

Brytblock 4,5 ton
D-ringar 2 ton

Vad ska man köpa?
Köpa ett av varje kanske? Så man kan ha det mindre ligga i lådan på fyrhjulingen.
Det var rejäla brytblock. Själv har jag Bedsab öppningsbara i 500 kilosklassen vilket räcker till all trädfällning.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Homo abies  
#290013 Om man bara skall ha fällhjälp så är det ju effektivare att jobba på höga fästen och lättare billigare grejor lunning och isärdrag av vindfällor är något helt annat, Då går det åt tunga grejor!

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Carlfritidshuggare  
#290110 Nix, inget företag. Är ju fritidsaktivitet men ändå behövs ju vinsch ibland. Överväger som sagt sedan länge Bedsab.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).